/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvordan får jeg vendt kompasnålens polar~
Fra : steenfibiger
Vist : 886 gange
100 point
Dato : 19-04-04 11:50

Mit Silva-kompas har ligget for tæt på en magnet og kompassets magnetiske poler er blevet vendt. Hvordan kan jeg vende polerne igen?

Kommentar
Fra : falc

Dato : 19-04-04 11:57

Uden nogen garanti.Læg kompasset i en dybfryser og se om nålen bliver træg.Hold så magneten til enden af kompasnålen,gentag det med den modsatte ende,hvis det ikke har virket.falc

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-04 13:04

Nej nej.

Vend kompasset på hovedet, så ligger nålen fast.

Så kommer det svære. Stryg fra syd til nord med en lille magnet (hvis det er forkert er det omvendt altså fra nord til syd).

Det lille nummer har vi lavet tusinde gange som spejdere.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-04 14:26

Eller kombiner miseren med 3773. Brug den store slyngelmagnet til at gøre egen fejl god igen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-04 14:55

->pbp_et ...ikke forstået!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-04 16:17

Jo: med kompasset vendt op og ned bliver nålen liggende. så kan man i ro og mag tage den store magnet, som forårsagede miseren, og sætte den foran, så den genmagnetiserer nålen, og i den rigtige retning

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-04-04 19:41

Tak for svaret 3773. Jeg har også selv været spejder, men har aldrig været ude for problemet, bortset fra en enkelt gang, hvor jeg sendte kompasset til Silva i Sverige.
Jeg prøver, Venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-04-04 08:21

Lidt voldsomt pbp. Vi brugte almindeligvis en lidt magnet fra et Lego tog til opgaven.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-06-04 12:14

Nu virker mit kompas igen, tak for hjælpen 3773.