/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
PH sænkning med saltsyre
Fra : plask
Vist : 5805 gange
200 point
Dato : 22-04-04 00:26

Jeg er i øjeblikket ved at forsøge at sænke min ph værdi i mit havebassin med saltsyre. Jeg har bare det problem at når jeg har fået ph værdien ned på 7,5 fra ca 9.0, så går der ikke et døgn før den er oppe på 9.0 igen. Det har jeg nu forsøgt i en hel uge, hvor jeg hver dag har tilsat lidt saltsyre.
Jeg vil lige tilføje at jeg har brugt næsten udelukkende regnvand, så karbonat hårheden er under 1. Vandet fyldte jeg i for et år siden, og jeg har derfor målt om der skulle være for meget nitrat og fosfat, og det er ikke tilfældet, for der er lidt trådalger i bassinet, men det er ikke ret meget. Der er heller ingen kalksten, eller andet som ville kunne holde ph værdien oppe. I bassinet er der også nogle vandplanter men det er ikke så mange. Basinnet er er på 3500 liter med 10 guldskaller + 10 muslinger i.

Nu er mit spørgsmål så: Vil den blive ved med at stige hver dag eller kommer der et tidspunkt hvor jeg har tilsat så meget saltsyre at ph værdien bliver nede på ca. 7,5 som jeg ønsker.
Håber der er nogle der har noget erfaring med at bruge saltsyre.
På forhånd tak.

m.v.h.
Per

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 22-04-04 00:58

Ja jeg har da lidt forstand på saltsyre, bruger det hver dag i et svømmebassin, til at neutralisere den base der kommer med i bassinvandet når der tilsættes klor (som er opløst i natronlud/kautisk soda)
Bruger du en pålidelig måling, feks. farveskiftende strimler? Du skal nok ikke tage prøven i overfladen men lige under.
Det virker da usansynlig at værdien er oppe på 9, du kan næsten bruge vandet til at rense maling af møbler?
Du omrører vel lidt og venter til syren har blandet sig, før du tager målingen.
Regnvand er jo tæt ved 7 og endda lidt lavere på grund af syrenedfald. Har du prøvet at måle rent regnvand og evnt. postevand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-04 07:29

Du finder svaret her : http://kandu.dk/dk/spg/18813

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-04 07:33

Da du tilsyneladende er 'gør det selv' mand er det nok dette link du skal bruge : http://www.gam-jensen.dk/vejledninger/ph-saenker.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-04-04 10:34

Du kan også bare køben nogle hårdtpressede spaghnum blokke og lægge i bassinnet det nedsætter også ph'en
Mvh sune

Kommentar
Fra : stefanahm

Dato : 22-04-04 12:11

Du kan prøve at kigge på denne side http://www.koien.dk/butik/bu29.asp

Det er også muligt at stille spørgsmål til dem !!

Stefan

Kommentar
Fra : stefanahm

Dato : 22-04-04 12:15

Niels Frausing fra firmaet Aqua Nautica siger, at grunden til den ofte høje pris på "ph-sænkere" er indholdet af "buffere", som sikrer, at ph-værdien kun gradvist nedbringes til et vist niveau - f.eks. vil tilsætning af deres pH-sænker næsten uanset tilsat mængde ikke sænke værdien under 6,5.
Ved anvendelse af en syre, vil ph-værdien efter tilsætning sænkes kraftigt for derefter at stige igen - dette fortsætter som en lang ruchebanetur (ned og op), indtil man når et "mætningspunkt".
Man kan med STOR FORSIGTIGHED forsøge med syrer som phosphorsyre og myresyre i meget fortyndede opløsninger med kontinuerlige målinger af pH-værdien, men Niels Frausing anbefaler ikke brug af aggresive stoffer til bassinbrug, da de er svære at kontrollere og ofte skader bassinets fisk, selvom dette ikke umiddelbart er synligt. Dette gælder såvel for syrer som for aggresive algemidler som peroxider, "blåsten" og lign.

Mvh.
Stefan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-04 15:26

stefanahm -> Sjovt som Niels Frausing du omtaler benytter nøjagtig samme formulering som indlæget i den tråd jeg henviste til : Dato : 22-04-04 07:29 Læser han også svarene på kandu.dk ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stefanahm

Dato : 22-04-04 15:44

Det er da muligt han gør det, men så har han også fortalt om det til Huset & Haven (www.husetoghaven.dk),
bare han betaler pointene er det vel i orden !!!!

Stefan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-04 16:01

Ja ja stefanahm skidt nu med det. En ting bliver sikkert mere rigtig af at blive gentaget

Sorry, men vi har kopieret fra samme link. Dette burde du have opdaget, hvis du havde taget dig tid til at læse tidligere kommentarer til spørgmålet igennem inden du svarede. Jeg har alt for ofte været ude for at brugere har gentaget en allerede afgiven kommentar til et spørgsmål her på kandu.dk i håb om at sidste indlæg ville blive accepteret af spørgeren, hvis denne ikke gav sig tid til at læse link igennem. Derfor bliver der citeret løs af alle givne anvisninger.

Imidlertid tror jeg ikke du har gjort dette med henblik på at score 'billige' point, så vi lader det ligge

plask -> Undskyld dette 'smalltalk' indlæg. Det skal ikke gentage sig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 00:17

Husk at lukke
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-05-04 23:44

Halloooooo er der mon nogle her ????????

Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : plask

Dato : 13-05-04 23:18

Tak for svaret pallebhansen.
Jeg vil også takke alle dem der har skrevet om hvordan man kan bruge andre slags syre, men nu var det saltsyre som jeg spurgte til, så pallehansen får point for det. Jeg havde godtnok håbet på at der nogle der havde lidt mere erfaring i brug af saltsyre, men lidt hjælp er bedre end ingen ting.