/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Meget store økonomiske problemer
Fra : ting27
Vist : 599 gange
200 point
Dato : 03-03-04 09:46

Hej. Jeg er i gang med en uddannelse, og er netop nået til det punkt der hedder ansøgningsperioden. I denne periode får jeg ikke SU, og jeg har ikke ret til kontanthjælp da jeg teoretisk set er under uddannelse. Perioden varer 2-3 måneder.
Af udgifter har jeg ca. 2600 kr. til lejlighed, 400 kr. til internet, ca. 1000-1500 kr. på overlevelse (hvis jeg sparer).
Inde på min konto har jeg ca. 2500 kr. Dvs. overlevelse til 2 måneder.
Jeg har altså ikke råd til at betale min husleje, og jeg kan umuligt finde et arbejde så jeg kan få lån til næste husleje. Dvs. at jeg skal have arbejde så jeg kan få lån i denne måned.
Lån af kommunen er umuligt, og de kan heller ikke give mig et job, trods samtaler med sagsbehandler.
Jeg vil under ingen omstændigheder flytte tlbage til nogen af mine forældrer.

Det vil i værste fald ske det, at jeg ryger ud af min lejlighed, ryger i RKI, og sat på hjem for hjemløse hvilket jeg selvfølgelig ikke ønsker.
Jeg har altså ret meget brug for hjælp her.

Mvh.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:51

Prøv at se TV2 LIGE NU.

Der er lige startet et indsag, ved ikke om det dækker

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 210 point
Dato : 03-03-04 09:51

Tal i øvrigt med din bank om en kassekredit

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 10:04

Som B_P skriver, prøv at tale med din bank om en kasskredit, inden det er for sent.

Har du i øvrigt optaget studielån?
Hvornår forventer du at være færdig med din uddannelse?
Hvor bor du?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 10:09

Jeg mener ikke at jeg kan optage studie-lån, når jeg ikke får SU, men er lidt i tvivl.
Jeg forventer tidligst at være færdig med min uddannelse i 2009. Senest 2010.
Jeg bor i Ringsted.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 10:11

Snak med din bank det gjore jeg.. Jeg fik lov til at få et lån. Jeg forklarede dem bare hvordan og hvorledes, og det kunne de jo godt forstå. De er jo trods alt mennesker .
Bare fortæl dem hvordan landet ligger og sig hvad og hvornår du kan begynde at betale tilbage.
Jeg fik enda lov til at få et rentefrit lån

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 10:20

Du skulle hurtigst muligt undersøge, om det ikke er muligt for dig at optage studielån.
Du skriver du får SU, blot ikke de næste par måneder, og da du kun kan få SU hvis uddannelsen er "kompetencegivende" vil jeg næsten lægge hovedet på blokken at du godt kan få lån samtidig.

(Du er jo superbruger så du ved nok hvor du skal lede, så jeg syntes du skulle undersøge det NU.)

ellebye

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 10:22

Jeg får aldrig mere SU. Efter de 2-3 måneder skal jeg i skolepraktik, hvis jeg altså kan. Ellers er det slut.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 10:22

Hvad med at snuppe et job, der er 24 timer i døgnet og du skal ikke læse dem alle.
Du kan sikkert blive fuldtids opvasker, gå med aviser eller andet ikke så eftertragtet, som ligger uden for din studietid.
Der er som sidegevinst, en tilfredstillelse i at klare sig selv.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 10:32

jeg har prøvet at søge på diverse vikariater på nettet. Der er intet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 10:36

Konklusionen er så, at du måske, selv om du fandt en midlertidig løsning, på længere sigt, fortsat ville være økonomisk betrængt?, eller hvad?

ellebye

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-03-04 11:08

ting27

du kunne jo tale med din udlejer, eventuelt lave en aftale om at udsætte de måneders husleje, det tillader jeg i mine ejendomme, men udlejere er meget forskellige, men prøv det ting 27 lad ingen mulighed stå uprøvet.

per

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 11:17

ellebye> Ja. Hvis jeg ikke får en praktikplads eller kommer i skolepraktik har jeg et meget stort problem, i mange måneder frem.

Nu prøver jeg at søge kontanthjælp alligevel. Jeg fik at vide, at der var en mindre mulighed for, at jeg kunne få støtte for min husleje, men så er der varme, el, antenne-afgift, og overlevelse.

bibsamie> Jeg prøver det hvis jeg får afslag fra kommunen.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 11:18

Prøv dog at ringe til din bank.
ffs.

<zerg

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 11:21

Jeg tror også som >bibsamie at hvis man åbent og ærligt fortæller udlejer om sit problem, vil de være nogle skarn hvis de ikke gav dig henstand, jeg tror stadig der findes barmhjertelighed i mennesker.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 11:22

Zerg911> Tror du ikke det er bedst hvis jeg først søger hos kommunen, og derefter snakker med min bank. Jeg tror bare ikke det vil være smart med 2 aftaler hvis det skulle komme så vidt. Ellers kunne jeg selvfølgelig snakke med banken om hvad jeg kunne gøre, hvis nu at jeg får afslag, hvilket jeg højest sandsynligt får, men selvfølgelig skal jeg jo have taget et lån alligevel, også selvom jeg skulle få støtte.
Ja. Jeg får en tid hos min bankrådgiver.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-03-04 11:26

ellebye

det hedder også tossegod du drømmer ikke om hvor mange gange det ender med at de tager rø--- på mig.

men alle er ikke ens så jeg fortsætter den flinke linie

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-03-04 11:28

ting27

du skal gøre det hele på en gang, hvis du så får grønt lys fra flere steder takker du venligt nej tak til de ringeste tilbud (dyreste)

per

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 11:31

okay. Jeg har en tid i morgen hos min bankrådgiver, og jeg afleverer ansøgning til kommunen senere i dag, eller i morgen...

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 03-03-04 11:48

Har du prøvet at søge boligsikring? der kunne måske være noget at hente..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 11:50

Det lyder fornuftigt.
Nu er jeg jo ikke dig, men jeg syntes du skulle vente med at lukke dit spørgsmål.
Dels kan der komme flere med forslag, og vi andre her ønsker også at høre om ikke blot, så hvad din bankrådgiver siger.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-03-04 11:54

Hvor stor er din lejlighed? Er der mulighed for at dele den?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 11:58

Øhps... du glemte det med at søge et job. Hvis man vil have et, søger man ved at kridte sålerne, og banke på hos de forskellige virksomheder. Det lyder det ikke som du har gjort!!

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 12:23

jlbendtsen> Jeg får allerede boligstøtte. 294 kr./md.

frieda> 27 m^2, så der er ikke mulighed for at dele den.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 12:38

Med fare for at blive upopulær. Jeg får en fornemmelse af, at du forventer tingene gjort for dig. Du går i skole, skal have en skolepraktik (dvs. du har ikke selv fundet en praktikplads), du bliver usikker over, at pengene i længere blot flyder ind til dig, og vil forsøge, at få dem til at flyde, - nu fra socialkontoret eller en bank.
Lige nu, sidder du passivt ved en pc, og forsøger at få informationen til at tilflyde dig fra en computer.
Sagt i bedste mening, let rumpetten, gå ud i verden og søg praktikplads, job og lign.
Kom videre i dit liv på egne betingelser.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 12:44

jeg skriver ansøgnigner på livet løs!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 12:56

qfha

Det er nu ikke med fare for at blive upopulær, men tiderne er nu ikke som de har været. Det er ikke lige sådan blot at få et job/arbejde.

Jeg har selv en voksen søn som er pædagog, har han lige afsluttet et 1/2 års vikariat, og har i lang tid søgt arbejde en pæn radius fra hvor han bor. Jeg tror han efterhånden har skrevet 60 ansøgninger. Livet er ikke som i 60'erne, hvor man blot kunne runde hjørnet og få et andet arbejde.

Så jeg kan fuldt ud følge >ting27.

Og så skriver du "job og lign.", hvad mener du med "lign."?

Ellebye

PS! Blot i denne uge har min søn været til 5 samtaler om arbejde.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 13:51

Nu kender jeg ikke forholdene i Ringsted, men i KØbenhavn og omegn er der INGEN undskyldning for ikke at supplere sin indkomst hvis det er nødvendigt, je ghar endnu aldrig hørt om nogen der skulle stå i kø for at komme ti lat gøre rent, eller gå med aviser.
Det er ikke de fedeste jobs, men hvis alternativet er at blive sat ud af sin bolig så er det måske værd at overveje.

Med hensyn til lån/kassekredit så er det måske heller ikke det bedste hvis din situation er usikker i lang tid fremover, je gforeslog det længere oppe udfra en tolkning om, at du ville få SU igen om et par måneder, men som det ser ud nu er det jo ikke ti lat sige hvornår du kan afvikle din gæld, og du vil måske endda være nødsaget til at stifte yderligere gæld, med det resultat, at du når du endelig kommer i gang med at tjene penge skal aflevere de fleste af dem til dine kreditorer.

Undskyld jeg siger det men: Let røven og find et job istedet for at kast ansvaret fra dig.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-03-04 13:56

Hvad læser du til?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 14:22

Jeg læser til Datafagtekniker.
Jeg arbejder på højtryk for både at finde arbejdspladser hvor de tager datafagteknikkerer ind, og jeg skriver faktisk også til dem som ikke gør, bare for at have så mange ansøgninger som muligligt. Jeg fik at vide at en af kontaktlærerne at 100-200 ansøgninger de fleste gange vil give skolepraktik.
Jeg har faktisk også et mindre privat arbejde, men det er sort. Det fortsætter jeg med indtil jeg bliver opdaget. Der ryger nok ca. 500-1000 kr. ind om måneden. Jeg bruger ca. 2 timer om ugen på det.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 14:22

Ellebye,

Jeg synes B_P allerede har uddybet, min holdning. De sure jobs om natten, tidlig morgen til en elendig løn, er stadig at få. At man som ungt menneske blot læner sig tilbage og forventer tingene lægges på plads for een, da kan man da være sikker på det netop aldrig lykkes, tja.. og så er det de andres skyld... Netop de unge mennesker har muligheden for disse jobs, trods det dårlige arbejdsmarked.
Så, fyr op under din søn, hvis han kun søger jobs han er uddannet til, stiller han sig selv dårligere end nødvendigt. Men med 5 samtaler indenfor een uge, skal nok snart lykkes.
Og lign. var evt at ændre på sin situation, f.eks. en anden bolig. Handl.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 03-03-04 15:06

Jeg kigger lidt på nogle papirer som jeg modtog fra kommunen.
Der er 2 felter som jeg ikke helt hvad jeg skal skrive i.
Det er 'Alternativ modtager'. Jeg går udfra at det kun skal udfyldes hvis jeg ikke er modtager af evt. kontanthjælp.
Så er der udbetalingsform.. Der aner jeg ikke hvad jeg skal skrive.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 17:01

qfha

Nu tror jeg ikke du umiddelbart kan sammenligne en 32 årig mand med ting27.

Ja 5 samtaler i denne uge 4 i forrige, og ca. 60 ansøgninger, bor i en 2-værelses lejlighed, har studielån han tilbagebetaler, så rækker en løn som avisbud altså ligesom ikke. Herudover ER han nådsaget til at have bil, som også skal passes og plejes.

Dette ikke så meget min søn, men mere at jobbene ikke hænger på træerne i dag. Hvorfor skulle der så gå 200.000 - 300.000 arbejdsledige? Hvor er jobbene henne?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-03-04 10:07

Ellebye,
Du bragte din søn i sammenligning med ting27. Ikke jeg. Grundlaget for min henvisning til disse dårlige job var netop ting27's situation, i hvilken han kunne få gavn af disse. Det er jobs, som er næsten umulige at tage, hvis man er medlem af en a-kasse. Men gennem et morgen og aftenjob, vil han faktisk kunne tjene tilstrækkeligt til at overleve på et niveau svarende til SU. Men det er selvfølgelig ikke særligt behageligt. Men der altså nogle som gør det.
Jeg mener stadig, at ens egen selvforståelse og selvtillid vil styrkes gennem at løse sin egen situation, fremfor at lade andre gøre det. Og her tænker jeg især på et ungt menneske, som også skal klare sig selv fremover.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-03-04 10:28

Rigtigt, og det skader heller ikke at søge uopfordret, eller at blot henvende sig for at høre om der måtte være et arbejde et sted ol. Det er hvad jeg kalder opsøgende arbejde.

Og, som du selv siger implicit, man har gåpåmod og virker behagelig og sympatisk, ja så er der ganske givet arbejde at få.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 04-03-04 16:35

Jeg har fået en kassekredit på 25.000 kr. Jeg skulle betale i alt 3500 kr. ved oprettelsen. Når jeg begynder at overtrækker ryger der 7% pa. i rente.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-03-04 16:39

ting27

pas nu på ikke at overtrække kassekreditten, så bliver den bare opsagt, hold dig pænt på måtten så kan du senere får den forhøjet.

per

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-03-04 16:41

Det var da godt nok, og renten er også helt fin, men jeg forstår ikke det med et oprettelsesgebyr.

Men så gælder det om IKKE at overtrække kassekreditten.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-03-04 16:42

bibsamie

to sjæle een tanke

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-03-04 16:45

ellebye

jeg gad da nok få denne rente på vores kassekredit, de 3,500.- er vel tillagt lånet/hævet på kken

per

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 04-03-04 16:59

de 3000,- var et krav. De er lagt ind i en særskildt konto som jeg ikke kan hæve fra, eller sætte penge ind på. Det er noget der hedder et garantindskud/garantbevis. De 500 kr. var et gebyr.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-03-04 17:11

ting27

ok

per

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 04-03-04 17:22

Jeg kan på et senere tidspunkt have de 3000 kr. og de giver mig også rente på dem. Jeg mener det var lidt over 3%.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-03-04 20:10

Sig mig en gang, hvilken bank bruger du. 7 % i udlånsrente og 3 % i indlånsrente, du er da vist en god forhandler.

Jeg har ellers en datter der bor i ringsted. Hun skal snart nedkomme, så kunne det være de fik brug for en babysitter, var det noget??

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 04-03-04 21:52

ellebye> sry, men jeg er ikke god til børn.
Jeg har Sparekassen Sjælland.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-03-04 22:45

ting27

jeg er ked af det men jeg begynder at tro at der er spillemand i dig ting27 der er for mange huller, jeg tror at du tager pis på alle dem der prøver at hjælpe dig.

per

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 04-03-04 23:37

bibsamie> Hvorfor tror du det?

Godkendelse af svar
Fra : ting27

Dato : 31-03-04 11:25

Tak for svaret Better_Performance.