/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Prof. hjemmeside, med bl.a. login mm.
Fra : Dkkasper
Vist : 1043 gange
150 point
Dato : 13-04-04 11:05

Hejsa

Jeg har fået en idee til et nyt forretningskoncept på nettet. Hertil skal der laves en hjemmeside. Det er meningen jeg vil finde en programmør som vil lave det meste af det tekniske, men jeg vil gerne vide lidt mere om emnet inden jeg bare går igang. Derfor har jeg et par spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med. Først lige nogle krav til hjemmesiden.

Krav:
1: sikkerheden skal være i top. Det kommer følsomme oplysninger på internetsiden.
2: login skal være sikker.
3: indtastet data på fra bruger på brugerkonto skal være privat/offentlig - kriterier som jeg stiller op.
4: da jeg ikke er programmør eller lign. og ikke tidligere har lavet noget i den stil - må "sporget" gerne være til at lære...!

Mine spørgsmål:
1: Kan der anbefales noget litteratur om emnet?
2: hvad kaldes det når man har databaser som er tilgængeligt på nettet.
3: kan der anbefales noget programmeringssprog?
4: kan noget program anbefales?
5: hvilken type uddannelse bør ham jeg finder have?
6: kender i til hvorledes en sådan person kan aflønnes? (jeg forestiller mig noget i stil med en andel hvis det bliver en succes eller betaling af kontant beløb hvis der opnås overskud) Kender i til nogle afregningsformer? Han skal være tændt på ideen for hjemmesiden ligesom han skal være risikovillig mht. om projektet bliver en succe...

7: Hvordan sikre jeg mig at han ikke stikker af med ideen når jeg først har introduseret ham for den?
8: mon jeg har glemt noget?

håber i kan/vil hjælpe?

vh

den uerfarne med en knald god idee...

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 160 point
Dato : 13-04-04 11:56

1. Tonsvis. Langt mere end jeg kan nå at remse op her.
Overordnet : http://developer.apple.com/internet/webcontent/bestwebdev.html
Design : http://www.kommunikationsforum.dk/artikler.asp?articleid=10963
Standarder : http://www.webstandards.org/
2. Databaser nås gennem SSI (Server Side Interface) som f.eks ASP (Active Server Pages), Perl og PHP. Databasen kan være Access, informix, MySQL m.fl.
3. (D)HTML (Dynamisk Hyper Text Markup Language) ..en blanding af SSI, HTML, CSS, Java og JavaScript/VBScript.
4. Nej. (Jeg bruger notepad.exe = NOTESBLOK) De fleste WYSIWYG editorer laver for megen rod i koden.
5. Datalog, softwareingeniør, eller datamatiker. Derudover en grafiker/webdesigner.
6. Normalt vil en programmør som minimum forlange de lønniveauer der angives af PROSA og SAMDATA.
7. Lav en konkurranceklausul i kontrakten.
8. Ork ja... et forretningskoncept? Hvis du vil have pbs eller anden betaling over nettet må du regne med at skulle lægge et depositum på omkring 100.000 kr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-04 11:59

Ups... der havde sneget sig et forkert link ind under design. Her kommer det rigtige : http://webdesign101.dk/

Minder mig om du også skal tage aspektet med at promovere siden med : http://www.metamaten.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-04 12:01

Begynd med begyndelsen : http://html.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 13-04-04 12:49

Hejsa...

Hmm... det lyder fint med din idé og selvom det ville være nemmest selv at kunne
lave hjemmesiden, er der jo ret svært for dig når du først skal til at lære det!
og det kan komme til at tage MEGET lang tid at lære! så tjek evt. denne side:

http://www.webdevstore.com/freebies/free_web_page_templates2.htm

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 13-04-04 14:52

5. Du kan også anvende en multimediedesigner med speciale i programmering. Så får du hele pakken ang. programmering & design!

http://g-mus.dk

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 13-04-04 17:09

Der er mange synspunkter på hvar der er det rigtigste..
Jeg ville vælge PHP + MySql, og evt et allerede eksisterende PHP-portal system, og arbejde ud fra det.
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere specifikt hvad sitet "skal kunne", uden nødvendigvis at vide hvad sitet skal bruges til. Da jeg tror jeg vil kunne hjælpe et godt stykke hen af vejen. Du kan evt. maile mig på: eazyone@wkk.dk

Hilsen
JCSAndersen

Godkendelse af svar
Fra : Dkkasper

Dato : 03-06-05 17:36

Tak for svaret molokyle.