/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Properties i en klasse?
Fra : stk
Vist : 725 gange
50 point
Dato : 10-05-02 11:16

Hejsa.

I VB kan man i en klasse lave en Property Get og Property Let for en variabel i klassen.
Variablen kan så tilgås med objekt.variable = xyz og zyx = objekt.variabel
Kan det lade sig gøre i java eller skal jeg lave en funktion for hver variabel?

mvh

stefan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 10:40

stk wrote:
> Hejsa.
>
> I VB kan man i en klasse lave en Property Get og Property Let for en
> variabel i klassen.
> Variablen kan så tilgås med objekt.variable = xyz og zyx =
> objekt.variabel
> Kan det lade sig gøre i java eller skal jeg lave en funktion for hver
> variabel?

Hvis du erklærer dine variable public, kan du ubetinget tilgå
dem fra andre objekter.

public class Test {
public String str = "a";

public static void main(String[] args) {
Test t = new Test();
t.str = "b";
System.out.println(t.str);
}

Udover public, findes der også private, protected og "package".
Sidstnævnte er implicit, dvs. hvis der ikke er angivet nogen
af de andre 3, er variablen "package" - og kan læses af andre
objekter i den pakke klassen er i. Private kan kun ses af objektet
selv og andre instanser af samme type. Men ikke underklasser, det
kan protected variable.

Mvh Morten

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 10-05-02 17:13

stk wrote:

> I VB kan man i en klasse lave en Property Get og Property Let for en
> variabel i klassen.
> Variablen kan så tilgås med objekt.variable = xyz og zyx =
> objekt.variabel
> Kan det lade sig gøre i java eller skal jeg lave en funktion for hver
> variabel?

Det er gerne en god idé at bruge "get" og "set" metoder - inden du får
set dig om er dit program fyldt med referencer til etObject.enVariabel,
og du finder så pludseligt ud af at når man ændrer variablen skal der
ske noget mere. (Det er sket adskillige gange for mig og det er altså
dødssygt at skifte etObject.enVariabel = value ud med
etObject.setEnVariabel(value))

"Premature optimization is the root of all evil"
Don Knud

Ulrik Magnusson

Kommentar
Fra : stk

Dato : 11-05-02 22:59

> Hvis du erklærer dine variable public, kan du ubetinget tilgå
> dem fra andre objekter.
Det var nu ikke lige _den_ løsning jeg havde tænkt mig
Ellers tak.

Godkendelse af svar
Fra : stk

Dato : 11-05-02 23:02

Tak for svaret Ulrik Magnusson.