/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
SATA-NS
Fra : ruffi
Vist : 489 gange
450 point
Dato : 01-04-04 23:39

Jeg har investeret i et ASUS P4S800D, Der er som normalt 2x UltraDMA 133/100, men også 2x Serial ATA RAID 0, 1 funktion.
Jeg har en Maxtor SATA150 160GB 7200/8192KB harddisk, og en Maxtor ATA133 80GB 7200/ 2048KB
Yderligere er der sat 2x 512 MB ram i ( Value Kit PC-400 DDR3200- CAS2,5 Matched Pair).
Processoren er en Intel Pentium 4 Prescott 2.8GHz FSB800, 1MB Cache (Socket 478) FSB800.

Jeg har instaleret Win XP på SATA disken, og bruger den til programmer, den anden disk indeholder anden data.

Har købt dette bundkort, ram, CPU og SATA disk for at få større hastighed, faktisk er den blevet meget langsommere end mit gamle ASUS P4B533 med intel 2.4GH processor, 512 MB ram og 2 ATA 133 80GB harddiske

Problemet er at computeren ofte stener, og fortsætter så efter 15 -20 sekunder.
Hvad er iden med raid, og skal der altid være to diske?
eller kan man bruge den som normal disk, dvs. jeg faktisk kan have 6 diske i maskinen,

RUFFI

Accepteret svar
Fra : Brommi

Modtaget 450 point
Dato : 02-04-04 05:58

ideen med RAID er at data´en blir fordelt ud på 2 (eller flere harddiske) det laver så én harddisk inde i windows... dette forøger hastigheden betydeligt da der er 2 harddiske til at modtage og sende dataen.. Det er én mulighed ved RAID (husk lige på at hvis du bruger denne funktion og der opstår bare én fejl på den ene af de hardiske, så mister du altså ALT data.. jeg har selv prøvet det, og det var bestemt ikke sjovt).. du kan også lave RAID mirror så at du har det samme data på 2 harddiske.. hvis nu den ene harddisk skulle gå kold, så er det samme data altid på Harddisk nr 2... Det bruger de fleste webservere..
Hvis du vil benytte RAID funktionen så skal du helst ha 2 nøjagtig ens harddiske. og de skal altid være samme størelse.. feks.. 2*80gb=160Gbi RAID... men 100Gb+80Gb i RAID= gir ikke 180. men 160GB da den mindste hardisk altid vil sætte grænsen, de resterende 20Gb vil forsvinde ud i det blå.
Du kan også sætte flere harddiske til din computer og lave ét "array" (det kaldes den "samling" af hardiske i RAID) til hver harddisk. Dvs at du får samme antal arrays som harddiske.. men det er ikke sikkert at din RAID controller understøtter det..

Ang at din computer stener.. Hvornår sker det? kunne det tænkes at være et driver spørgsmål? prøv evt at opdatere diverse drivere og BIOS..

Jeg håber det hjalp lidt på det.. men ellers må du lige gi lyd fra dig

Mvh Brommi

btw, Nogle kloge folk siger at man ikke rigtig får noget ydelse ud af det hvis det ikke er SATA eller SCSI RAID.. jeg er dog ikke helt enig

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-04-04 11:38
Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 09-04-04 00:25

Har snakket med en supporter der hvor jeg har købt harddisken.
Han foreslog at starte forfra, installere Windows, opdatere med servicepack SP1, nyeste raid-driver og nyeste skærmdriver. Resultat, stadig det samme, computeren stener når den skal behandle store mængder ( feks. 1GB kopi anslået tid 55 min.) fra anden harddisk til drev C: ( SATA disk).

Er igen startet forfra på en alm IDE 133 disk, overhovedet ingen problemer, samme kopiering 25 sek.
Konklution: der må være fejl på SATA disken.

Maxtor tilbyder en disktest, Powermax, der skal instaleres på diskette, og så skal man boote op fra A: når man booter på A får man ikke SATA driveren instaleret og så kan man ikke se disken ( genial test).
Jeg har en ide om at bufferen på disken måske er defekt, hvordan tester man disken?

ruffi

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 09-04-04 15:41

hmm.. maxtor har så vidt jeg husker lavet et test program som er windows baseret... prøv det.. men.det kunne være fristende at sende den til leverandøren
Prøv evt at snakke med ham supporteren om hvilket program de bruger når de tester sata diske
mvh Brommi

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 10-04-04 14:04

For at jeg kan benytte SATA disken, skal controlleren være sat op til noget specielt?
Når jeg går ind i controlleren vises " Available Disk, Maxtor 6Y160M0 152,7G (Primary_Master-1) <Bootable HD> "
der er ikke nogen i vinduet Selected Disk.
Hvis jeg selecter disken, og trykker på Create kommer følgende meddelse " Please select the < Raid Type> first
Her kan jeg vælge " JBOD, Raid 0 stripe eller Raid mirror "
?????????

Ruffi

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 10-04-04 17:47

Der skal du vælge Raid 0 Stripe... det samler 2 hardiske til 1 stor harddisk

mvh Brommi

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 10-04-04 18:17

Jamen Jamen, der er jo kun en SATA harddisk, det er måske det der er fejlen?????

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 10-04-04 18:33

Du kan godt lave et array med kun en harddisk.... mener helt bestemt at det så stadig skal stå som raid 0 stripe
mvh Brommi

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-04-04 12:33

Mine 2 stk. Seagate S_ATA diske køre med 35 MB/s uden RAID, altså ikke meget hurtigere end en alm P_ATA disk.
Ved RAID 0 køre de med 80 MB/s med RAID 0
Test programmer Sandra og HD_Speed
Gigabyte GA-7N400 Pro 2 bundkort, AMD 2500+ CPU clokket til FSB 400 MHz = 3200+
Gambrinus

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 14-04-04 00:37

Har hørt fra leverandøren, han foreslog Hitaci's test, og nyt kabel, evt. test på en anden computer ( dem vader jeg ikke lige frem i )
Testen blev gennemført, den tog dog ret lang tid. Har også forsøgt med Sandra's test, det ville den slet ikke.

Er der en der kendet et sted, privat eller firma, hvor man kan få testet sådan en SATA-NS disk, i det storkøbenhavnske område, helst nord for.

ruffi

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 28-04-04 23:29

Ny udvikling i sagen.

SATA disken er testet på en anden computer og fejlede aldeles intet.
Jeg har opdateret til sidste nye BIOS driver og SATA driver, SATA disk stadig meget langsom.
Hvad nu????

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 28-05-04 23:40

Leverandøren indrømmer at der er mange fejl på ASUS bundkort, har fået det byttet til et GIGABYTE 8KNXP, det er noget der rykker, ingen fejl mere, så er det bare med at finde ud af den nye bios.

Godkendelse af svar
Fra : ruffi

Dato : 28-05-04 23:50

Tak for svaret Brommi.
For at spørgsmålet ikke skal hænge her i luften, vil jeg give poient til Brommi.
Selv om det ikke var en løsning der hjalp på mit problem, var du den der var mest aktiv og kom med mange gode
forklaringer.

Tak
Ruffi

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 29-05-04 18:31

ruffi: tak for points, er dog lidt ked af vi ikke fandt en løsning på problemmet..
mvh Brommi