/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Danmarks våbenskjold
Fra : TMF
Vist : 4557 gange
120 point
Dato : 03-04-04 12:51

Hvorfor er der 9 hjerter eller blade på våbenskjoldet?
/TMF

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 03-04-04 13:26

du kan læse om våbenskjoldet her

http://www.kongehuset.dk/artikel.php?dogtag=k_dk_monarkiet_vaaben

//anne

Accepteret svar
Fra : Piil

Modtaget 130 point
Dato : 03-04-04 13:26

Det er der ikke nogen, der ved med sikkerhed. Men det danske våbenskjold er et sammensat skjold, hvis indhold i tidens løb har varieret. Foruden det danske våben har der været våbenmærker for områder, som kongen i perioder herskede over eller gjorde krav på. Hjerterne er indsat af Christian I i 1449, og symboliserer formodentligt, at Christian I var konge over Sverige ( som netop havde ni hjerter på deres våbenskjold i den periode… ). / Piil

Kommentar
Fra : TMF

Dato : 03-04-04 16:46

Hjerterne kan dokumenteres tilbage til 1194.

http://www.sa.dk/lak/saxo/barneside/vaaben/rigsvaab.htm

Min tanke er, at Valdemar, gennem Bengerd og forbindelsen til Portugal, sandsynligvis var korsridder.
Han havde måske et tæt forhold til Tempelherrerne. Det kan være via den forbindelse, at vi fik det vores flag.
Korsriddernes symbol - bare omvendte farver.

Tempelherrerne startede med de berømte 9 adelsmænd,som rejste til det hellige land og blev der i 9 år.
I Kong Salomons Stalde boede de i alle de år.
De vendte hjem med... ja - hvem ved..

Piil skriver, man ved det egentlig ikke, så min teori kan jo være rigtig

/TMF
www.Frankerne.dk

Godkendelse af svar
Fra : TMF

Dato : 04-04-04 15:38

Tak for svaret Piil.

Kommentar
Fra : Piil

Dato : 06-04-04 16:48

Så lidt. I øvrigt en interessant teori du har der.