/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Matematik
Fra : mwj86
Vist : 1451 gange
100 point
Dato : 18-03-04 17:34

Hej alle sammen!
hvordan skal man finde vinklerne i en rombe hvis mål er:
AB 4,23 cm, BC 4,23 cm, CD 4,23 cm. og AC 5,54 og BD 10,47
hvordan finder man så vinkel a,b,c og d?
(AC er bare afstanden fra A til C osv.)
mvh. Mikkel Jensen

Accepteret svar
Fra : kimboje

Modtaget 110 point
Dato : 18-03-04 18:08

Enhver rhombes diagonaler skærer hinanden i midten og i rette vinkler. Rhomben kan derfor deles op i 4 ens retvinklede trekanter med AB = 4,23 cm som hypotenuse og 1/2 AC = 2,115 cm og 1/2 BD = 5,235 cm som kateter. Ud fra lmindelig omtanke, kan du se, at sådan en trekant ikke kan eksistere, da hypotenusen er kortere end den længste katete! Ellers kan du opstille pythagoras for denne trekant, og su får et absurd udtryk uden mening. Altså vinklerne eksisterer ikke, for der findes ingen rhombe med disse mål.

Mvh. Kim Boje

Godkendelse af svar
Fra : mwj86

Dato : 18-03-04 18:23

Tak for svaret kim boje.
det har Du da sådan set ret i, det havde jeg ikke lige set, tak for det.
mvh Mikkel Jensen