/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan formatere man c-drevet med windo~
Fra : boro23
Vist : 2255 gange
120 point
Dato : 14-03-04 10:54

Hvordan formatere man c-drevet med windows XP? Jeg har forsøgt at slette partionen på c-drevet, men får at vide at drevet ikke kan slettes, jeg har også prøvet at indstallere windows på c-drevet igen, med det resultat at der ligger 2 versioner af XP på drevet. Der må også være en måde at lave en delt harddisk til en hel igen. Kan nogen hjælpe mig?

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 130 point
Dato : 14-03-04 11:02

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp,når pc'en boter op igen så tast på en tilfældig
tast når den spørger om du vil boote på win cd'en
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation/FORMAT)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart.

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

Manse9933

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-03-04 11:09

Hejsa

sådan får du formateret din hardisk hvor der er installeret windows xp ( fat32 eller med ntfs)
her er en windows 98 boot disk med cd-rom driver
og denne diskette kan bruges til at formatere sin harddisk med , og det er især hvis man har windows xp ( fat32 eller ntfs)
og gerne vil have andre styresystem ind istedet . ( F.eks windows 98)
så gør du sådan her.
download filen her
win98boot.exe
og nu skal du have en diskette klar og den putter du i dit diskette drev
nu vil der blive lavet en windows 98 startdisk , og når du er færdig så genstarter du din maskine med disketten i drevet (a:)
nu vil der blive bootet op på drev a: ( husk at stille din bios til at boote først fra drev a:
hvis du vil slette alt på din harddisk og starte helt forfra med fdisk og det hele ( f.eks du har windows xp men vil have win98 )
så du sådan her
når der nu står a:> skriver du LOWLEVEL tryk på enter
følg det der kommer på skærmen " det der sker , er at du nulstiller din harddisk ligsom om at du fik den fra fabrikken , dvs. at disken er totalt tom
og når du er færdig med lowlevel genstarter du din maskine igen med disketten i drevet
og når der står a:> skriver du FDISK
og når du har været igennem fdisk så er det først her man kan begynde at formatere sin harddisk
dvs. igen genstarter du maskinen med bootdisken i drev a: og når der nu står A:> skriver du FORMAT C:
( : laver du med at trykke på shift + Æ )
nu begynder du at formatere din harddisk
Vil du have din harddisk delt op-skal du selfølgelig huske at gøre det under fdisk
Husk også at begge partioner SKAL formateres først.
Vil du have xp installeret,så genstarter du og går ind i din bios og sætter den til at boote fra cd rom drev.herefter genstarter du med din XP i drevet,og så vil den gå i gang med at installerer XP.

Mvh Brian

Hvis overstående links ikke virker,kan du hente en bootdiskette her

http://www.bootdisk.com/

Kommentar
Fra : Luxman

Dato : 14-03-04 12:11

Det er da heldigt at kommandoen lowlevel ikke virker for hvis der er noget man skal holde sig fra så er det lowlevelformattering af harddiske.
Mvh

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-03-04 13:06

Luxman >> kan man så bruge vipe programmet istedet for lowlevel ???

Kommentar
Fra : Luxman

Dato : 14-03-04 13:19

Kender ikke vipe men det lyder umiddelbart som et program der sletter data men ikke lowlevel så det vil jeg tro. Hverken fdisk, format sletter fysisk dataene. Vil tro at vipe fylder hd med et enslydende data så man ikke kan genskabe data.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-03-04 13:32

Luxman > så synes jeg lige at du skal se forskellen på vipe og det prog lowlevel som er omtalt her for det er nemlig det samme det gør
nemlig det at fylde HD med ren 0000 ( nul )
man har bare kaldt proget lowlevel ... eller også kaldet zero filler
ja kært barn har mange navne

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-03-04 13:38

eller killdisk lowlevel er at overskrive HDD'en med 0000 eller gutman algorismer o.s.v der er flere standarter,og så formatere bagefter,det
giver et fejlfrit filsystem,og man kan ikke genskabe data fra disken vis
man overskriver den et par gange.
Manse9933

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 14-03-04 17:08

Tak skal I ha', jeg prøver om jeg kan få det til at virke, point frigives når det lykkedes. Et lille tillægsspørgsmål, mit antivirus bliver hele tiden deaktiveret, og kan ej heller køre virusscan eller installere programmet påny. hjælp

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-03-04 20:21

boro23 >> hvilken anti-virus program bruger du ????

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 14-03-04 22:01

avg 6.0, har fundet en virus på "C:\windows\system32\netsvc.exe (Worm/Agobot.8.E)", men er umulig at slette.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-03-04 23:27
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-03-04 23:28
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-03-04 06:59

http://www.pandasoftware.com/activescan

prøv at se om en aktiv scan også finder agobot,eller det er en fals positiv

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 15-03-04 11:03

Hej Boro23...

Dette er den korrekte løsning:

1. Få fat i en floppy diskette! (1,44mb - 3,5")
2. Sæt diskette i drevet, gå ind i "Denne Computer", højreklik på "A:\", vælg formater og vælg at lægge systemfiler med på disketten.
3. Genstart Computer med disketten i drevet...
4. Når du ser markøren blinke skriver du:

"A:" og "CD\" og så "format c:"

PS: Uden gåsetegnene!

Nu blir ALT slettet på din computer!

Mvh. Cooper

Godkendelse af svar
Fra : boro23

Dato : 16-03-04 11:13

Tak for svaret Manse9933.