/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Lydstik på Asrock K7S8X 3.0
Fra : Ortman
Vist : 570 gange
200 point
Dato : 05-04-04 21:59

Jeg har for nogen tid siden samlet en computer selv heriblandt ved brug af et ASROCK K7S8X 3.0 bundkort. Systemet kører perfekt. Men jeg har netop investeret i et nyt headset, som jeg havde tænkt mig at sætte til de bageste Ud/indgange, der jo sidder direkte fast på bundkortet.

Meeen... Der er ingen lyd i de bageste stik! eller det vil sige, at der ER lyd i stikket til højttalerne, men ingen lyd i stikket til hovedtelefoner?!

Stikkene i kabinettets front virker også, men hvorfor virker det bageste hovedtelefon stik ikke?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 22:16

Hvis du har installeret den software der hører til audio driveren vil du sikkert kunne konfigurere udgangsportene så du kan aktivere alle stik, men er du sikker på at der både er til højtaler og hedsæt i stikket på bundkortet. Jeg tvivler.
Det er jo en af grundene til at de sætter både udgang og microfon stik på forsiden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-04 23:23

Det lyseblå stik er til line in og de to andre er henholdsvis line out (højtaler/hovedtelefon) og mic så du skal enten bruge det du har på fronten eller have fat i en omskifter mellem højtaler og hovedtelefon.
Jeg har tjekket med manualen til dit board.
Vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 06-04-04 12:07

For det første har det INTET med driveren at gøre!!! hehe...
den er installeret korrekt!...

Det kan kun være en a disse 2 ting:

1. Måske er bagerste system slået fra i "BIOS"... tryk "DEL" i opstart for adgang til "BIOS" og tjek lyd!
2. Eller evt. at kablet er ført inde fra maskinen ud til front, og bagerste mangler! byt rundt fra front til bag! har set det før!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 12:25

Cooper>> "der ER lyd i stikket til højttalerne, men ingen lyd i stikket til hovedtelefoner" (HEHE) Der er kun et stik som kan bruges til begge dele efter frit valg, og dette bundkort er med onboard audio.

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-04-04 12:53

Hej,

Tak for indlæggene!

Jeg er udmærket klar over at stikkene er der! Problemet er som jeg skriver, at de ikke virker.... Altså de bageste. De forreste som jeg forbundet til kabinettets stik med ledninger sat på bundkortet virker fint! De bageste derimod (den lyseblå og den lyserøde) virker ikke (den bageste til højttaler virker dog - den hvide).

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-04-04 12:55

Ja! stikkene bagtil er onboard, så de skulle være sat til...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 06-04-04 13:09

Hvad med mikrofon og indgangsstik, de to andre. Det er nemlig hvad der er.
Sammen med den originale driver følger der som regel en software til at konfigurere stik mm. (har ikke noget med driveren at gøre som den unge supporter studerende troede). Denne software kan på visse lydkort bruges til at dedikere stikkene til andre formål som f. eks. subwoofer i stedet for mikrofon og hvis noget sådant er på tale kan det være årsag til manglende mikrofonfunktion. Hvis lydkortet bare er installeret med Windows driveren kan det være at du ikke har mulighed for at ændre. Det er typisk i forbindelse med Mixer software at indstillingerne kan ændres.
Dine stik bagpå skal være sådan:
1 Parallel port 2 RJ-45 port
3 Game port 4 Microphone (Pink)
5 Line In (Light Blue) 6 Line Out (Lime)
7 USB 2.0 ports 8 Serial port (COM1)
9 PS/2 keyboard port (Purple) 10 PS/2 mouse port (Green)

Vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-04-04 17:18

Hej igen!

Du har så evig ret Bjarne D! Det blå stik er selvfølgelig et udgangsstik... Hmmm, ved ikke hvorfor jeg uden videre bare gik ud fra, at det var til høretelefonerne?!... Nå, men nu har jeg sat bundkortet til at køre med "4 sattelitter", så jeg har lyd i højttaler og telefoner samtidig. Jeg er bare lidt i tvivl om det er den samme lydoplevelse der kommer ud af det, men det finder jeg vel ud af. Det virker i hvert fald!

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 06-04-04 17:19

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-04 17:47

Det lyder jo som om du fik styr på det.