/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win '98 -> WIN '98 SE
Fra : Smukke_Ole
Vist : 445 gange
100 point
Dato : 24-03-04 10:02

Hej.

Kan man installere WIN '98 SE ovenpå WIN '98 uden at miste data, og uden at skulle installere programmer m.v. igen ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-03-04 10:10

Ja, du kan formentlig stadig købe en opgradering til win98se, og det burde ikke få nogen konsekvenser for dine data.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-03-04 10:11

Men i dag tager rigtige mænd backup, for en sikkerheds skyld.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 24-03-04 10:13

Ingen problemer i det. Husk dog bagefter at hente de korrekte sikkerhedsopdateringer hos Microsoft

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 24-03-04 10:14

-> elleby

Udmærket med en opdatering, men som jeg skrev i mit spørgsmål, har jeg ikke en opdatering, men en hel, autentisk WIN '98 CD, som jeg gerne vil installere på en computer, hvor der i øjeblikket "kun" en installeret WIN '98

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 24-03-04 10:14

Ja du kan, men du skal køre installationen "før" Windows starter. Her "hælder" du bare installationen oveni den gamle. Du kan være udefor at genveje forsvinder, men programmer og data forbliver.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 24-03-04 10:16

-> molokyle

Tak for svaret. Jeg prøver i dagens løb, og vender tilbage. Der er nemlig problemer med USB på den "gamle" WIN '98, og jeg mener at have læst/hørt, at WIN '98 SE er lidt bedre til den sport.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 24-03-04 10:18

-> wilsonweb

Vil det sige, at man skal boote på WIN '98 SE skiven, og så installere derfra ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 24-03-04 10:19

-> wilsonweb

eller skal man bruge en boot-diskette til formålet ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 24-03-04 10:25

det kommer and på om cd'en starter op når du genstarter med cd'en i..
Lav en boot disk
ellers skal du in i bois og ændre boot drive til cd'en

Mvh KoL

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-04 10:27

Upsadasse... the1best har siddet ved denne comp. igår, så der er gået lidt kludder i login, men det er altså MIG molokyle der sidder her på vesterbro nu.

Smukke_Ole -> Bedre ja, men ikke altid uden probs. Det hele afhænger lidt af selve maskinens alder. Er det USB1 eller USB2 ???

Mht. opgradering : Du kan bare gå ind fra stifinder. Finde dit CD-ROM drev. Gå ned i biblioteket WIN98 og kører install.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 24-03-04 10:32

-> molokyle

Det er USB1

Mht. opgradering: vil det så sige, at jeg bare starter normalt, putter "skiven" i, finder install.exe og så kører deruda' ?
Der er andre "kloge hoveder" her på stedet, som åbenbart mener noget andet.
Kan du/de blive enige ? jeg skal foretage "oprerationen" om et par timer.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 24-03-04 10:38

Hov - overså en post - undskyld.
Jeg skal ikke kunne sige om installationen kan startes fra win. Det har jeg ikke selv prøvet med 98.
Men for en sikkerheds skyd, så lav den boot-disk så du har den hvis det går galt.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 24-03-04 10:41

-> KooL

Jeg har en boot disk, så det er ikke noget problem.
Du foreslår altså at boote fra CD'en ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 24-03-04 10:50

Smukke_Ole
Jeg foreslår at du laver en backup af de ting du har produkseret på pc'en
Så er det jo "ligemeget" om det går galt . hvis det går galt så formatere du og installer Win98se og ligger din backup ind.
Jeg kan ikke sige om det er en go ide at strate inst fra et kørende win, hvis muligheden er der, sukke der vil ikke være noget i vejen for det.
How ever: Jeg syntes at vi fik af vide dengang at det altid var bedre med en ny installation end en opdatering (som fra 98 til 98se)
Men jeg er sikker på Molokyle kan løse min/din usikkerhed :)

Mvh KoL

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-04 10:51

Smukke_Ole -> Hvis du gør som jeg skriver virker det. Jeg har lavet operationen utallige gange uden probs.

Du kan dog risikere at nogle versioner af WIN98 SE nægter at installere ovenpå WIN98 med beskeden : Der findes allede et operativsystem installeret.

Da er der følgende muligheder :

1.) Køb en decideret opgraderings CD.
2.) Tag backup af vigtige filer. FDISK, formater og installer. Hæld til sidst dine vigtige filer tilbage.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-03-04 10:55

Har siddet og spekuleret over, om win98se vil begynde at formatere harddisken først. Så jeg vil råde dig til under alle omstændigheder at tage en backup at arbejder du meget nødig vil miste.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-04 11:05

ellebye -> Det gør WIN98 SE kun, hvis disken IKKE er formatteret i forvejen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 24-03-04 11:08

Hej Smukke_Ole...

Det kan du sagtens!:
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B00004U7MV/ref=ase_wwwkelkoode-soft-21/302-4812608-8972816

Men du kan oxo bare bruge en alm. "Windows98SE" cd til at opgradere dit nuværende system med!:
http://www.shg.dk/produkter/list2.asp?mode=&katid=738&rnd=0,1960658#758

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 24-03-04 11:10

PS:

Du skal så bare overskrive nuværende Windows!!!
bare husk at vælg "Overskriv nuværende windows" eller hvad der nu står i installationen!
så har du stadig dine programmer osv. liggende!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 24-03-04 11:21

ok - det lader til jeg er den eneste der engang har hørt at det er bedre at installere 98se fra ny end at opdatere.
Så jeg trækker mig stille tilbage :P

husk backup ;)

Mvh KoL

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 24-03-04 11:22

dscoop80 -> Yes, sådan 'plejer' det at være, men som sagt findes der versioner af WIN98 SE der ikke tillader opgradering/overskrivning af WIN98 !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 24-03-04 11:54

Hmm... de gange jeg har installeret windows98 ... (hvor jeg boot'er på skiven)
spørger den mig om jeg vil "overskrive" nuværende windows...
og når man gør det (fra dansk til dansk version)... f.eks. 98 til 98SE
så lægger den bare f.eks. windows98SE oven i det gamle! f.eks. windows98
og der bliver ikke "pillet" ved mapperne "Programmer" hvis bare det er fra
dansk til dansk...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-04 12:10

Livrem og seler. Hent en BOOT diskette her, hvis du har tænkt dig at FDISK'e : http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-04 12:13

dscoop80 -> Vi er ikke uenige, men skulle du engang møde meddelelsen : Der findes allerede et operativsystem installeret.

ved du nu hvorfor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-03-04 16:19

Mener ikke det kan lade sig gøre hvis man f.eks har opgraderet browseren til 5 eller 6? Men lad os nu se! Noget andet er at ikke er forskel på versionerne hvis du har været inde i windows update og nuppe opdateringerne der! win98SE er bare en release med opdateringer til windows! Lidt ligesom SP1 til winxp

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 25-03-04 09:32

Tak for svaret molokyle.

Det var ganske rigtigt som der blev sagt: WIN '98 SE spurgte først, om man ville opdatere. Da jeg så svarede ja til dette, gik den igang et kort øjeblik, hvorefter den meddelte, at man ikke kunne opdatere. Løste problemet ved at opdatere til XP.

Smukke_Ole