/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
E-mail ang. Virus?
Fra : PennyX
Vist : 399 gange
50 point
Dato : 02-03-04 21:52

Jeg fik denne mail, det er lidt underligt da jeg ikke kender noget til den e-mailadesse der er sendt til.
Jeg har kørt virusscan (Norton), den var blevet opdateret i morges. Den fandt dog ikke noget, kan jeg føle mig tryk?

Venlig hilsen PennyX

Den Modtagne E-mail

UNI2 virus detektor har opdaget virus i den mail du har sendt til:

Til: vmanniche@dadlnet.dk
Fra: xxxx.xxxxxx@telia.com ( xxxx.xxxxx istedet for mit navn )
Emne: Re: Hello
Dato: Tue Mar 2 08:26:09 2004

Alt hvad der er inficeret med virus er ikke blevet sendt til modtageren.

Denne meddelelse er udelukkende sendt til dig, for at advare dig om, at
din computer muligvis er inficeret med virus og skal tjekkes.

UNI2 Virus detektor skrev følgende:
Found virus WORM_NETSKY.D in file your_picture.pif
Shortcuts to MS-Dos programs are very dangerous in email (your_picture.pif)

Med venlig hilsen

Postmaster(at)uni2.dk

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-03-04 21:57

Der er sådan set ikke noget underligt i at du ikke kender adressen, din mailadresse er simpelthen blevet brugt som "relæ", så du er ganske givet ramt af en orm af en eller anden slags

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 21:59

Jeg har observeret det samme at en e-mailadresse som jeg ikke kender har modtaget en e-mail fra mig, men jeg kunne så tænke mig frem til hvem der kunne have denne adresse (ministerium) og som havde min adresse og jeg kontaktede denne og vi fandt hurtigt ud af at hans netværk var inficeret med Netsky virus. Så hvem af dine kontakter har den adresse. Sandsynligvis en læges adresse.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:00

Better_P..>> Jeg var ikke ramt så netsky kan åbenbart støve et adressekartotek af og bruge indholdet og jeg har iøvrigt også læst mig til at Netsky har sin egen SMTP protokol.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-03-04 22:01

Det kan du vare glad for. Hostmasteren ved din mailudbyder checker åbenbart dine mail for virus INDEN de bliver sendt videre til dig.
Der er så fundet en virus og mailen er blevet tilbageholdt.
Du selv har ikke fået virus.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-03-04 22:04

Men hvis du vil være helt sikker så kan du opdatere online NU, og får de sidste opdateringer med.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-03-04 22:05
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:05

ellebye>> Det er vist knapt nok sådan det hænger sammen så vidt jeg kan se så er det dadlnet (den danske lægeforening) der skanner og sender returmail eller..?
Bjarne

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 02-03-04 22:07

Hej

Lige en lille kommentar de vira der er i omløb pt. erstatter i mange tilfælde afsender adr. med en anden, så man kan komme til at stå som afsender, det burde UNI2, måske nok lige være opmærksom på.

Når man har fået en virus, henter den ikke kun adr. fra ens adr. kartotek men også andre filer, såsom html, doc, txt osv. og bruger disse.

2243 // claus

Kommentar
Fra : PennyX

Dato : 02-03-04 22:11

Til ellebye

Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener. Det er jo en mail der er sendt fra mig til en læge i Danmark som jeg ikke kender, og ikke en mail der skulle komme til mig som er blevet checket af hostmaster for virus hos min mailudbyder?

Venlig hilsen PennyX

Til Better-Performance

Du mener at jeg ganske givet er ramt af en orm af en eller andden slags, når Norton ikke finder noget, hvad kan jeg så gøre?

Venlig hilsen PennyX

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:14

Du er ikke nødvendigvis ramt. Da du har haft samme oplevelse som jeg, men jeg fandt forklaringen og fik renset den inficerede maskine der stod hos en bekendt.
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-03-04 22:31

Du har ret pennyx, jeg vrøvler har siddet og halvsovet. Har du nogle ledige point skulle du se denne tråd:

http://www.kandu.dk/dk/spg/33560

Kommentar
Fra : PennyX

Dato : 02-03-04 22:35

Til jer der er så flinke at forsøge at besvarer mit spørgsmål.

Kan nogen sige mig at når jeg har kørt virusscan (Norton) der har der sidste opdateringer med, og der ikke findes noget, kan man så regne med at der ikke er noget på maskinen.
Den famøse mail omtaler WORM_NETSKY.D

Jeg har forøvrigt Zonealarm som er sat til at alarmerer ved kun 1 mail der skal sendes og der har ikke været nogen alarm, kan der sendes mail udenom Zonealarm så man ikke opdager noget?

Venlig hilsen
PennyX

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:43

Hvis du ikke har den nævnte adresse i dine kontaktpersoner og heller ikke i sendt post så kommer den ikke fra din maskine, men din adresse er brugt som 2243 nævner.
bjarne

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 02-03-04 22:45

Vedr. at sende uden om ens egen mail klien, kan det godt lade sig gøre.
Prøv at læse her ca. 3/4 nede, søg evt på klient.

2243 // claus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-03-04 22:46

Ja, du har ikke virus på din maskine.

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 02-03-04 22:49

Goddag igen

Har du ikke oplevet noget af det der er omtalt i denne http://www.f-secure.com/v-descs/netsky_b.shtml , så har du ca 100% ikke omtalte virus.

2243 // claus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 22:54

Den her er måske mere relevant:
http://www.f-secure.com/v-descs/netsky_d.shtml

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 02-03-04 22:56

Du kunne downloade removal tool fra link og lade det skanne så skulle du være helt sikker
ftp://ftp.f-secure.com/anti-virus/tools/f-netsky.exe
Bjarne

Kommentar
Fra : PennyX

Dato : 02-03-04 23:17

Hej alle tak for hjælpen

Jeg har kørt ftp://ftp.f-secure.com/anti-virus/tools/f-netsky.exe og den fandt ikke noget så jeg håber jeg
slap med skrækken denne gang.

Et sidste spørgsmål.
Kan man få virus fra mail der ikke indeholder vedhæng, blot ved at have indholdsrude slået til?

Igen tak for hjælpen
Venlig hilsen
PennyX

Godkendelse af svar
Fra : PennyX

Dato : 02-03-04 23:18

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 23:20

Hvis det er en mail i HTML format kan du, men jeg har ikke set nogen endnu.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 02-03-04 23:21

Ja det kan du godt, der kan i html koden lige et script der køres atomatisk nå du åbner det, det er derfor det er smat ikke at få vist indholdet, men kun hovedet af mailen.

2243 // claus

Kommentar
Fra : colombia

Dato : 02-03-04 23:37

Hej alle
Vi har lavet en fil med alle vores emailadd. der ligger uden for på skrivebordet og så slette alle add. i addkertoteket. Skulle vi få en mail med orm, kan den ikke finde nogen at sende den videre til da der ikke står nogen ad, i kartoteket. MEN ÅBEN ALDRIG MAIL FRA NOGEN DU IKKE KENDER.Hilsen Colombia