/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasvandvarmer
Fra : mp973902
Vist : 12048 gange
40 point
Dato : 13-03-04 12:04

I sommerhuse og kolonihaver, ved jeg at der nogle der har sat en gasvandvarmer op til et hurtigt brusebad eller lign. Gasvandvarmeren skal være en gennemstrøms og have plads til ca. 10 liter. Jeg har søgt og søgt på nettet samt diverse andre steder men har ikke kunne finde noget. Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan nogle gennemstrømsgasvandvarmere, gerne af den gamle type fra ifö eller bare nogle brugte.
Mvh mp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-04 12:18

jo, men sådan noget skal du da ikke søge efter på nettet! Løft rumpetten fra underlaget, gå over gaden til nærmeste vvs forretning, de har dem i lange baner.
Eller bare bliv siddende, søg under www. De Gulesider.dk søg efter søg efter vvs eller vand og gasmestre, i stedet for den omtalte legemsdel løfter du bare telefonrøret, og en hidtil ukendt verden vil åbne sig for dit undrende blik!!!!

UNDSKYLD. Valde.

Kommentar
Fra : mp973902

Dato : 13-03-04 12:22

Jeg skal lige understrege, "...Jeg har søgt og søgt på nettet samt diverse andre steder...", så jo, jeg har været andre steder men har ikke kunne finde nogle. De gule sider og dba har kun de store gasvandvarmere ellers har jeg kun kunne finde de nye modeller til ca 1500-2000 kr.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-04 12:45

Du har vist ret - jeg glemte selv at løfte, omtalte legemsdel inden jeg svarede, men der er måske en mulighed for at finde en brugt hos en lokal mester!
mvh. Valde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 13:37

Ifølge søgeren skulle der være noget med vandvarmere her Men hvor????
Mvh sune
http://home1.stofanet.dk/ksweb/annoncer/annoncerne.htm#Puch Maxi sælges

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-04 14:03

Nogle nedrivningsfirmaer har en lille forretnin ud af at sælge nedrivnings matteriale herunder radiatorer brugte komfurer, ov vandvarmere velsgtens, iøvrigt findes der også gennemstrømningsvandvarmere til el!
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-03-04 16:11

Jeg vil kraftigt fraråde, hvis du selv har påtænkt dig at sætte den op selv, jeg kender nogen der fik slået 2 børn ihjel af kulilteforgiftning, fordi at en fusker havde sat gasvandvarmer op.
Selv i størrer huse, sætter man elvandvarmer op, og disse kan fåes til 220Volt, det er en meget nemmere installation, ingen flasker mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Thomas26

Dato : 14-03-04 11:31

Jeg vil også sige at du skulle tage og købe en 15 ltr. Metro el beholder.Nem at installere, hurtig at installere,billig at installere. Ja og så sikker. Den koster kun 1500 kr.+moms. Dette er vejl. installatør pris.

Kommentar
Fra : mp973902

Dato : 14-03-04 12:53

Jeg siger tak for jeres kommentarer. Vandvarmeren skal være til gas og den skal installeres i en kolonihave. Det skal være en gennemstrømsvandvarmer da der kun skal bruges varmt vand til et eventuelt brusebad.Jeg søger netop en brugt, gerne gammel model da det ikke skal være for dyrt men også fordi at de gamle modeller passer bedst til ældre huse med andre hyggelige gamle ting.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-04 12:43

En gasvandvarmer er bestemt ikke hyggelig(se Palles svar )og vis du skal tage brusebad,har en gennemstrømningsgasvandvarmer slet ikke kapacitet nok.
Brug en 30l eller helst 60l Metro elvandvarmer.
Keldd.(Blik og Rør).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-03-04 17:18

En yderligere ting er at de ældre gasvandvarmere, slet ikke må sættet op igen, de skal nu have flammesikring mm.
Hvad så med en solfanger, eller er du bare bidt af det med gasvandvarmeren?
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 40 point
Dato : 16-03-04 17:59

Altså forstår ikke helt at i tar sådan på vej da jev var barn i kbh havde alle sku da sådan en at den så var skide irriterende er så en anden historie den kunne jo kun varme lidt op så det var sku ikke meget vand man fik men hvis aftrækket er i orden og den ellers bliver renset er den da ok og skal der en flammesikring på så må der sådan en på der er ski aldrig nogle der er døde af at have en sådan som jeg har hørt om dengang og hvis spørgeren bare skal bruge den til et enkelt bad eller to i en week end så det da ok Og så lige husker at slukke for gassen og at aftrækket er i orden er den da sikker nok Der er også nogle der dør af forkert omgang med strøm
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-04 19:26

Det er da ved at køre af skinnerne det her.Du kan ikke få en gasgennemstrømsvarmer til at tage brusebad med,det er
udelukket,og det var vel det der var det væsentlige.
Keldd (blik og rør- vvs)

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 01:21

Jeg ville nok prøve at spørge hos en camping vogns forhandler.
Der er stor sandsynlighed for at der kan fåes noget, men sørg for at den er nem at tømme for vand, ellers vil den jo frost springe om vinteren.
Ved installation kan der evt. sættes et T-rør ind med en sykkel ventil, så du kan pumpe alt vannet ud af den.
Sørg for at den er med lukket forbrændings kammer, og helst balangseret aftræk (Tar luft ind og afgas ud igennem dobbelt rørs skorsten).
At købe en gammel brugt med evt. åbent brandkammer, vil jeg overhovedet ikke anbefale.
Først og fremmest er der stor fare for forgiftning (også selvom du ikke kender nogen der er døde af det)
For det andet giver det meget kondens i rummet med åbent brand kammer.

Du skriver at du kun har kunnet finde nogen nye til 1500-2000,- jamen er det ikke fint?? Du må jo regne med at de koster lidt penge.
Jeg ville med glæde give den pris for noget som er sikkert og virker!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-04 10:45

Slå det ud af hovedet ,alt det gas halløj.
Alle de foreslag om gas der er skrevet her dødsensfarlige,og dybt ulovlige.
(Blik og Rør)v.v.s og gasintallatør.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-04 10:56

Blik og rør keld Det var da ligegodt sørens Dvs at alle de bad vi tog engang med meget lidt varmt vand fra GENNEMSTRØMNINGS gasvandvarmeren er noget jeg og alle de andre der badede på den måde har drømt ??????
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-04 11:10

Lovgivningen er ændret siden krigen,om opsætningen og sikkerheden.(ikke Irakkrigen).
Men der er ikke noget i vejen med at drømme.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-04 12:34

Nu er det ikke lige om lovgivning mm om det er lukket eller ej jeg mener men at det var nuligt at tage bad jeg akkumenterer for og jeg er født i 55 og det er vist et stykke efter omtalte krig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-04 12:38

Og om manden vælger bålsted i stuen ulovlig gasvarmer eller el vandvarmer er jeg da struntende ligeglad med svarer bare på hans spørgsmål :og spørgsmålet hedder hvor man evt kan få fat i sådan en Så kan du jo selv drømme om at ændre hans holdning som han forøvrigt har tilkendegivet tidligere i denne tråd
Hav en god dag
Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-04 13:16

Jeg har da en god dag ,vær sikker på det.
Og mine drømme har jeg rimelig styr på.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 17:19

-->Keldd
Hvornår er gaskedler med balangseret aftræk blevet ulovlige?????
Jeg er simpelthen nød til at spørge, for dette må i et sådanne tilfælde tages op med samtlige producenter af gaskedler da vi da virkeligt har et stort problem så!
Desuden så afspejler de kedel typer som ummiddelbart er kendt på det danske marked, kun en brøkdel af de typer der findes på verdens markedet.
Hvis der ikke skulle findes en gas gennemstrøms vandvarmer skulle jeg blive meget forundret.
Om det er det bedste valg vil jeg ikke ummiddelbart kommentere, men lad os se lidt på mulighederne :

1) El vandvarmer Metro 30L : Er et fint valg til dette. Klarer fint et hurtigt bad, vente 30 min. og den napper opvasken også. Skal dog helst kobles til 380V da det tager lidt lang tid at varmer vandet med 220V.
Jeg vil dog tro at -->mp973902 ikke vil være tilfreds med denne løsning da hans bruse badning i hytten vil komme spontant og det derfor ikke er nødvendigt at hav den til at stå og bruge strøm hele tiden. Man kunne dog få den rutine at tænde/slukke den hver man kommer/forlader hytten.
Service er minimal, et anode skift en gang immellem det burde være det hele.
Ps. Fandt lige denne http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/269_272/products_id/5389 det var f..... billig

2) El gennemstrømnings vandvarmer : Det er rigtigt fint, har selv erfaring med sådanne, dog er det et absolut minium at de kobles til 380V ellers er temperaturen for lav, medmindre man skruer meget ned for vand gennemstrømningen. Sådanne skaffes normalt ved en El Installatør, ellers er det tyske marked et godt sted at kigge da der findes rigtig mange dernede.
Service er = 0
Pris ligger vel omkring 1.500,- 2.000,- ex. montering

3) Gas gennemstrømnings vandvarmer : Er fint da den helst sikkert kan klare at lave en masse varmt vand og kun skal have 220V. Installation er lidt mere omfattende og du bør ikke lave gas forsynings rør selv, ikke hvis du har lidt respekt for dig selv og dine nærmeste, du bør heller ikke installere afgas rør(Absolut ikke). Der skal laves aftræks rør også. Du skal altid have en extra gas flaske stående, for man går altid tom når man ikke har tid til at gå tom.
Service skal den jo have (har ikke lavet gas i nogle år og bor ikke i DK mere, men er det ikke hvert 2 år), hvilket du absolut bør overholde, igen hvis du fortsat har respekt for dig selv og dine nærmeste .
Prisen er sikkert høj + aftræks rør + ekstra omkostninger til Gas rør, flasker og regulator i forhold til tidligere nævnte løsninger.

Personligt ville jeg nok vælge El gennemstrømnings beholder, men der er nok helt sikkert ikke 380V på hytten, så en 30-40L beholder + indarbejdelse af rutine for tænd/sluk ville være næste valg, Gas er sidste valg, medmindre man fandt noget virkeligt fancy til en rimelig pris.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-04 17:43

Der bliver talt om brugte gennemstr.varmere,men broder bare videre.
Ha` en rigtig velsignet søndag. Keldd.

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 17:56

-->Keldd
Helt rigtigt, køb ikke noget gammelt skidt. Der bliver bare problemer og usikkerhed!

Kommentar
Fra : mp973902

Dato : 21-03-04 16:44

Ok. Da jeg ikke føler at den her efterspørgsel kommer videre, vil jeg afslutte runden for nu.
Gennemstrømsvandvarmeren var til at hænge op udenfor i et aflukke hvor ingen kan se ind, under den åbne himmel, og kun for at tage et hurtigt bad, ikke andet.
Men jeg vil meget gerne donere mine point til sunes kommentar d.16-03-04 kl.17:19, da jeg ikke kunne lade være med at le, ikke fordi jeg ikke tager dig seriøs Sune.
Tak for denne gang

Godkendelse af svar
Fra : mp973902

Dato : 21-03-04 16:45

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-03-04 21:27

Takker og bukker