/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
transporttilskud ved SU.
Fra : ba45
Vist : 1425 gange
100 point
Dato : 28-03-04 11:29

Kan man som hjemmeboende, og på SU få transporttilskud/fradrag, udover SU-kortet. Har 20 km. til uddannelsestedet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 11:37

Du kan fratrække kørsel på selvangivelsen ligesom alle andre.
Det har ikke noget at gøre med om du bor hjemme, men afstanden mellem bopæl og arbejdssted (uddannelsessted)

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-03-04 11:42

Det er jeg nu ikke sikker på du har ret i refi.

jvf. nedenstående:

Spørgsmål fra borgere og virksomheder > Satser og beløbsgrænser
Hvad kan jeg trække fra i befordringsfradrag?

--------------------------------------------------------------------------------
Spørgsmål Hvad kan jeg trække fra i befordringsfradrag?

ToldSkats besvarelse:

Du kan som lønmodtager få befordringsfradrag (også kaldet kørselsfradrag), hvis du har mere end 12 kilometer mellem dit hjem og dit arbejde (24 km. i alt pr. dag). Det er ikke de faktiske udgifter ved transporten, der kan trækkes fra; du får derimod et fradrag beregnet efter faste satser.

Som SU modtager er du ikke lønmodtager

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 11:47

Det kan du have ret i, jeg mener dog at SU er skattepligtig indkomst.
Hvis det er tilfældet har du også fradragsretten.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-03-04 11:52

Her er måske et interessant link

http://www.su.dk/rabat_til_transport/default.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 11:56

Det ser ud til at være det helt rigtige du har fat i der.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-03-04 11:58

Men jeg er nu ret overbevist om at du som SU modtager IKKE har ret ti ltransportfradrag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 12:09

Jeg kommer jo nok til at give dig ret.
Arbejdspladsen skal være indtægtsgivende for at give ret til befordringsfradrag. Transport til et uddannelsessted giver derfor normalt ikke ret til befordringsfradrag, medmindre du er ansat på uddannelsesstedet.

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 28-03-04 12:16

Har været inde og se på det på linket, før jeg stillede spørgsmålet, men en jeg har ikke kunnet finde noget konkret.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 28-03-04 12:17

Hvilken uddannelse er du i gang med?

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 28-03-04 12:32

Det er ikke mig selv, der er under uddanelse men derimod min søn. han studerer HA.
grunden til spørgsmålet er den, en bekendt har fået penge tilbage fra skattevæsenet.
Men jeg tvivler på om det er korrekt.
Sønnen burde nok også selv ordne korrespondancen, men han sidder begravet i lærebøger.

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-04 12:35

Og det skal han nok hellere blive ved med

Eftersom han læser HA er han jo berettiget til rabat på transport i forhol til ovenstående link.

Og min logiske sans siger mig, at når man har lavet en rabatordning, så er det fordi der ikke findes andre muligheder for fradrag

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 28-03-04 12:41

Det var også min tanke, det virker som dobbelt konfekt. Men vi vil jo alle gerne have det der tilkommer os, hverken mere eller mindre.

Godkendelse af svar
Fra : ba45

Dato : 02-04-04 15:34

Tak for svaret Better_Performance.
Der er er ikke kommet en bedre forklaring på mit indlæg. Iøvrigt siger skattevæesnet efterfølgende. Intet arbejde = intet transportfradrag
Venlig hilsen
ba45