/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
pls. help
Fra : butterfly1
Vist : 836 gange
150 point
Dato : 12-04-04 16:16

Hej..

Kan i hjælp mig med denne her digt.. jeg skal:
1.finde billedesprog(metafor, sammenligning..)
2. digtens opbygning(strofer, rim, komposition)

----------------------------
Ægteskab af Tove ditlevsen
I generindret lidenskab,
vakt ved en mindelse om andre favntag,
en fjern berøring med en kølig hud,
en ukendt kvindes drømmende profil
mod byens neonlys -
eller måske:
ved synet af en ung soldat i toget
med klare øjne, i hvis ro han så
et ganske enkelt sind genspejle sit
og slynge det tilbage ufordøjet,
med al dets gådefulde modenhed -
vendes hans sanser søgende imod mig,
sløret af dunkelt trang til at bedrage.
Og jeg, der helt befolker dette hus, befrugter støvet med en spinkel tanke
ef eget liv, og dagligt knæler ned,
fortabt i vage bønner, ved en gulvspands
gult emallierede og tavse troskab -
betragter skjult hans hemmelihge ansigt,
pludselig nøgent, næsten forsvarsløst,
som når naturen generobere forladte haver:
bare et glimt af en vredagtig ømhed,
vantreven, lønligt aftvunget en legal
kærlighedsdød uden påviselig årsag.
Jeg ser det gå bort, og mindes andre kærtegn
af navnløs sødme, muligt hans engang,
men aldrig mere vækkende min lyst
i andet end erindring, aldrig mere.
Ordløst benægter vi, hævngerrigt, ene,
hinandens evne til at vække vellyst.
---------------------------

TAK!!!!!

Accepteret svar
Fra : Rune454

Modtaget 150 point
Dato : 17-04-04 20:50

Det er vel sagprosa der her er tale om.

Der er vel ikke så meget at sige om kompositionen, undtagen den ene linie der er lang, den må vel betyde noget særligt..
Det er vel delt op i 3 afsnit. Det første der går til " eller måske:" hvor hun tænker tilbage, måske på dengang hun var lykkelig i sit ægteskab. Eller måske forestiller hun sig " den perfekte mand " og hvordan han engang så ud, eller skulle se ud.
Det andet afsnit går til " forladte haver: " Der får man et klart billede af hvad hun tænker og føler i sit nuværende ægteskab, det går vidst ikke så godt.. Hun ser så den unge soldat, og hun husker den lyst hun engang havde for sin mand, og hun får en lyst til at bedrage. Magien er ligesom forsvundet ud af hendes forhold, som det fremgår i den lange linie. Det er blevet en rutine for hende at passe huset og opvarte manden, " Ved en gulvspands gult emallierede og tavse troskab " altså hun keder sig ganske enkelt.

Det sidste afsnit går så ud på at hun ikke føler noget for ham mere, og hendes lyst er væk " Men aldrig mere vækkende min lyst " altså hun er træt af ham.

Det er den ene mulighed.

Hvis man nærlæser teksten lidt mere, kan det også lyde som om hendes mand er død, og at han måske var soldat, da hendes lyst bliver mindet da hun ser soldaten. Der står jo også i den lange linie " Og jeg, der helt befolker dette hus, befrugter støvet med en spinkel tanke af eget liv " altså kunne den også forstås som om hun bor alene, og længere nede " fortabt i vage bønner " og længere nede igen " Lønligt aftvunget en legal kærlighedsdød uden påviselig årsag " altså her kunne det også forstås som om at hendes kærlighed er blevet fratvunget hende, hvilket jo godt kunne passe at hendes mand er død.

Det var umiddelbart mine 2 bud, jeg har ikke nærlæst den, og mine evner bestræber sig mere på noveller :) men det kunne da være du kunne bruge det til noget..

Rune

Godkendelse af svar
Fra : butterfly1

Dato : 18-04-04 14:11

Tak for svaret Rune454.