/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Hvilken LayoutManager?
Fra : stk
Vist : 699 gange
50 point
Dato : 13-05-02 16:28

Hejsa.

Jeg har et JPanel hvor jeg gerne vil placere to rækker med en label og et tekstfelt i hver.
De to labels skal være lige lange (teksten er ikke lige lang) og stå under hinanden; det samme gælder de to tekstfelter:
Labelxxxx Tekst1
Labely Tekst2

Jeg har eksperimenteret lidt med GridLayout, men der kan jeg ikke få sat højden på elementerne, eller kan jeg?
BoxLayout lader mig kun bestemmer over enten x- eller y-posistioner.
Absolute virker lidt som at skyde gråspurve med kanoner.

Hvordan gør jeg det nemmest?

stefan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 15:32

On Mon, 13 May 2002 14:27:36 GMT, "stk" <stk.news@kandu.dk> wrote:

>Hejsa.
>
>Jeg har et JPanel hvor jeg gerne vil placere to rækker med en label og
>et tekstfelt i hver.
>De to labels skal være lige lange (teksten er ikke lige lang) og stå
>under hinanden; det samme gælder de to tekstfelter:
>Labelxxxx Tekst1
>Labely Tekst2
>
>Jeg har eksperimenteret lidt med GridLayout, men der kan jeg ikke få sat
>højden på elementerne, eller kan jeg?
>BoxLayout lader mig kun bestemmer over enten x- eller y-posistioner.
>Absolute virker lidt som at skyde gråspurve med kanoner.
>
>Hvordan gør jeg det nemmest?

Brug gridbaglayout

>stefan

vh. ld

---
"Time is the fire in which we burn"

Kommentar
Fra : stk

Dato : 13-05-02 22:19

Nu skrev jeg jo nemmest
Jeg har kigget lidt på GridBag, men det virker lidt voldsomt for at sætte fire kontrolelementer lidt pænt op?

stefan

Accepteret svar
Fra : NullPointerException

Modtaget 50 point
Dato : 14-05-02 14:01

Hej Stefan,

Java Layout er på mange måder lidt ... anderledes og GridBagLayout *er* at skyde gråspurve med kanoner. Men når man først har fundet ud af hvordan det virker har man faktisk ikke rigtigt brug for andet end GridBagLayout! Og så kan man i en enkelt linie detaljeret kontrollere f.eks. resize behaviour (på dansk?), inserts osv.

Dine fire components skal f.eks. indsættes som her:

backPanel.add(jLabelKort,
new GridBagConstraints(0, 0, 1, 1, 0.0, 0.0,
GridBagConstraints.WEST, GridBagConstraints.NONE,
new Insets(10, 10, 5, 5), 0, 0));

backPanel.add(jTextFieldKort,
new GridBagConstraints(1, 0, 1, 1, 1.0, 0.0,
GridBagConstraints.CENTER, GridBagConstraints.HORIZONTAL,
new Insets(10, 0, 5, 10), 0, 0));

backPanel.add(jLabelLang,
new GridBagConstraints(0, 1, 1, 1, 0.0, 0.0,
GridBagConstraints.WEST, GridBagConstraints.NONE,
new Insets(0, 10, 10, 5), 0, 0));

backPanel.add(jTextFieldLang,
new GridBagConstraints(1, 1, 1, 1, 1.0, 0.0, GridBagConstraints.CENTER,
GridBagConstraints.HORIZONTAL,
new Insets(0, 0, 10, 10), 0, 0));

Godkendelse af svar
Fra : stk

Dato : 14-05-02 15:17

Hmm...
Det ser jo overskueligt ud
>> Men når man først har fundet ud af hvordan det virker har man faktisk ikke rigtigt brug for andet end GridBagLayout!
Jeg har nu nogle meget pæne resultater med GridLayout og BorderLayout, men så snart de to ikke er nok, tror jeg du har ret.
Jeg kigger lidt nærmere på det og takker for eksemplet.

Stefan