/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny computer med Win-XP fryser!
Fra : Ortman
Vist : 1289 gange
231 point
Dato : 02-03-04 15:00

Min nye computer fryser nogle gange skærmbilledet, således at alt går i stå - selv musemarkøren. Det eneste jeg kan gøre når det sker er at genstarte maskinen. Problemet synes kun at opstå i Windows XP og ved brug af Explorer.

Systemet, som jeg selv har samlet ser sådan ud:

350 W strømforsyning
Asrock K7S8X 3.0 Bundkort
AMD Barton 2500+ processor m. 333 mhz fsb og 512 kb cache
512 mb PC-3200 ram - noname
80 Gb harddisk - Maxtor diamond plus 9 ata-133 7200 rpm. med 8 mb cache
Geforce mx 420 med 64 mb ddr-ram (PCI-kort)

Jeg bruger Windows XP professional med alle de nyeste opdateringer.

Jeg har selv forsøgt:
CPU-temperatur som ligger stabilt på 40 grader selv efter længere tids belastning med testprogrammer og spil.
Programmet Hot CPU-tester er kørt i timevis uden fejlmeldinger fra CPU eller bundkort.
Grafikkort-driveren er skiftet til den nyeste fra Nvidia.
Jeg har testet rammene med MEM-TEST som har kørt rammene igennem op til 400% uden at finde fejl.

Tilbage står at jeg ikke har flere ideer til løsningsforslag selv, undtagen, at det måske kan være fordi jeg kører med et PCI-grafikkort. Bundkortet er jo optimeret til at køre AGP? Før jeg køber nyt grafikkort vil jeg dog gerne høre om der findes andre muligheder?

Kommentar
Fra : The_Djay

Dato : 02-03-04 15:21

har du prøvet at se på windows jobliste (Ctrl + Alt + Del) når internet Explorer op det kan godt skyldes til den laver en winnet.exe eller noget lignende der suger al prosesserkraften!

håber det virker!!

The_Djay

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 02-03-04 16:38

Har tjekket joblisten, dog ikke når problemet opstår idet systemet går fuldstændig ned...

Med et par programmer kørende og et eller to explorer vinduer åbne bruger cpu'en mellem 0 og 2%! Det er som sagt heller ikke noget som går over igen. Skærmen forbliver frosset!

Kommentar
Fra : The_Djay

Dato : 02-03-04 17:30

så har jeg detsværre ikke flere bud på hvorfor den fryser sorry det eneste jeg kunne forestille mig var så hjalp var at formatere og installere igen!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-03-04 17:31

Problemet synes kun at opstå i Windows XP og ved brug af Explorer, siger du, du mener vel Internet Explorer?, kan det ikke fremkaldes ved anden aktivitet, feks. flytning af store datamængder, eller i spil?
Hvad har du stillet biosen til i "sikkerhedstemperatur", stil den feks. op til 65 grader.
Og det har vel ikke noget at gøre med andre biosindstillinger, feks. vake on lan eller andet vake on?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : wolan

Dato : 03-03-04 11:48

Det kan godt være et problem med java!

Hvilket netværkskort sidder der i maskinen? Jeg har tidligere haft samme problem med Realtek netværkskort og en Linux-maskine. Så snart den skulle køre Java i en browser, låste hele svineriet (ellers utænkeligt på linux ).
Jeg skiftede netværkskortet og problemet var væk!

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-03-04 16:49

hej
du skriver der en ny computer !
hvad med garanti?

mvh

ole

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-03-04 17:49

Det kan være din musse software + driver,der skaber dit problem,det har jeg oplevet før da en ven havde det samme problem,sådan løste jeg hans problem,vis du har software indstalleret til musen så afindstaller dette og kør en regclean med et regclean software, gå så ind i computeradministration>enhedshåndtering>mus>højre klik>fjern driveren>genstart og lad windows indstallere den automatisk
igen,når du kommer ind i win,prøv så og se om det har hjulpet,du kan
godt køre musen med win standart driver,og så er det op til dig om du vil
indstallere softwaren igen,han køre uden.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-03-04 17:50

ups,det er viktigt at køre en regclean

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 03-03-04 17:56

Hej!

Tak for indlæggene!

Man kan ikke indstille sikkerhedstemperaturen på bundkortet. Det har dog en sikkerhedsfunktion, men da det kun kan monteres med AMD processorer er denne feature vist mere eller mindre indbygget!?

Problemerne opstår også når jeg ikke har Internet Explorer åben, og de var desuden tilstede før jeg installerede Java...

Mht. reklamation overfor sælger kan dette kunlade sig gøre i det omfang der er tale om en mangel ved varen. Jeg har selv samlet hardwaren og installeret software, hvorfor jeg ikke kan reklamere over det endelige produkt! Da jeg endnu ikke kender årsagen til problemerne kan jeg heller ikke reklamere over den enkelte del, idet jeg ikke ved om den er mangelfuld! Det kan i princippet ligeså godt være software installationen som er problemet...

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 03-03-04 18:02

Der er ingen særskilt software til musen.

Iøvrigt opstår problemerne kun en gang imellem - ca. en gang dagligt... Resten af tiden opfører computeren (og musen) sig eksemplarisk!

Hvis det kan hjælpe har jeg lagt mærke til en sammenhæng mellem brug af start ikonet på proceslinien i bunden af skrivebordet på Windows XP, samt brug af IExplorer, som årsager til frysningen. Det er endnu aldrig sket ved spil!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-03-04 18:28

har du prøvet at køre en reg clean,og lade win genindstallere musse driveren
fyren jeg snakker om oplevede det også kun en gang imellem.
Bagefter kan du prøve at smide din win cd i cdrom drevet og skriv i kør
sfc /scannow,husk mellemrum i mellem sfc og/ , du kan også prøve at køre et
filsystem tjek,højre klik på dit C: drev>egenskaber>funktioner>undersøg nu.
Manse9933

Kommentar
Fra : cad

Dato : 05-03-04 09:15
Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 05-03-04 14:40

Hej,
kan nogen forklare lidt mere om en regclean - hvor finder jeg den, hvordan køres den og hvad gør den for mig og min computer??

Tak!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 05-03-04 16:41

Til cad:

Det er det ene af det to bundkort som manualen i det link henviser til. Nemlig K7S8X 3.0 og ikke K7S8XE...

Jeg har også tænkt på om det kunne være bundkortet, der ikke understøtter XP godt nok, men løsningen er desværre i så fald at skifte til noget andet og dyrere. Jeg har som sagt kørt hardwaretest med "HOT-CPU-TESTER", som ikke viste nogen fejl. Jeg havde selv tænkt på at skifte til et ASUS med det ny NFORCE chipset, som ifølge min lokale computerforretning understøtter XP bedre. (En del af dette er vel salgstale fra butikkens side for de oplysninger jeg har set på inden jeg købte bundkortet synes at pege på at bundkortet og det indbyggede SIS-chipset er aldeles udmærket til almindelig brug.... Eller hvad???)

Til BerndJ: Dit spørgsmål er selvfølgelig fint nok, men mon ikke det er bedst at det får sin egen overskrift...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-04 18:15

Ja jeg tror stadig at det er biosen der har stillet sig for lavt i: Gå i bios, PC health Status, Cpu warning temperatur, stil den til 56`
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 05-03-04 18:19

Hej igen!

Jeg har nu forsøgt at geninstallere stort set alle drivere, samtidig med at jeg har kørt Reg-Clean, samt chekket filsystemet og harddisken for fejl. Problemet opstår stadig!!!....

Jeg har dog ikke haft problemer med Iexplorer i flere dage nu. Problemet synes kun at opstå når jeg forsøger at bruge funktioner under menuen start. Her kan det dog være flere forskellige ikoner som udløser "frysningen".... Mærkeligt ikke?!?

Til BerndJ: prøv f.eks at se http://www.newfreeware.com/search.php3?q=reg+clean her kan du finde flere forskellige værktøjer til at rydde op i din registreringsdatabase...

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 05-03-04 18:23

Til Palle Hansen:

Jeg tror jeg kan afvise at det skulle være et problem med sikkerhedstemperaturen for problemet kan tit opstå ganske kort efter at jeg har tændt computeren uden at jeg har kørt nogen programmer. Derimod opstår problemet aldrig ved brug af helt nye ressource-krævende 3D-spil, som jo burde medføre en varmere CPU. (Efter maksimal belastning af CPU'en i 2 timer LIGGER cpu-TEMP PÅ 42 grader).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-04 18:57

Ja det kan godt være du har ret, men jeg havde det problem, at biosen pludselig havde sat spændingen forkert på CPUèn og sat sikkerhedstemperaturen ned, og da jeg fik rettet de problemer, havde jeg aldrig mere udfald som du har nu.
Nu ved jeg ikke hvordan du måler CPU-temp. men faktisk har jeg hørt om programmer der skal overvåge dem, og som var den egentlige årsag til lign. udfald.
Men måske skulle du stille biosen til defalt, for derefter at lade den selv indstille sig til CPU hastighed mm. ved opstart.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 05-03-04 19:09

Hej Palle!

Problemet opstår selv ved defaultopsætning. Desuden kan jeg ikke ændre sikkerhedstemperaturen selv hvis jeg ville - det er egentlig heller ikke særligt smart... Men det kan selvfølgelig godt have noget med strømforsyningen at gøre - i så fald skal jeg måske prøve at justere spændingen lidt op?

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 05-03-04 20:32

Jeg har tænkt meget over om det alligevel kan være en fejl i rammene som forårsager problemet. Er der nogen som kan give en god "opskrift" på en måde at teste rammene så man kan være sikker på, at det ikke er der problemet ligger?

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 05-03-04 20:33

hej
har du prøvet og tjekke windows med norton utilities den plejer og være god til og finde fejl
har selv haft glæde af den nogle gange

Mogas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-04 21:17

Det kan godt være kontakterne i slotten for rammene, og du kan vippe dem op og trykke dem i bund igen, men det er jo næsten umuligt at finde en fejl der "kun" kommer en gang om dagen.
Men som jeg skriver, kan fejlen ligge i at et program som Hot CPU-tester, kører i baggrunden og forsøger at få oplysninger fra bundkortet/bios.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cad

Dato : 05-03-04 22:49

du har en Geforce mx 420 med 64 mb ddr-ram (PCI-kort)........ har du husket at "disable" AGP-porten i Bios ???? Og er din Biosinstilling for mx 420 sat til 64 mb ??? .... det hjælper alt sammen !!
Her er et link med testware: http://www.overclocking.dk/download.asp

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-03-04 07:10

Til Palle Hansen:

Du har selvfølgelig ret i, at computeren ikke kan køre andet mens Hot CPU-tester kører test på bundkortet. Af samme grund kører det selvfølgelig kun når jeg ikke bruger computeren til andet. Det kan derfor heller ikke være det som er årsagen.

Til Cad: Man kan vælge enten at bruge AGP eller PCI som primær grafik-adapter i BIOS og det er sat til PCI 64mb...

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 06-03-04 08:48

Er der onboard grafik på dit bundkort?
Og hvis der er det, så prøv at afmontere dit PCI-grafikkort, og lad PC'en bruge dit onboard-grafikkort.
Så finder du ud af, om det er dit PCI-kort det er galt med.

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 06-03-04 09:12

prøv og se om det her hjælper det er et forslag jeg har fået af en kammerat fordi jeg selv havde problemer med at min pc gik kold:
Mange brugere har fornyeligt haft bøvl med småfrysning i Windows XP. Det
skyldtes en Hotfix, som blev installeret automatisk, hvis man havde
Autoopdatering slået til. Hotfix'en hedder 811493 og hvis den er installeret
bør den afinstalleres.

MVH Mogas

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-03-04 10:30

Der er ikke onboard grafik.

Der er dog noget som er lidt mærkeligt mht. grafikenheder: Når jeg kører systemværktøjet AIDA og går ind under grafikadaptorer lister AIDA dels MX420, som er mit PCI-kort, men også en enhed der har samme navn som chipsettet (SIS746FX). Jeg går ud fra at det er den ubenyttede AGP-port?!

Enhedshåndtering under Windows viser derimod udelukkende det installerede PCI-kort under punktet "skærmkort".

Jeg skal egentligt alligevel have et nyt grafikkort (regner med det bliver et asus eller saphire radeon 9600se), men spørgsmålet er om jeg skal have flere nye hardwaredele når nu jeg er igang?... Jeg er i hvertfald ved at være temmelig træt af den irriterende frysning

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-03-04 11:41

Med hensyn til strømforsyning har jeg installeret delene i et kabinet med 350 W strømforsyning, men hvordan undersøger jeg om strømforsyningen er defekt?

Kommentar
Fra : sym

Dato : 06-03-04 12:35

hej !
jeg har selv et pci- grafikkort. Og har haft et problem med at computeren pludselig startede helt forfra.
Og når den så var startet op igen og jeg så fik at vide at den var "genoprettet efter en alvorlig fejl" fik jeg at vide når jeg sendte til microsoft at det var fra grafikkortet. En ny driver var påkrævet.
Kun en strøtanke har du prøvet om du kunne downloade den nyeste driver fra nettet?
Søren

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-03-04 13:34

Som jeg skriver i mit allerførste indlæg har jeg opdateret til den nyeste grafikkort-driver som noget af det første jeg prøvede - virker ikke...

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 06-03-04 16:56

Hej igen Ortman.
Jeg er helt sikker på at dit PCI-grafikkort, "konflikter" på en eller anden måde.
Kender du ikke en, som har en computer med et AGP-grafikkort, som du kan prøve at montere i din?
Jeg er tror på, at det hjælper!!!

PS: Du bor vel ikke i 8900 området?

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-03-04 22:48

Hej Bassenborg!

Åhh! hvis bare det var så vel!... Jeg håber virkelig det bare er det som er problemet, for det er så nemt at løse... Jeg skal jo alligevel have et nyt grafikkort! Jeg er desuden helt løbet tør for andre ideer... Det kan ikke være Windows, for jeg har kørt alle mulige scans på kryds og tværs og det kan ikke være hardware for jeg har testet i hoved og r...

Jeg kan prøve med et agpkort senest i næste weekend. Jeg skal nok give en tilbagemelding. Iøvrigt kan jeg oplyse, at det formentlig næppe var rammene som gav anledning til problemet: Jeg har nu testet dem op til 11.000 % i Mem-test forløbet over 10 timer uden fejl...

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 06-03-04 22:58

Du skal i alle tilfælde ha' held og lykke.
Jeg ved sgu godt hvor træls det er, når lortet ikke virker.

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-03-04 23:40

Tak Basse!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 06-03-04 23:48

12.000% tror ikke det er rammene...

Kommentar
Fra : cad

Dato : 06-03-04 23:53

prøv at se i Denne computer + administrer + systemværktøjer + logbog + ( program / system) ........ her ses meget tit hints til problemløsning ............ har du tjekket alle jumpersettings + biossettings ................?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-04 00:17

Nu bruger du vel 80 leder Idekabel til din HD?
Dit grafikkort er udemærket, og det der understøttes rigtig godt, jeg har selv et mindre geforce2 MX/MX 400 som kan spille alle store spil uden problemer, men det er et AGP. Det er jo ret unormalt at købe et PCI.
Derfor er det nok her hunden ligger begravet, at driver eller lign. er beregnet til AGP.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 07-03-04 09:24

Ja grafikkortet er egentligt okay!

Det er også derfor jeg har valgt ikke at købe nyt endnu, men bare har taget det fra min gamle computer som ikke havde AGP... Selvfølgelig køber jeg da et AGP-kort næste gang.

Mht. IDE-kabel så har jeg altså slet ikke tænkt over at der kunne være et problem. Jeg bruger det kabel som fulgte med til bundkortet. Bundkortet uderstøtter ATA-133 og det er en ATA-133 HD, så jeg går ud fra at det medfølgende kabel er godt nok. Hvis ikke, hvordan finder jeg så ud af om jeg har det rigtige kabel?

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 07-03-04 09:27

Jeg har forresten lige geninstalleret Windows på en anden partition på harddisken. Indtil videre har jeg ikke haft nogen problemer (de sidste 3 timer...). Jeg tror jeg vil se om der er problemer uden diverse drivere og programmer og så gradvist installere dem. På den måde kan man vel forsøge at isolere problemet!?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-04 12:48

Ja så er kabelet nok i orden, man kan se forskellen på de gamle og nye kabler, ved: Gamle er 40 leders og de enkelte ledere kan sagtens ses inde i kabelet, 80 leders er så små at de næsten ikke kan ses.
Husk også at den blå ende af kabelet, skal i det blå bundkort stik.
Ja det er en udemærket løsning at "gradvist installere dem"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : malthe1982

Dato : 07-03-04 13:03

Har fuldstændig samme problem med at computeren fryser. Min er dog altid i risikozone for at fryse når cpu-brug ligger over 30%. Fryser derfor ofte når windows startes, i nogle spil og ellers gennerelt i IExplorer.

Har AMD Athlon XP 1600+

har skiftet strømforsyning 235A til en anden 235A

Skal jeg evt ha større strømforsyning? giver ikke nogen mening synes jeg ikke...?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-04 13:29

malthe1982: Du må oprette dit eget spørgsmål, for ikke 2 eksempler er ens, men du kan jo prøve at fjerne nogle af tilslutningerne til feks. CD-rom drev, for at se om det er for lille strømforsyning.
Og ellers teste godt med opdateret antivirus og spyware.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 07-03-04 15:37

Hej Palle!

Der er i hvertfald forskel på HD-kabelet til min gamle maskine og så den nye. De gamle er ligesom CD-romkablet med færre ledere. Jeg tror kablet er rigtigt nok og det vender selvfølgelig også den rigtige vej...

Jeg har nu kørt på den "nye" installation hele dagen uden problemer - håber det bliver ved!!! Tror jeg vil prøve at installere grafikkortdriveren som det første og se hvad der sker. Kan det anbefales at bruge originaldriveren (som iøvrigt ikke er XP-certificeret, men har kørt med XP uden problemer før...) eller skal jeg downloade den nyeste nvidia driver fra starten?

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-03-04 16:09

Prøv først med originaldriveren, og efter et stykke tid, kan du så installere den nye.
Og husk at gøre de samme ting, som når den før begyndte at "fryse".
Og test måske hver fornyelse af installationerne, et døgn af gangen, for at være sikker på hvad der laver fejlen.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 07-03-04 16:13

Hej Palle...

Mit foreslag lyder:

Eftersom du har en hurtig PC, og du har testet diverse hardware osv.
vil jeg IKKE tro det har noget a' gøre med din hardware!
Men tværtimod din software!
Installer et antivirus-program! f.eks. "Norton Antivirus 2004"...
Og installer et program til a' fjerne bugs/orme/reklamer...
Det lyder som om det er en process som belaster dit system! altså software-mæssigt!
Prøv a' få renset ud i dit windows...

håber dette kan hjælpe dig...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 07-03-04 16:37

Hej Cooper!

Jeg går ud fra at dit indlæg var møntet på mig (Ortman). Jeg har selvfølgelig kørt virustest igen og igen. Jeg bruger Norman (med både antivirus og firewall), som efter min erfaring kan fange ligeså mange "kryb" som både Norton og Mcafee. Derudover kører jeg jævnligt scans med Adware med de nyeste opdateringer. Jeg tror derfor ikke at det er en "bug" som på denne måde er årsag til problemet navnlig fordi problemet allerede opstod første dag jeg havde isenkrammet i brug uden aktiv forbindelse til nettet...

Præcis hvad mener du med at rense ud i Windows?

Kommentar
Fra : luther50

Dato : 07-03-04 17:30

Hej

der er en fejl i registringsdatabasen som microsoft ikke har rettet, så gør først dette.

Eksportér registreringsdatabasen til en *.reg-fil først (som backup).
Åbn regedit
Find :
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows
\CurrentVersion\Explorer\RemoteComputer\NameSpace
Slet nøglen {D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF}

Og i biosen skal du sætte "AGP Aperture Size til 64M"
og primary Graphics Adapter til PCI, og "PCI Clocks til den hastighed dit grafik-kort har F.eks. 100

Håber at det kan hjælpe

Kommentar
Fra : per_strit

Dato : 07-03-04 21:45

Hej havde smamme problem med et Chaintech 7aja2.

Installerede MS java v3809 og har ikke haft problemmer siden.

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 08-03-04 16:36

Jeg kører i øjeblikket "test". Dvs. jeg ved at prøve mig frem forsøger at isolere problemet ved gradvist at installere forskelligt software, men da frysningerne er relativt sjældne kommer det nok til at tage et stykke tid før spørgsmålet bliver lukket. Jeg skal selvfølgelig nok give tilbagemelding efterhånden som det skrider frem...

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 09-03-04 13:02

Hej!

Ca. to timer efter installation af driver til grafikkortet frøs computeren igen... Så det må vel næsten være det som er problemet!! Hvordan sletter jeg nu driveren igen? Jeg har forsøgt at fjerne den, men XP genistallerer jo bare umiddelbart efter opstart!! Hvad gør jeg for at få driveren helt slettet?!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-03-04 13:41

Det er muligvis driveren, men kunne jo osse tænkes at grafikkortet var defekt eller nogle gange blev for varmt! Sidder der et andet kort tæt på?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-03-04 13:46

Du kan bruge det her tool til at fjerne driveren med http://www.driverheaven.net/cleaner/

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 09-03-04 16:04

Kortet har før kørt uden problemer og kører helt nye krævende 3D-spil uden problemer... Jeg mener derfor ikke at det kan være kortet som sådan der er defekt, men det er jo et PCI kort som er sat i et system der er optimeret til AGP... Jeg køber et AGP-kort hurtigts muligt. Som sagt regner jeg med at det bliver et ASUS Radeon 9600se som jeg har set til 584,- Kommentarer til dette valg modtages gerne!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-03-04 16:48

Ville nok vælge et 9600 pro! Men en ting er sikkert, du får brug for det drivercleaner link jeg sendte dig, hvis du skifter fra nvidia til ATI.

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 09-03-04 17:19

OK! Jeg er nu ikke mere spilnørd, end at jeg sagtens kan nøjes med 9600se. Det andet kort er jo en noget anden prisklasse...

Jeg tror bare jeg formaterer disken og starter fra scratch når kortet kommer. Så er jeg ligesom sikker på at der ikke er konflikter med drivere til grafikken. Er der ellers noget som taler imod ATI frem for Nvidia?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-03-04 17:40

Jeg kører selv Nvidia, men billedet på ATI skulle være bedre!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-03-04 18:35

Nu har du vel i biosen sat dit PCI-kort som "foretrukket", og slået AGP fra?
Med hensyn til Nvidia kontra ATI så er de jo store og konkurrende, og skiftes til at være i front, det der er vigtig er jo hvor stor GPU der er til rådighed, og så er hastigheden jo også vigtig, så RAMDACèn skulle gerne være på 400MHZ. En anden ting er om du vil have TV ind/udgang.
Men kopifirmaernes priser er jo langt lavere, og så er de bygget op på samme kerne, og har somregel samme ydelser/specifigationer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 09-03-04 20:49

Hmmmm! Jeg HAR sat BIOS korrekt, men problemet opstår jo også kun ved brug af NVIDIA driveren ikke ved brug af WIN XP's VGA driver, hvilket leder mig til at tro at det er et softwaremæssigt problem frem for ukompatibelt hardware.

Mht. valg af grafikkort ved jeg næsten hvad der er værd at vide om selve hardwaren (chipsettene) i de forskellige grafikkort. På papiret kan man efter min mening finde to næsten jævnbyrdige kort fra de to producenter, som klarer sig vidt forskelligt i benchmark-test (se f.eks seneste udgave af Komputer for forskel på Gf 5600 fx og radeon 9600se). Jeg efterlyste mere erfaringer - gode eller dårlige med Radeon 9600se-chipsettet, men jeg tror at jeg opretter et selvstændigt spg. med det, for ellers bliver dette spørgsmål vist mere forvirrende end godt er . Jeg venter dog et par dage, til jeg har fået bekræftet at det er driveren til grafikkortet som er synderen, med at lukke spørgsmålet...

Kommentar
Fra : cad

Dato : 09-03-04 21:35

Nu, hvor du eksperimenterer med drivere, .... så kunne du prøve at installere detornatordrivere http://www.tweak.dk/nvidia-w2k.php

Det kunne nemt være at problemet forsviner...............

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 10-03-04 08:34

Detonator? Er det anderledes end dem man henter fra Nvidias hjemmeside? og hvordan?

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 10-03-04 11:46

Du går ind på NVIDIAS hjemmeside, og søger efter den driver der passer til dit system. Når den er fundet, er der i venstre side et link "Driver archive".
Klik på det, og kør lidt ned af siden, og der finder du den "gamle" detonator-driver.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 10-03-04 12:28

jeg har samme kort i en anden maskine og bruger følgende driver

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_53.03

og nu, hvor du eksperimenterer med drivere, sååå.................

Kommentar
Fra : cad

Dato : 10-03-04 12:30

version 56.55 kan bruges også ........ kører perfekt..

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 10-03-04 17:48

Systemet crashede to gange i den første halve time jeg kørte med den nævnte driver, så....... Tror jeg vil skifte til et ATI-kort så kan de sgu lære det hos Nvidia! Med mindre nogen andre har forslag til drivere som de mener er bedre til mit system .

Kører dog lige test et par dage endnu før jeg lukker spørgsmålet...

Kommentar
Fra : cad

Dato : 10-03-04 19:09

ATI er der sjældent bøvl med ......

jeg fandt et link,der er bedre beskrevet , men en anden version........... måske virker den for dig..........

http://www.tp.frac.dk/nvidia_xp_2k.htm

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 231 point
Dato : 10-03-04 19:46

Tit er det en fordel at fjerne driveren i enhedshåndtering, hvorefter XP, selv finder den rigtige ud af alle dem der er lagt ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 12-03-04 16:56

Tjaaa!

Jeg har endnu ikke haft fejl på systemer siden jeg fjernede nvidia-driverne. Jeg tror det er sikkert at sige, at der er et problem med grafikkortet/driverne... Som jeg havde en mistanke om fra starten.

Det løser selvfølgelig ikke mit problem, men jeg har bestilt det ATI kort jeg hele tiden har snakket om. Så kommer systemet formentlig (forhåbentlig) til at virke.

Mange tak for alle de mange indlæg til jer alle!

Det har virkelig været en stor hjælp til at få udelukket alle andre problemer. Jeg kan jo kun give point'ene til én. Da ingen decideret løste problemet for mig, synes jeg det er mest fair at give dem til den som har bidraget med flest kvalificerede forslag, selvom der var flere der virkelig hjalp meget.

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 12-03-04 16:59

Samlet set giver jeg altså 5 stjerner - ikke til Palle Hansen alene, men fordi jeg synes at spørgsmålet efterhånden må indeholde alle tænkelige løsningsforslag...

Tak for svaret pallebhansen (og I andre...).

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 20-03-04 08:13

Synes lige at jeg ville melde tilbage på hvordan det går med ATI-kortet (Creative Radeon 9600 256 mb ram):

Ingen problemer overhovedet!!! Ikke et eneste sammenbrud af nogen slags...

Sååh...Om det skyldtes, at det andet kort var PCI eller fra NVIDIA ved jeg jo ikke, men jeg har da talt med andre som har haft problemer med NVIDIAS drivere!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-03-04 13:37

Dejligt at høre, at det kører som det skal, det er nok ikke løgn at Microsoft er verdens største arbejdsplads, den holder mange mennesker beskæftiget, over hele kloden.
Have a nice day.
VH Palle Hansen