/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win95 + win xp home???
Fra : sphinx
Vist : 293 gange
100 point
Dato : 18-04-04 01:40

jeg har købt en ny pc med win xp home, men vil gerne beholde min gamle harddisk hvor jeg har win95 installeret...
jeg har derfor tænkt mig at sætte den gamle harddisk over i den ny pc. men kan dette lade sig gøre? en hd med xp kan jo ikke bare flyttes fra en computer til en anden, men kan en hd med win95 ikke godt det?

hvis dette kan lade sig gøre, hvad gør jeg så derefter? skal jeg have en bootmanager? og har win xp home ikke sådan en?

Kommentar
Fra : sprenger

Dato : 18-04-04 08:38

Man fristes til at spørge om hvorfor vil du dog have WIN95 når du har WINXP?
Hvis det bare er brugerdata du gerne vil have adgang til på din nye PC, kan du sætte den gamle HD i som slavedisk, så har du adgang til dine gamle brugerdata.
Du har ret i at en WIN95 HD kan sættes i en anden PC.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-04-04 11:32

Bootmanager'en i Windows XP virker kun hvis du installerer XP efter windows 95 er gjort til styresystem på computeren, men som du selv foreslår vil du kunne håndtere de to diske med en bootmanager.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-04 11:53

Bootmanager kan så vidt jeg ved ikke boote på HD nr 2.
Men det er da muligt at flytte over på HD nr 1, men du får måske lidt problemer med drivere til din nye comp.
Partition Magic kan lave plads til win95
Men du har sikkert en recovery CD og den vil måske ikke virke efter flytning.
En anden mulighed er at købe skuffer og lægge HD ned i dem og så kan du skifte inden du starter comp
Emesen.

Kommentar
Fra : sphinx

Dato : 18-04-04 12:21

ok tak for svarene alle sammen... det jeg skal gøre er altså at finde en bootmanager? kender i nogle som er gratis og gerne brugervenlige da jeg aldrig har prøvet sådan en før...

emesen: jeg har kigget en del på nettet efterhånden, og har fundet ud af at nogle tilføjer en linie i "boot.ini" (XP) start -> kontrolpanel -> ydelse og vedligeholdelse -> system -> avanceret(faneblad) -> instillinger (start og genoprettelse) -> rediger. men jeg ved ikke hvad jeg skal tilføje, og kan det i det hele taget lade sig gøre?

sprenger: grunden til at jeg vil beholde win95 er at jeg på den gamle hd har installeret nogle programmer som jeg har mistet cd'en til... og kan derfor kun se denne løsning på problemet, men jeg er da åben for forslag...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-04 12:56

[citat9
emesen: jeg har kigget en del på nettet efterhånden, og har fundet ud af at nogle tilføjer en linie i "boot.ini" (XP) start -> kontrolpanel -> ydelse og vedligeholdelse -> system -> avanceret(faneblad) -> instillinger (start og genoprettelse) -> rediger. men jeg ved ikke hvad jeg skal tilføje, og kan det i det hele taget lade sig gøre?
[/citat]
Jeg er helt blank på det område.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-04 13:10

Jeg har forsøgt mig med, at tilføje en linie, men uden held.
MS skriver at man skal tilføje Windows XP som det sidste operativsystem for at få den indbyggede bootmanager til at virke og det er jo nok fordi hd'en med win95 skal genkendes for, at få det til at virke så der er nok mere i det end boot.ini

Du kunne jo prøve, at kigge på denne: http://port.andmevara.ee/toomas/software/BootManager/index.asp
Jeg har ikke selv prøvet den endnu.

Kommentar
Fra : sphinx

Dato : 18-04-04 13:17

tak for hjælpen allesammen jeg har besluttet mig for at flytte den gamle hd over i den ny comp og se om jeg kan få win95 til at virke, og derefter geninstallere xp på min nye hd... så burde det da virke ikke?

kan jeg dele pointene mellem jer?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-04-04 13:28

Jeg er ligeglad med point.
Jo det burde virke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-04 17:25

Afstår fra point

Godkendelse af svar
Fra : sphinx

Dato : 19-04-04 12:19

Tak for svaret BjarneD.