/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Gider ikke det P.. mere!!!!
Fra : Ana17
Vist : 605 gange
50 point
Dato : 23-04-04 09:30

Lige meget HVAD jeg laver tænker jeg på mad, kcal, motion og vægt. fra morgen til aften. i løbet af en dag "må" jeg spise 1 - 11/2 æble og aftensmad, og hvis jeg ikke overholder det, og spiser mere, kan jeg få det helt dårligt med mig selv.. Hade mig selv..!
Jeg vågner, nogle morgener, og er sindsyg sulten fordi jeg ikke spiste særlig meget til aften, og bagefter lavede motion...
Jeg er 163 cm og vejer 48,4 kg, så jeg er ikke mere undervægtig end så mange andre.
Jeg går til psykolog med social-angst, men selv om jeg prøver at fortælle ham hvordan jeg har det, virker det ikke til at være noget problem... men det er det for mig.
Jeg tør ikke rigtig sige noget til ham om det mere.. han skal jo ikke tro at jeg GERNE vil være syg (hvis i forstår)og han har, efter min opfattelse, givet udtryk for at det ikke er særligt vigtigt...! Det eneste han siger er bare:
"Så må du prøve at spise mere normalt"!!!!

Hvad kan jeg sige eller gøre for at han forstår det??
Jeg taber mig næsten ikke - lige meget hvor meget jeg prøver - Så på den måde kan det næsten ikke sees...

Gode råd skal være velkomne..

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 60 point
Dato : 23-04-04 09:33

Du kan prøve at finde en anden psykolog.

I alle former for behandling gælder det om at der skal være et tillidsforhold mellem behandler og klient, og det tyder det ikke på der er

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 09:40

Det ville jeg også gerne... men jeg går på ungdomspsyk. afd. og har ikke råd til at finde en privatpraktiserende.. og har ikke mulighed for at skifte dernede hvor jeg er nu....

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-04-04 09:41

Enig med Better

Skift psykolog, NU!

Du har helt klart et problem, der kræver hjælp; hvilket kun kan ske, hvis psykologen tager dig alvorligt.

Held og lykke
Frieda

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-04-04 09:41

HVad er det der gør, at du ikke har mulighed for at skifte der hvor du er nu??

Har du undersøgt mulighederne?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-04-04 09:42

Hvor i landet bor du?
hvor gammel er du?
Prøv evt. en studenterrådgivning for at få råd.

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 09:49

pga. angsten...!! Jeg er slet ikke kommet så langt i behandlingen af den at jeg overhovedet TØR spørge om det er muligt.. jeg er 17 år og bor i vejle....

Hvad er det der er galt, siden jeg har det sådan? er det en sygdom der kan behandles (altså det med at spise)?? Jeg er ret sikker på at det ikke er en spiseforstyrrelse, da man jo så "skal" (undskyld hvis det lyder forkert) være helt vildt tynd!!!

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 23-04-04 09:50

Hejsa

Du skal fluks drøne ned til din sagsbehandler på kommunen og fortælle om problemet. Kommunen er forpligtiget til at yde dig hjælp, og hvis de ikke har andre til rådighed hvor du bor, må de skaffe en fra en nabokommune.

Det kan til tider være godt at have en bisidder med til den slags møder. En bisidders opgave er ikke at føre din sag, men at sikre at du ikke bliver "tromlet ned" og at de punkter i har snakket om forinden bliver drøftet.

Har du brug for yderligere hjælp, skal du blot sige til. Jeg kan også skaffe dig kontakt til en bisidder, men er så nødt til at vide hvor i landet det er. Du kan evt. skrive til mig på henning@borchert.it

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-04-04 09:51

Det med at du skal være helt vildt tynd for at have en spiseforstyrrelse holder jo ikke helt, men hvis du fortsætter med at spise som du gør, så skal det nok ende med at du bliver tynd.

Har du overvejet at tale med din læge om muligheden for at blive henvist til en anden psykolog?

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 10:00

Nej.. ikke seriøst i hvert fald..! men burde måske overveje det. (altså det med at snakke med min læge). men jeg er ret overbevist om at der ikke er andre steder hvor man, gratis, kan få den hjælp som jeg får nu. Jeg har simpelthen ikke råd til at betale det selv. Jeg skal i forvejen til en anden by (fra Vejle til Kolding) for at komme til behandling..

Jeg bliver 18 i weekenden...-har jeg så andre muligheder end nu??

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-04-04 10:03

Hvad er det der har gjort dig overbevist om at der ikke er andre muligheder??

Du må ikke misforstå mig, det er ikke for at være på nakken af dig, men en eller anden må hjælpe dig videre, og hvis psykologen du konsulterer med nu ikke er den rigtige, så vil den rigtige løsning være at gå via din læge, det er ikke 100% sikkert, at der findes en bedre løsning lige nu, men hvis du ikke undersøger vil du aldrig finde ud af det.

Jeg tror det for en stor del handler om at du skal have lidt ro over tingene, og det får du ikke ved at gå og slås med det alene, så du må involvere andre med den fornødne ekspertise.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-04-04 10:09

Kort bemærkning udenfor spørgsmålet, undskyld !

>Besked til Better_Performance<
Se under "Andre interresser", besked til dig.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 10:10

Nej nej... Det er helt i orden.. Jeg forstår godt meningen i det...!!

Det der overbeviste mig er, at dengang jeg skulle have en henvisning til ungdomspsyk. fortalte min læge mig at der kun var to muligheder.. Og den ene ville ikke være særlig god for mig. Og så var der jo kun den anden tilbage!!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-04-04 10:12

Og udfra hvad kan han vurdere hvad der er godt for dig? fortalte han dig hvad der gjorde at det ikke var godt?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-04-04 10:12

(UDENFOR KATEGORIEN)

Tak jakjoe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-04 10:14

Du trænger til at komme igang med din personlige udvikling og her er der mange gestalt terapeuter der kan hjælpe. Gestalt terapi er ikke så 'mystisk' som det lyder. Det handler netop at få ballance i forholdet mellem sind og krop.

Se om du kan finde noget brugbart gennem denne side : http://agurk.dk/hlv/ga/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 10:19

Fordi den anden mulighed var en samtalegruppe, hvor den yngste var 40 år...-og jeg er 17!! Derfor ville det ikke hjælpe mig særlig meget..
De ville jo nok snakke mere om deres forhold til familie og mand/kone og børn, hvor jeg ville have brug for at snakke om venner og skole osv.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-04-04 10:24

Molokyle er inde på noget af det rigtige, der findes en masse gode terapeuter, både indenfor gestalt og NLP.... MEN næppe nogen du kan få det offentlige til at betale.

Jeg synes dog stadig du skal gå din læge lidt mere på klingen, og undersøge andre muligheder, evt. en ande npsykolog under samme ordning, og det kan jo også være der åbner sig andre muligheder når du nu fylder 18, og hvor stor en forhindring er det hvis du skal tage ti lKolding for at få et bedre liv?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-04 10:29

Ana17 -> Jeg er 44 og jeg taler da gerne skole, venner, teenage problemer osv... Jeg har ingen kæreste/kone/børn at tale om og har det fint med dette

Du må lave være med at afskære dig selv fra noget, blot fordi du regner med at 'det nok er sådan og sådan...'.
Tingene udvikler sig ofte på helt andre måder end man forventer. Iøvrigt har jeg lært rigtig meget om livet af folk der er betydlig ældre end jeg.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-04-04 10:32

Har du tænkt over et højskole ophold f.eks. ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 23-04-04 10:32

Socialangs er et underligt begreb indtil man første gang stifter bekendtskab med det på nærmere hold. Til tider fungerer personen godt, men oftest skal der ganske få ting til at vælte hele dagligdagen. Spiseforstyrrelser følger ofter i kølvandet af socialangst, og det for den sags skyld være spiseforstyrrelser i alle dens afskygninger.

Der er for mig ingen tvivl om at du skal søge professionel hjælp, og jeg beklager at måtte sige at det ikke lyder som om den hjælp din læge har henvist dig til er særlig professionel, for så ville han tage dig mere alvorligt.

Jeg ved godt det lyder flot, men du har ikke råd til ikke at få en ordentlig behandling. Henvend dig til din sagsbehandler, de ved godt hvad der skal til, og kan også samtidigt oplyse dig om ande muligheder. Når du bor i Vejle og alligevel skal køre til Kolding, så er der rigtig mange muligheder inden for den afstand.

henning

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 23-04-04 10:33

ana17
kom til at tænke på: hvor er dine forældre henne i dette problem ? bor du hjemme eller alene ? er der nogle ældre søskende, du kan tale med ?
når du skal til lægen (og det skal du), så tag en veninde med og skriv gerne på forhånd det ned, du gerne vil sige/bede om. nogle gange bliver man jo helt mundlam, når man sidder overfor lægen, og har glemt det halve af, hvad man ville.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-04-04 11:19

Kære Ana,
Dit BMI ligger lige på det laveste, og at din psykolog ikke tager din spiseforstyrrelse alvorligt er helt i skoven.
Hvis du er tilknyttet ungdoms- psyk er det din ret, at bede om en anden behandler! Der må være andre end ham/ hende på afdelingen! En psykiater måske?
Du skriver, at du må spise ½ æble og aftensmad. Det er ikke nok, din krop skal bruge mere for at fungere! Men det er jeg sikker på, du allerede er klar over, så en moralprædiken hjælper dig ikke.
Hvordan giver din social- angst sig til kende? hvilken form for behandling får du? Kognitiv samtale terapi?
Og som ahtn skriver, hvor er dine forældre henne i dette? Hjælper de dig på nogen måde?

Jeg håber det bedste for dig

Cali

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 12:31

Jeg bor hos mine forældre.. altså stadig hjemme.. Og de er der for mig og støtter mig hele vejen.. Det er rigtig dejligt...!

Calista - Jeg har svært ved at komme ud i det hele taget. Nogle dage er det svært bare at gå 7 meter ud til postkassen og tømme den. Min angst gjorde også at jeg måtte gå ud af handelsskolen efter bare 2,5 måned. Behandlingen er, som du selv sagde, kognitiv terapi!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-04-04 12:36

Kære Ana,
Min helt ærlige mening er, at kognitiv terapi ikke hjælper nok med social- angst. (lider selv af det i mindre grad)
Og da du så er ved at udvikle en spiseforstyrrelse, eller faktisk har en allerede, så ville jeg nok bede om at komme til samtale hos den vagthavende psykiater på ungdoms- psyk. Det er i sig selv svært, når du jo lider af angst. Kan du bede dine forældre om, at kontakte denne?

Cali

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-04-04 12:47

Undskyld, men det har kun indirekte noget med spørgsmålet at gøre.
Er bare SÅ glad for at se alle de meget gode og seriøse svar på et "virkeligt" spørgsmål; efter al den " pladder" den sidste tid herinde på KanDu.

Kære Ana, følg de gode råd her; du SKAL ha hjælp, men jeg er sikker på, at du nok skal klare det; den gode støtte fra dine forældre er ubetalelig.
Kærligst Frieda

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 13:04

Calista - Mine forældre er ved at skrive et, venligt men bestemt, brev til min psykolog lige nu. Og så må vi, i første omgang, se om det hjælper noget som helst..! Hvis det ikke gør er dit forslag da helt sikkert værd at overveje!! Og så skal det lige siges at jeg (som jeg før har sagt) er ret sikker på at jeg ikke har en spiseforstyrrelse..! Både anoreksi og bulimi har jo nogle helt andre symptomer...

Frieda - Jeg kan kun give dig ret i det du skrev....

Knuz

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-04-04 13:07

Hvis du i den grad er besat af hvad du må spise og hvad du ikke må, hvad vil så kalde det andet end spiseforstyrrelse?

Lad mig sige det på en anden måde, hvis du ikke har en spiseforstyrrelse, hvad forhindrer dig så i at spise fornuftigt??

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-04-04 13:07

Ana, du skriver at du tænker over det du propper i munden. Og at du kun tillader dig selv, at spise så og så meget (eller så lidt). Det i sig selv er en spiseforstyrrelse. Anoreksi og bulimi kommer i mange variationer og grader.
Men det er positivt, at dine forældre skriver brev

God weekend og god vind

Cali

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 13:14

Det jeg mente var at med anoreksi (efter hvad jeg har læst og hørt) så taber man sig meget hurtigt og spiser ikke noget overhovedet... Ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt..!!!!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-04-04 13:26

Skidt egentlig med, hvad det evt. hedder; noget er galt. Men bare det, at du er klar over det, er et stort skridt i den rigtige retning.
Held og lykke med brevet.
Lader du os vide, hvordan det videre går dig, Ana?

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 23-04-04 13:56

oki... Og tak for hjælpen - ALLE SAMMEN - ...-Jeg venter lidt med at lukke spørgsmålet!! Bare så i ikke undre jer, eller bliver irriterede...

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-04-04 14:04

Nogle af os bliver ikke sure eller irriterede over glemte spørgsmål
Held og lykke Ana, vi er ihvertfald et par stykker der tænker på dig
Cali

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 23-04-04 17:09

Visse spørgsmål er det rimeligt at lukke f.ex. Hvem har indspillet XX, svar: YY.
Andre spørgsmål, som f.ex. dit behøver man, efter min mening, slet ikke at lukke. Det drejer som et problem, som måske andre har brug for at vide noget om, og jeg tror ingen af os, der har skrevet til dig, er interesseret i pointene, men kun i at hjælpe og støtte dig.
frieda

Kommentar
Fra : Ghetto_ztar

Dato : 24-04-04 00:41

mange psykologer kan godt forstå tror jeg...

min søster har gået til psykolog i 2-3 år fordi hun har haft MEGET alvorlig problemer, og self blev jeg meget bekymret, hun kendte ik psykologen i begyndelsen og hun sagde oz at hendes psykolog ik forstod hende, men d gjorde hun!
hun fik af vide hvad hun skulle gør, men hun gjorde d ik begyndelsen, først efter en måned...
min søster har spist en masse piller og endt på sygehuset og har sagt at hun vil indlægges på sindssyg anstal! d gjore mig meget ked af d!
men hun r ik sindsyg, d ved hun oz godt nu...

jeg r en meget undervægtig sys jeg:S

men d eneste du kan r bare prøve overholde din måltid og prøve og få din psykolog til at forstå!
du må ud med d!

Held og lykke du!! Tænker på dig og håber d bedste for dig...

Kommentar
Fra : lone_dyretho

Dato : 25-05-04 23:15

Hej Ana

Først: spiseforstyrrelse har IKKE noget med vægt at gøre, det handler om følelser. Jeg har haft både anorexi og bulimi i mange år og har aldrig været megatynd.
Og uden at ville skræmme dig....JA du er inde på et spiseforstyrret skråplan.

Men du skal helt klart skifte psykolog NU.
Få fat på din kommune, der har du en sagsbehandler, som evt. kan hjælpe dig, med en privatpraktiserende psykolog, måske også med betalingen.
Psykologer er ikke specialister indenfor alle "grene".
Jeg havde én psykolog i mange år....der skete ikke en skid. Så skiftede jeg her i efteråret, det viste sig at være genialt, fordi min nye psykolog er "specialist" i det JEG har brug for.
Hvis din psykolog ikke kan hjælpe dig. Så er det bare med at sende vedkommende til de evige jagtmarker og for dig om at komme videre.
Tal med din læge, vedkommende kan garanteret hjælpe dig.
Der findes samtalegrupper på sygehusene, med specialister i spiseforstyrrelse, se om du ikke kan komme ind i sådan en, det kræver dog en henvisning fra din læge, men det er jo ikke noget problem, når bare du er ærlig for vedkommende, ellers kan hun/han ikke hjælpe dig.

Håber du får det bedre.
Lone

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-04 23:56

Dit problem hedder i høj grad anoreksi. Bare den bemærkning om, at du kun må spise lidt æble til aften,er så typisk et symptom på anoreksi. Og du vejer alt for lidt. håber du har fået hjælp nu og held og lykke fremover.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 09-08-04 12:12

Hej Ana

først og fremmest skal du overveje om det ikke er en psykiater du har brug for frem for en psykolog, Dine symptomer tyder på at du er godt i gang med at overgive dig til anorexiens helvede. Angst og anorexi går ofte hånd i hånd. Det glæder mig at du er i gang med et forløb på en ungdomspsykiatrisk afdeling. Det er hovedsaglig der du skal søge hjælp. Læg kortene på bordet overfor dem, du synes jo at have en god fornuft, og kan formulere dine problemer. Bliv ved med at fortælle dem hvordan du har det, uanset om du føler de hører efter eller ej.
At du nu er fyldt 18 gør i ungdomspsyiatrisk regi intet, de "passer" på dig til du er omkring 22-23 år. (forskelligt fra amt til amt) De har sansynligvis også en socialrådgiver tilknyttet der kan hjælpe dig med økonomiske tiltag, hvis du får brug for anden hjælp.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-08-04 18:48

Hej Ana.
Du ved jo godt, du har anorexi: http://www.kandu.dk/dk/spg/28400. Ellers ville du jo nok ikke have skrevet det spørgsmål. At du fornægter det nu, tyder på, at det er blevet væsentligt værre. Så jeg kan kun tilslutte mig, hvad de andre har skrevet: få hjælp til det.
Du siger, din psykiater ikke tager dig alvorligt. Det er trist, og dem findes der desværre en hel del af. Men du er god til at formulere dig skriftligt, så skriv det hele ned (både med angsten og anorexien) og giv ham/hende det du har skrevet. Jeg håber for dig, at det vil lykkes at få en anden.
Jeg håber, det lykkes for dig at få bugt med det hele. Får du forresten nogle angstdæmpende piller??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : AnneSofie

Dato : 28-10-04 03:10

Kære Ane,
Jeg kan se at det er et stykke tid siden der er blevet skrevet, men jeg håber du læser dette. Min bedste venindes datter har samme problem som dig. Hun siger også at hun ikke har anoreksi (da hun endnu ikke er meget undervægtig) hun har imidlertid meget kontrol over hvad hun spiser (og tillader sig at spise) Ved et tilfælde læser vi i Urban 4.9.04 om en spiseforstyrrelse der kaldes ortoreksi - du kan læse mere på deres hjemmeside www.ortorexia.com. Jeg vil også anbefale dig at tage kontakt til Landsforeningen for Spiseforstyrrelser - de kan hjælpe dig med råd og vejledning og holder også nogle rigtig gode foredrag, der er faktisk et den 7.11 som jeg tror du vil have glæde/nytte af at deltage i.
Al held og lykke ønsker jeg for dig.
Kh AnneSofie

Godkendelse af svar
Fra : Ana17

Dato : 30-06-05 12:26

Tak for svaret Better_Performance. Det er ikke dette svar du får pointene for, men for ALLE dine svar i denne tråd... De var super gode...