/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
filterpumpe til lav-vandsakvarie
Fra : Hm...
Vist : 740 gange
96 point
Dato : 29-03-04 12:20

Hvis der er nogen der har erfaringer med lav-vands akvarier hører jeg gerne nærmere, da jeg er ved at opbygge et sådant på 250 l.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide om min 750 l.p.h. filterpumpe er passende. Om jeg f.eks skulle time den til kun at køre fra 18-24; samme tidsrum som mit lys er tændt ...eller hvordan?

Fiskene er kampfisk, blå gurami, dværg smerling og kulhii ål.

HM

Kommentar
Fra : smut

Dato : 29-03-04 16:14

du må aldrig slukke din pumpe den bakterie floar der er kommet vil dø og gå i forrådnelse
jeg vil mene din pumpe er lige i overkanten men du kan jo sætte en lille skruetvinge på udløbet så der kommer knap så meget tryk på
prøv og kigge her det er godt nok om discus men princippet er det samme http://www.gam-jensen.dk/artikler/biofiltrering.asp

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 29-03-04 16:39

smut -> Pumpen er jo aktiv 6 timer i døgnet. Nu er der heller ikke tale om et biologisk filter, blot et alm. svampefilter i kunststof, for at holde akvariet frit for store svævepartikler og for at give en smule bevægelse. Et lavvands akvarie er lige knap så surt som et discus akvarie (som regel omkring Ph. 7 istedet for Ph. 6.0-6.5) og labyrintfisk har ingen problemer med iltfattigt vand i forhold til Discus, hvis overhovedet nogen! Dvs. skulle nogle bacterier 'æde' ilten i en 12-16 timer har det ikke den store betydning for fiskenes trivsel.

Et godt tip med skruetvingen , men jeg bruger nu en diffusor i stedet (..et 40 cm. rør m. ca. 20 huller).

Tager jeg fejl, så lad mig høre mere.

HM

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-03-04 14:36

Hold dig til defuseren.
750 ltr/time er for meget og den med skruetvingen er god nok---tror bare at der skal knibes for meget for at komme på et fornuftigt resultat (måske ikke godt for pumpen)
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 30-03-04 14:49

Hvad kalder du et fornuftigt resultat og er det iorden kun at lade pumpen køre periodevis?

Min ven jeg overtog akvariet fra havde Malawi ciclider og en 1250 l.p.h pumpe, så derfor 'gearede' jeg ned til 750 l.ph.

Jeg kunne måske evt. nøjes med min membran pumpe og pimpsten ? ..og så lægge pimpen på 'det dybe', hvor jeg ellers ville have placeret filterpumpen?

HM

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 30-03-04 14:51

Ps. Husk mit akvarie er 45 cm. dybt i den ene ende og kun 15-20 cm. i den anden.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 96 point
Dato : 30-03-04 15:08

->Hm
Det er aldrig godt at stoppe en filterpumpe i flere timer grundet evt. bakterieforgiftning der kan gå utrolig hurtigt.
Sæt en luftpumpe (som du selv siger) i den dybe ende for at cirkulere vandet og dermed få ens temperatur i hele akvariet. Hvis du anbringer luftstenen i et stigerør får du en god effekt. Stigerør fås med vinkel i overfladen.
Kampfisk og guramier er ikke glade for al den uro i vandet, der kan jo ikke bygges skumreder ved for voldsom circulation.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-03-04 15:10

Hm = MOLOKYLE???????

Godkendelse af svar
Fra : Hm...

Dato : 30-03-04 15:13

Tak for svaret dabj. Det prøver jeg så.

HM

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 30-03-04 15:16

dabj -> Læs molokyles profil her : http://kandu.dk/dk/userview.asp?uid=81351

HM

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-03-04 15:24

Helt ok---læser sjældent profiler.
Har selv haft akvarier i de sidste 30 år, solgte det sidste for godt et år siden (1250 ltr.) og har prøvet det meste. Dejlig hobby.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : smut

Dato : 30-03-04 16:07

her er noget jeg lige syntes du skal kigge på den fås også i en lignende model med indbygget pumpe og den koster vist ikke så meget hvis jeg ikke husker helt forkert http://akvariecenter.dk/group.asp?group=55

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 31-03-04 11:18

smut -> Tak for linket

Da filteret ikke fjerner svæv og partikler fra vandet, der var oprindelig mit ønske omkring filtrering, tror jeg ikke lige det er noget jeg har brug for og iltning af vandet er pga. af de arter fisk og den biotop (Rismark / lavands-sump/-pyt) jeg har valgt, ikke kritisk

Af hensyn til mine smerling er en smule luft og bevægelse ønskværdig, så derfor har jeg taget dabjs råd til mig. Jeg tror dog jeg dropper stigrøret og istedet 'spreder' luftboblerne mest muligt på deres vej til overfladen, for størst mulig iltning og mindst mulig strøm og overfladebevægelse.

HM