/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
WC løber
Fra : palle22
Vist : 751 gange
20 point
Dato : 04-03-04 09:35

Hej.
Mit toilet, er fra den ene dag til den anden, begyndt at sige en lyd, som om det løber. Der er ikke noget at se på vandet i kummen. Der har været håndværkere i lejligheden over, og lejligheden ved siden af, men kan det have nogen indflydelse? Er det noget man selv kan ordne hvis det er?
VH Palle

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 30 point
Dato : 04-03-04 09:50

Hej Palle
Flå låget af cisternen og se om din svømmer er ude af justering eller druknet.
Der er justeringsmuligheder på armen med svømmeren.
Jeg tror kun det er et tilfældigt sammenfald at dit toilet er begyndt at "suse".
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-04 09:51

NB: Bor du i lejlighed, så lad viceværten kigge på problemet... det er det han bla er der for

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 04-03-04 09:51

Men låget sidder fast? Jeg kan ikke få det af, det kan godt trækkes tilbage, men kan ikke løfte det... Hvorfor?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 04-03-04 09:54

bor i ejerlejlighed... uden vicevært... HEHE

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-04 09:56

Du skal skrue omløberen af, den sidder under knoppen (der hvor stangen går igennem). Hvis det er med skylle-pal (trykknap), så bare drej det til siden. Der er mange forsk. muligheder... ring evt. til en lokal VVS mand, med toilet model/fabrikant navn... der er lidt lettere via telefon end her.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-04 09:58

NB: Måske din overbo har kigget håndværkeren over skulderen... prøv at spørge ham/hende

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 04-03-04 10:01

Tak for svaret CLAN. Jeg kan ikke få det af, prøver at ringe til nogen. Hygge

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-04 10:02

Sidste mulighed er (da vi/jeg ikke kender modellen) drej låget 90 grader, ned ned et spejl og lys med en lommelygte, så er du sikkert i stand til at se, hvordan det er fastgjort.
La' nu vær' med at splitte det af i atomer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-04 10:04

Når du nu kommer til "indmaden", så kan det også bare være kalk på ventilen (den der lukker vandet ind). Det kan du rense af mekanisk eller med eddikesyre.

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 04-03-04 10:06

Hej Palle
Der er temmelig sikkert kommet skidt/rust i vandventilen pga. håndværkerne hos naboerne.
Der sidder en møtrik oven på wcèt den skal løsnes.
Der sidder en split i svømmerstangen, den skal ud, derefter kan du rense den.
HUSK at lukke for vandet.
MVH Louise

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 04-03-04 10:10

Tak for alle svarene. Jeg har en trykknap, og ingen møtrik ovenpå. Men jeg må prøve mig frem, er bare lidt bange for at knække låget, det knager lidt når jeg drejer det rundt

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 04-03-04 10:36

for at få ide tl at adskille må du oplyse fabrikat samt årgang ca, da de adskilles på forskellige måder

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-04 10:36

Palle... der skal nu lidt til før det knækker, så længe det knager, så holder det
Louise... hvorfor lukke for vandet? Det er da meget sjovere, hvis man ikke gør det
(det er da logik at lukke for vandet... tvivler på at Palle er så svag i tagetagen)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-04 10:38

tobisch... det var jo liiiige det manden sagde Dato : 04-03-04 10:02

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-04 10:41

Palle... prøv mit Dato : 04-03-04 10:02 svar og tobisch... Sorry, jeg mente Dato : 04-03-04 09:56 svar.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 04-03-04 14:31

Jeg fik låget af. Det løber stadig, har vasket hele lortet med en bruser. Der lå et helt lag af grums på bunden, som nu er væk... Det skulle vel væk? Eller hvad? Nu prøver jeg at fylde cisternen igen