/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
misvisning
Fra : urskov
Vist : 4996 gange
20 point
Dato : 09-04-04 08:44

misvisning i københavn i2004

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-04 09:32

->urskov
Har ikke mine søkort ved hånden, men ring til havnekontoret i Kbh. de oplyser dig gerne.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 09-04-04 09:33

Er det deviasionen du er ude efter ?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-04-04 09:38

Misvisning er det danske ord for deviasion, eller afvigelse.

Godkendelse af svar
Fra : urskov

Dato : 09-04-04 09:39

Tak for svaret Teil. Jeg er blevet landkrabbe og er nu spejder. Sejlede i min ungdom for mange år siden.
Vi har ikke meget deviation fra spejderlommerne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-04 09:41

Velbekomme.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-04 10:08

Skal lige bemærke at misvisning og diviation er 2 forskellige ting

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-04 10:20

jeps dabj, du har ret.
Spørgsmålet med stedangivelse ledte mig ind på deviasion.
Misvisning er vel instrumentets fejlvisning, kompasset skal
jo kalibreres efter montering i fartøj.
Hvis jeg husker rigtigt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-04 11:00

->Teil
Deviation er vinklen mellem den retning kompasset viser når det kun er påvirket af jordmagnetisme og den retning det viser når det også er påvirket af skibets magnetisme.
Misvisning er vinklen mellem den misvisende nordretning(magnetiske nordpol) og den retvisende nordretning(sande nordpol)
Denne misvisning ændrer sig konstant da den magnetiske nordpol hele tiden bevæger sig, derfor bliver misvisningen på søkort ændret med hver udgivelse.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-04 11:09

Jeg mener nu at deviation er forskellen, i grader, mellem den magnetiske- og den geografiske nordpol.
Et tal som ændrer sig fra år til år, fordi den magnetiske nordpol flytter sig.
Deviationen bliver større længere mod nord.
Jeg mener den er ca 3 grader i danmark.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-04 11:17

Du må gerne mene det, men du har ikke ret

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-04 11:17

dabj
Citat
Misvisning og Deviation:

Misvisning : Forskellen mellem den geografiske Nordpol og den magnetiske Nordpol.
Misvisningen er forskellig på forskellige steder, og forandrer i tidens løb, check søkortet for at finde misvisningen i det område du sejler i.

Deviation : Den påvirkning på skibets kompas, som magnetismen i skibet har, det være jerndele som el-installation.
Deviationen er forskellig i forskellig skibe, og i samme skib er den forskellig på forskellige kurser og afhængig af, hvor i skibet kompasset er opstillet.
Derfor skal der lavet en deviationtabel for hver enkelt skib, efter at alle installation er på plads, og bør kontrolleres løbende da deviation kan ændre sig.

undskyld jeg huskede forkert.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-04-04 11:21

Helt okay
Vi er her for at hjælpe hinanden, og for en gangs skyld var jeg på hjemmebane
Jeg har yagtskippereksamen He-he
God påske
dabj

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-04 11:28

Tak i lige måde
siger en gammel privatflyver.

Kommentar
Fra : urskov

Dato : 09-04-04 22:41

Uha en debat jeg fik sat i søen. Det glæder mig I fik det sat på plads. Selv har jeg "Duelighedsbevis for sejlsportsfolk, anno 1968. Har aldrig haft større skib end en optimistjolle. Drømte dog tit om en Yacht eller en Ketch.
Er dog ikke kommet helt nærmere størrelsen på misvisningen, men regner med 1 grad Øst. Mere præcist kan vores kompas alligevel heller ikke indstilles.