/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Windows Xp installation via netværk
Fra : Kris
Vist : 471 gange
100 point
Dato : 13-03-04 23:46

Jeg har lige købt en bærbar IBM X31. Nu er mit problem at der ikke er et cd-rom drev i computeren og jeg vil gerne have installeret windows XP Pro. Er det ikke muligt via mit hjemme netværk at få styresystemet installeret? Hvis ja, hvordan? Kører også windows Xp på mine andre computerer.
Håber nogen kan hjæpe mig.
Mvh.
Kris

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-04 23:57

Det nemmeste vil da være at tilslutte et cd-drev cia din usb-port og så installere ad den vej.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 14-03-04 00:03

Jeg har desværre ikke et cd-drev liggende Så jeg er villig til at tage den mere vanskelige vej via netværk, hvis der er nogen der ved hvordan det gøres?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-04 09:18

Jeg har nu aldrig prøvet at installere et operativsystem via netværk, men det skulle eller nok kunne lade sig gøre.

Jeg har installeret flere programmer via mit netværk uden problemer.

Hvis du ellers har en rimlig stor Hardbørge på den bærebare, og at den evt. er delt i to partioner, kan du starte med at copiere din winXP over, og installere den fra egen harddisk.

Kommentar
Fra : jeor

Dato : 14-03-04 09:27

Hvis der er floppydrev i maskinen, prøv da at kigge forbi www.bootdisk.com - måske der er noget du kan bruge...

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 14-03-04 13:23

Desværre er der heller ikke floppydrev Tænkte på om man kunne dele harddisken op i 2 partitioner og ligge installations filerne på på det drev som ikke indholder windows i forvejen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-04 13:28

Så er du jo tilbage ved punkt 1.
Dem skal du jo også først have ind på harddisken så det er da dobbeltarbejde.
Nej - lån du et externt CDRom drev - det er det letteste.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 14-03-04 13:42

Severino->Den er på 40gb, det skulle vel være nok? Har du selv prøvet at installere på den måde?
Refi->Det skal lige siges at der ligger xp home på den bærbare i forvejen, så jeg kan godt overføre installationsfilerne til ikke windows partitionen. Det tager ikke lang tid.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-04 13:50

Ja dele den op er da en mulighed - spørgsmålet er bare om du får for meget konflikt ud af den "omvej".
Men det er da en mulighed hvis ikke du vil bruge extern.
Hvis der ligger XP på i forvejen, hvorfor så opgradere til Pro, så stor forskel er der da heller ikke.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 14-03-04 14:26

Jeg er vandt til pro og der er nogle forskelligheder fra home udgaven

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-04 14:33

Jamen så syntes jeg da du skal prøve det.
Hvis partitionen allerede er der er det jo ikke det store problem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-03-04 17:04

Jamen stakkels Kris!
Det må da være en skrabet udgave af en bærebar du har købt dig der!
Hvis der hverken er CD-rom drev eller Floppy disk, så er du lidt på den, og når du heller ikke vil bruge et eksternt drev, så er vi snart ude på Lars Tyndsk*** mark.
Men prøv dig frem med nogle af de råd du allerede har fået, der er lige som ikke rigtigt ret mange andre udveje i din situation!

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 14-03-04 17:21

Så så Severino, små slag. Den koster 20.000 Det er med den nye centrino processor. Men det er jo en firma pc, så der har de åbenbart ikke brug for hverken floppy eller Cdrom. Men der plejer vel også at arbejde nogen der ved hvordan man installere styresystemer via netværk Jeg ved det bare ikke og det er der heller ikke mange herinde der gør .
Har delt harddisken op og lagt windows installationsfiler i den nye partition. Nu kan jeg godt overskrive styresystemet, men jeg kan ikke formatere drevet!? Windows giver mig ikke muligheden. Hvad gør jeg galt?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-03-04 19:00

Så er vi tilbage igen, hvor du mangler et Floppy drev, så du kan bruge en startdiskette, for du kan nok ikke lave en startdiskette og bruge den over netværket, når du skal formatere dit C drev, for så mangler du jo drivere til netforbindelsen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-04 19:07

Du slipper nok ikke udenom et externt CDRom drev.
USB har du jo.

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 16-03-04 21:40

Den eneste måde at gøre det unden cdrom og floppy var ved at dele harddisken op. Den blev ikke formateret, men det blev installeret og det andet operativsystem blev slettet. Tak for svaret severino og jeres tid