/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Denne Computer!
Fra : Ishoey
Vist : 495 gange
150 point
Dato : 28-04-02 15:42

Hej

Hvilken KOMMANDO skal man skrive fra en Ms DOS prompt, for at åbne mappen denne computer?

Hilsen
Ishoey

Kommentar
Fra : Gamli

Dato : 28-04-02 15:56

Hvis du kører komputeren i DOS tilstand kan du fra "roden" (root directory) skrive cd (og navnet på mappen) fx: cd program. Og afslutter selfølgelig med Enter. Så skulle du være kommet ind i mappen program, du kan også stå udenfor mappen og "kigge ind" med at skrive dir program.
Men..., navnet -denne computer- vil du ikke kunne se i DOS, da DOS viser kun 8 bogstaver vil DOS afkorte navnet og bruge ~ istedet for de sidste bogstaver, til at gøre det nemmere at få adgang til mappen kan du give den et anden navn (i Windows) med kun 8 bogstaver og ingen mellemrum. Så skulle du ikke få nogen problemer med at bruge DOS kommandoerne til at få adgang til mappen.
MVH
Gamli

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 28-04-02 16:38
Kommentar
Fra : croaks

Dato : 28-04-02 19:22

hej ishoey

Det tror jeg ikke man kan for "Denne computer" er ikke en sti, men et program.

MVH
Croaks

Accepteret svar
Fra : Henning_Jensen

Modtaget 150 point
Dato : 28-04-02 19:23

Det er der ikke noget der hedder i DOS men skrivebordet er under windows, det bliver lidt mere kompliceret i NT versionerne, der er jo heller ikke noget der hedder direkte DOS

MVH
Henning Jensen

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 29-04-02 02:07

Lige lidt hjælp til når man bevæger sig i DOS og ikke har fået tegnsætstabeller m.v. indlæst.

I stedet som foreslået tidlige med at døbe mapper om, fortrækker jeg at bruge mappens navn som den står.

Eksempelvis hvis man i DOS ønsker at gå til Windows-skrivebord ser kommandoen således ud: cd c:\Windows\skrive~1 eller bare cd skrive~1 (hvis man allerede står i Windows).

Som tidligere skrevet viser DOS kun 8 tegn samt type 3 tegn.

Hvis man ikke direkte via tastaturet kan taste: \ eller : eller / eller ~
Så hold venstre alt tast nede og tast følgende på det nummeriske tastatur:
alt+091 for \ og alt+058 for : og alt+047 for / og alt+126 for ~

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 29-04-02 04:49

Jeg tror hellere ikke at Denne Computer og Skrivebord er maaper i egentlig DOS forstand.
Prøv at lave DIR /P, så vil du nok ikke kunne finde dem der.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 29-04-02 23:17

det er de ikke og de findes ikke som programmer, så du kan ej heller kalde dem direkte fra DOS.... Lidt suspekt

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 30-04-02 09:50

Clausen og Zonker!

Hvad skriver I om?

Der findes som tidligere skrevet ikke en mappe der hedder: Denne computer
men derimod findes der en mappe under C:\Windows (Hvis det er der man har lagt styresystemet) der set fra DOS hedder hedder: SKRIVE~1

I de systemer hvor I kan gå ud i DOS eller starte op i DOS - så prøv at skrive:

cd C:\ (efterfulgt af enter)
C: (efterfulgt af enter)
dir windows\skriv*.* (efterfulgt af enter)

Dette vil resultere i at I får følgende meddelelse (Vist på de fleste PC'ere på samme måde):

SKRIVE~1 <DIR> dato kl.slet Skrivebord

Forudsætter endvidere at I har sat styresystemet til at blive oprettet i C:\Windows

Endvidere er de fleste nyere styresystemer vedrørende DOS og dir commandoen m.fl. ligeglade om det bliver skrevet med store eller små bofstaver.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 01-05-02 00:10

Jeg må nok lige rette mig lidt. Skrivebord findes som mappe under Windows, men DenneComputer er alt hvad drevet indeholder.
Fra DOS starter man fra rodbibliotek, f.eks. C:\, men i Windows kalder man det bare Denne Computer, fordi microsoft har svært ved at indrømme at Win ikke er et styresystem, men afhængig af DOS; i.hv.f. indtil Millenium Edition.