/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
antipartikler?
Fra : Stinus104
Vist : 757 gange
140 point
Dato : 03-04-04 15:13

Når en patikel og dens antipartikel støder sammen, forsvinder begge og kun energi bliver tilbage... Men hvordan definerer man om en partikel er en antipartikel? Skal den have modsat ladning? (i dette tilfælde ville elektroner være antipartikler til protoner, som er noget sludre), samme vægt med modsat ladning? samme bølgelængte?
altså, hvad bestemmer hvad antipartiklen til en partikel er?
Hvis man skulle tro at den var det præcis modsatte, ville vægten på antipartiklen jo være negativ, men det er jo også en umulighed......
håber i kan hjælpe....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-04 18:14

Forestil dig en atom med positive elektroner og en negativ proton.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-04-04 11:14

Prøv at se den video der heder TEORIEN OM ALTING. Instruktion Lars Becker-Larsen. Gruppe nummer 53.1. Kan lånes på biblioteket. Thisted bibliotek ejer et eksemplar. Her tales om superstrengsteorien m.m., og her fik jeg en lidt anden opfattelse af antipartikler. Videoen virker meget overbevisende, og er grundigt underbygget og illustreret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-04-04 12:51

elektronens antipartikel er positronen: samme masse, men positiv ladning.Den er frembragt eksperimentelt, men har af gode grunde en stærkt begrænset levetid i vores univers. der er vistnok osse frembragt negartivt ladede partikler med protonmasse og negativ enhedsladning. Det der med masse og ladning kan man checke på deres baner i et wilsonkammer (tågekammer) med forskellige styrker på magnetfeltet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-04-04 12:51

elektronens antipartikel er positronen: samme masse, men positiv ladning.Den er frembragt eksperimentelt, men har af gode grunde en stærkt begrænset levetid i vores univers. der er vistnok osse frembragt negartivt ladede partikler med protonmasse og negativ enhedsladning. Det der med masse og ladning kan man checke på deres baner i et wilsonkammer (tågekammer) med forskellige styrker på magnetfeltet.

Kommentar
Fra : Stinus104

Dato : 20-04-04 18:37

hmm ja men hvis dette altid er reglen, hvordan vil en neutrons antipartikel da være? Problemet ligger så i at en modsat ladning ikke kan forekomme (da den er neutral).

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-04-04 19:20

Det svarer vel til at det modsatte af 2 er -2 (minus 2), og at det modsatte af 0 er..................... 0!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-04-04 19:29

NB.
Er neutroner så neutrale? neutronerne fungerer som en slags lim i mellem protronerne, som ellers vil frastøde hinanden, så det er nok et spørgsmål om karakteren af disse tiltrækningskræfter, om vi skal forstå det som + ,neutral og -, eller om det f.eks. kunne være en slags super-elastikker der griber ind i hinanden, eller det er noget helt tredje.

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 140 point
Dato : 20-04-04 20:33

Hej Stinus.

Vi skal lidt længere ind i strukturen for at forklare partikel-antipartikel.
Vi skal ind og se på elementarpartiklernes opbygning af kvarker.
Man kan producere kvarker og antikvarker, som kan detekteres i f.eks. et
boblekammer. Her har man fundet en række forskellige typer kvarker, der benævner med
f.eks. op, ned, ukendt, (up, down, charm, strange, tpo, bottom) med elektrisk ladning
fra -1/3, - +2/3 og med stor forskel i masse.

En proton indeholder f.eks. 3 kvarker af typerne uud, hvilket svarer til 2 u-kvarker med hver
en ladning på +2/3 og en d-kcark med ladningen -1/3 - resultatet er en ladning på +1
En antiproton 2 anti-u og en anti d, hvilket giver en ladning på -1

Mesoner er opbygget af 2 kvarker, så der er mange kombinationer af partikler og
antipartikler.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : Stinus104

Dato : 25-04-04 18:09

Tak for svaret 2603ph.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 26-04-04 09:17

Hej Stinus

Tak for responsen - håber du får fornøjelse af videre læsning om emnet

Mvh

2603ph