/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bundkort eller CPU død?????
Fra : ulleulle
Vist : 717 gange
300 point
Dato : 07-04-04 10:45

Hej derude.

Jeg har lige købt et GIGA GA7zx1 01 bundkort og en AMD 950 MHz CPU på QXL-auktionen. Sælger havde forbehold for, om CPU'en virkede, men bundkortet skulle køre problemfrit.
Nu skulle jeg så prøve lykken i går, men der sker ikke en dyt på skærmen. Ingen bip fra MB'et eller noget... BIOS'en checker umiddelbart intet... Er der en erfaren person hér, som kan fortælle mig, om det med sikkerhed er CPU'en, som er død (er der et teste-trick?), eller om MB'et også er dødt? Der er strøm på MB'et, idet dels en grøn lampe lyser og CPU'blæseren får også strøm fra MB'et... Så noget kommer da igennem.
Jeg håber, I kan hjælpe mig hurtigt, inden jeg køber en anden CPU på auktion om et par dage... Det ville bare være dumt, hvis MB'et også er dødt...

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 10:47

Hvis den på ingen måde starter, er det IKKE cpu'en ihvertfald! men prøv at tjek om selve PSU'en (Strømforsyningen) er sluttet ordentligt til inde i selve maskinen! når du starter computeren, skal strømforsyningen starte selvom computeren ikke gør.

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 07-04-04 10:54

Ok... lidt mangelfulde oplysninger fra mig. Strømforsyningen starter problemfrit og funker med et andet bundkort... Så det er ikke dét, som er skyld i problemet... Ram'en funker, grafikkortet funker....

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 310 point
Dato : 07-04-04 11:10

Okay...

Jamen så vil jeg råde dig til at gøre følgende ting:

1. Tag ALLE kabler ud a' harddiske, cdrom osv. inde i computeren, så kun dit skærmkort er tilsluttet og strøm seføli! og start så! kommer der ikke noget billede stadigvæk, eller overhovedet starter, så ligger problemet med din CPU!

2. Udskift din CPU!... evt. få den byttet!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 07-04-04 11:12

Det er lige dét, jeg gjorde i går. Jeg ville jo ikke samle en hel PC, hvis den ikke funkede... Men jeg prøver lige en gang mere... og så må turen gå til QXL igen.... Takker så vidt...

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 11:36

Det var så lidt...
(det bare om at få den byttet mens tid er!)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-04-04 11:49

Et lille råd. Jeg ville nok se efter om det ikke var muligt at købe en helt ny cpu der passer til bundkortet, vi ved ikke havd du har givet for det du har købt, men det dyreste er nu cpu-en, og når sælger ikke garanterer for cpu-en, burde der være "nogle klokker der ringer", den har formentlig været i udu lige fra starten.

Så hvis du køber en processor igen gennem qxl er det op til dig at bevise, at den ikke fungerede da den blev afsendt, så i sidste ende kan det blive dyrt at spare.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 07-04-04 11:59

Jamen det er så sandt, som det er sagt.... Men bundkortet ser ganske godt ud, så jeg tog chancen... Sælger påstår, at bundkortet kørte super med en anden CPU... og jeg betalte ikke meget for CPU'en. Sammenlignet med "kursen" på lignende bundkort, så har CPU'en kun kostet 20-30 kr... altså en lynlotto.... men hvis der nu havde været gevinst, sååååå.... :D

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-04-04 12:08

Ok så er sagen en anden, du kunnet have vundet (13 kkr./md. i 13 år), ville bestemt ikke være dårligt.

(når nej det er på et skrapelod)

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 10-04-04 14:21

Forklar dit problem til en sælger, køb så den mindste processor dit bundkort kan køre med (billigste), med bytteret.
Hvis den virker, bytter du bare til en større, hvis den brænder processoren af, så har du ikke mistet en dyr processor.

ruffi

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 10-04-04 14:35

Jaaeh... Jeg har overvejet det seriøst, men man får næsten ikke en anvendelig CPU til mit motherboard for under 100 kr, og når jeg kan få den ønskede CPU for under 200, så tager jeg chancen igen... Men det er da et sats...

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-05-04 14:09

Hej. Tak for svarene. Det var CPU'en, som var død. MB'et virker fint nok. Så hvem skal nu have point? Det bliver nok dscoop80... M.v.h. Ulle

Godkendelse af svar
Fra : ulleulle

Dato : 12-05-04 14:09

Tak for svaret dscoop80.