/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Stepmotor - hvad er det?
Fra : nyfigen
Vist : 4208 gange
300 point
Dato : 09-03-04 09:20

Jeg er i forskellige sammenhænge stødt på "stepmotor", hvilket jeg fortolker som en motor, der bevæger sig i trin. Jeg ønsker en nærmere forklaring på hvad en stepmotor er for en sag - gerne med henvisning til et link. Jeg er også interesseret i at få oplyst typiske eksempler på anvendelse af stepmotorer.

Mange hilsener fra nyfigen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 09:29

http://home20.inet.tele.dk/tgl/pdf/stepmotor.pdf er en mulighed.

Med nutidens styresystemer laver man det ofte i selve regulatoren og anvender en on/off aktuator som du giver signaler i "pulser" om man så må sige. Forstået således at du giver motoren kortvarig spænding, hvorefter den flytter sig ganske lidt. Dette er almindeligvis væsentlig billigere end at anvende analoge aktuatorer der skal spændingsforsynes og desuden tilføres et analogt styresignal f. eks 0-10V , 2-10V eller 4 - 20mA.

F. eks. ved termoelektriske aktuatorer kan du fødes disse med et "bølgetogs-signal".

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 09:31

Det er en 4 polet motor der kan steppe frem og tilbage på fuld knald

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 09:32
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 09:37

Hold da op Sunovits, mit google var hurtigere end dit.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-03-04 09:39

En stepmotor styrer f.eks. printerhovedt i en blækprinter.
Ved at styre spændingen, kan man styre hvor printerhovedt skal være når den sprøjter blæk ud. (Stepmotoren styrer ikke hvilken farve og hvir meget der skal komme ud af printerhovedt, kun positionen)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 10:01

3773 Jae du ka åbenbart være hurtig Og forøvrigt var det hverken mig eller google der var langsomme men Kandu som sædvaneligt
Mvh sune

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-03-04 10:21

Så vidt jeg kan huske findes der et begreb der hedder "stjerne 3 opkopling".
Dette kan også betragtes som er "stepmotor" i den forstand, at man bruger betydelig mindre Amp. til opstart end hvis man blot tændte for det hele på een gang.

Er der andre der kender begrebet??

ellebye

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 10:29

Næh, vi kender begrebet fra styringer, spjældmotorer, motorventiler mv. Enten stepper vi via hovedstyringen eller ved at motorerne/aktuatorerne har en elektronikboks påmonteret der omsætter et styresignal til steps.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-03-04 10:40

For de der måtte være intereseret i at vide mere om stjerne trekant så se her:

http://dk.ic.danfoss.com/SW/DKICproducts/da/SDU.htm?newguid={DF4D2A05-1835-4974-977E-230F3C89E8D3}

og spørgsmålet er om det ikke er det spørgeren mener.
Man udnytter alle 3 faser til at "lave" en opstart, og reducerer derved amp-forbruget, da en "normal" start-amp specielt i store motorer vil være enormt høje.

ellebye

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 10:53

Tror det ikke Ellebye

Stepmotorer anvendes som ovenfor nævnt til reguleringer og automatiksystemer indenfor stort alt hvor du har behov for justeringer, regulering mv.

F eks. : Køleanlæg, ventilationsanlæg, varmeanlæg, procesanlæg, maskinanlæg osv osv. Mindes desuden at have set små stepmotorer på modelfly. Den med printeren tror jeg også er rigtig.

Så giv lidt respons Nyfigen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-03-04 11:32

spændendne emne så jeg vil lige være med.
en kontroller til stepmotorstyring fra pc kan fås hos http://www.brinck.dk/
mvh. natmaden

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 09-03-04 14:13

Jeg har nu læst på ovenstående. Men jeg føler mig ikke særlig godt hjulpet. Mine forudsætninger er ikke særlig store mht el-motorer. Dog mener jeg bestemt ikke, at begrebet stepmotor skal ses i forbindelse med diverse anordninger til at begrænse ampere ved start.
Jeg har læst stepmotor.pdf på home20.inet.tele.dk, men det sagde mig faktisk ikke noget.

Mange hilsner nyfigen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-04 14:25

Okay, hvad er det mere specifikt du efterlyser Nyfigen? Virkemåden har du jo. Søg en gang på google på ordet stepmotor og surf lidt rundt der. Åbenbart bruges slige indretninger til flere ting.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-03-04 21:10

Stepmotor: en jævnstrømsmotor der drives af elektriske pulser.

Antallet af elektriske pulser pr. sekund giver omdrejningshastigheden.
Antallet af elektriske pulser giver en absolut vinkeldrejning.
De elektriske pulser er ren jævnstrøm. Som udgangspunkt ingen spændning, eller spænding.
Spænding og strømstyrke kontrolleres af en "driver" eller "controller".
Hvis controlleren kan vende polariteten (±) kan motoren køre begge veje.
Som minimum er der 2 spoleviklinger på statoren (det der står stille i motoren) - og dermed 4 tilslutninger (2 ender pr. spole) og dermed en 4-polet stepmotor - også kaldet 2 faset.

Der findes så muligheder for med flere viklinger og avancerede controllere at kunne køre både ½-step, styre momentet osv. Men simple controllere, som den du kender fra matrix og inkjetprintere, kører på antal pulser pr. sek. for hastighed, og antal pulser absolut fra udgangspunktet for position.

Når strømmen tages fra en stepmotor har den straks glemt hvor den er - derfor kører printeren i "reference" når den tændes, devs. den kører gerne mod et endestop/endestopkontakt hvor man så "nulstiller".

Hvis du har brug for mere information kan denne side måske hjælpe dig:
http://www.motiongroup.com/smbt.htm - den er på engelsk, men det er meget af den slags litteratur jo

mvh Berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-03-04 23:59

Det kommer an på arrangementet af viklingerne, om den køres på jævnspænding eller veksel-ditto.
Som navnet siger, er det en motor, der kører i step, små skridt ad gangen. Almindeligvis er der en permanentmagnetiseret rotor med et sindrigt arrangement af lameller, som hveranden vender en nordpol udad, hveranden en sydpol. Statoren har to spolesæt med et tilsvarende lamelarrangement, sådan at man ved at aktivere statorspolerne i èn rækkefølge får motoren til at tage et lille skridt (f. eks. 1/400 omdrejning) den ene vej. Med den modsatte rækkefølge stepper motoren den anden vej. Det har man selvfølgelig elektronik til - færdige integrerede kredsløb. Steder, hvor man støder på dem er for eksempel printere, hvor både printhovedets bevægelse på tværs af papiret (blæksprutter) og papirvalsens rotation trækkes af stepmotorer. Hvis du kommer over ét af de gamle diskettedrev - til de store bløde i paphylster - vil du sandsynligvis se en sort firkantet klump i det ene hjørne. Ligeså, hvis du kommer over et gammelt harddiskdrev. Hvis du prøver at dreje med fingrene, kan du mærke, akslen følger med i bittesmå nøk. Tag endelig ikke fejl: Når der er spænding på, stritter den meget mere imod. Bl. a. derfor skal man ikke tvinge hverken papir eller printhoved i en printer med spænding på: Man risikerer at gnave tænderne af gearingen, fordi stepmotorerne har et rigtig pænt holdemoment. Især hvis det er af den type, som kan magnetiseres i begge retninger. De kan købes bittesmå og temmelig store. Til brug i digitalt styrede småtterier og til at bevæge kraftfulde industrirobotter, hvor der sidder stepmotorer til alt, der skal kunne bevæges. En ret sjælden afart, "reluktansstepmotoren", har ikke permanentmagnet. I diskettedrevene (de antikke) ses den som en metalblank cylinder i det ene hjørne og med en "proptrækker" som aksel. Når strømmen er slukket, har den intet holdemoment, og under drift har den svagere moment end dem med permanentmagnet og meget grovere steplængder. Derfor skal den have den ekstra udveksling med snegleakslen.
Lige for en ordens skyld: Stepmotor har absolut intet at gøre med igangsætning af trefasede industrimotorer og lignende fantasifulde forslag her i tråden.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-04 00:06

På modelfly ser du næppe stepmotorer, men små søde servoer til ror, flaps, hjuloptræk og sådan. Og på nogen er der er børsteløs motor til at trække propellen. Det er bare et andet ord for en trefasemotor til lave spændinger. For at lave trefasespændingen skal man have en speciel motorservo, som både styrer spænding og frekvens til motoren. Det er såmænd "bare" en miniature af de trinløse frekvensomformere, man kan købe til store industrimotorer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-04 00:16

Nogen stepmotorer har midtpunktsudtag på statorspolerne. Så kan man bruge simplere drivelektronik og betaler med et ringere maximalmoment. Det er i øvrigt afhængigt af, hvor stor strøm man sender igennem. For de avancerede brugere er der mulighed for wavedrive- og halfstepstyring,men det skal vi vel ikke ind på lige nu.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-04 00:20

Forresten skal du passe på med "Multisim". Modeller er ikke hele virkeligheden; man finder som regel ikke olie ved at bore i et landkort. Jeg har studernde, som er blevet slemt overrasket.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-03-04 06:38

Næ hør! En AC Stepmotor! pbp_et, sådan en har jeg godt nok aldrig været i nærheden af.Du må du meget gerne lægge et link til en beskrivelse her. Jeg kan akkurat ikke indse hvordan viklingerne skal arrangeres for at kunne køre en stepmotor på AC.

Jeg må indrømme, at jeg ikke har hørt om en AC stepmotor før (jeg var der nok ikke den dag ).

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 300 point
Dato : 10-03-04 07:09

Stepmotore sidder bla. i en printer. En trækker papirfremføring, en anden trækker printerhovedet,
hen over papiret.
En stepmotor kan feks. have 360 step for at køre en omdrejning, den skal så have 360 impulser,
for at køre en omdrejning, tænk på et cykelhjul og dets egern, hvor mange eger er der på en
omdrejning.
Stepmotoren har fire ledninger, og de kunne være sådan:
1. Power .. 12V
2. Impuls .. 0 til 1V = ryk et step(trin)
3. Retning . 1V=vensterdrejning, 0v=højredrjning
4. Stel ..... 0V
Dette er kun et eksempel, og det kan uddybes, hvis at jeg ikke lige er til at forstå
Mvh. Natmaden.

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 10-03-04 09:22

Tak for svaret natmaden.
Det var et svar, som perfekt svarede til mine forudsætninger for at forstå hvad en stepmotor er.
nyfigen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-03-04 09:33

Selv tak
og tak til andre for nogle spændene link
Natmaden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-04 10:17

>berpox: De BIPOLARE stepmotorer, som kun har to viklinger uden udtag, drives fra en H-bro, som enten driver strøm gennem viklingen fra venstre til højre eller fra højre til venstre. Set fra motoren må det så absolut være en vekselspænding. Og til
>nyfigen: Sådan en stepmotor, som du har købt af natmaden, har jeg aldrig set - hverken i levende live eller i datablade

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-03-04 21:10

>Nyfigen - du kommer nok til lige at læse pbp_et's sidste indlæg. Det er ret væsentligt hvis du skal kunne forstå og videregive en forklaring på "hvad er en stepmotor" - man vender strømmen for at vende omdrejningsretningen. Nul strøm/spændning = nul bevægelse.

>pbp_et: Jeps - set fra motorens side er der tale om en vekselvirkning - korrekt - det var kodeordet. Jeg fandt også denne side, som med fine tegninger fortæller lidt om "stepmotor teori":
http://www.hsimotors.com/technical-data/theory.htm -

Tak til pbp_et - jeg lærte heldigvis også lidt

mvh Berpox