/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
ulead dvd moviefactory 2 kan du hjælpe?
Fra : grausen
Vist : 271 gange
200 point
Dato : 02-03-04 14:13

Hejsa
Jeg har nogle film liggende i aviformat som jeg konverterer med ulead, det går også fint nok, men så kommer problemet for nogle af filmene bliver, når de er konverteret, for store til at kunne ligge på en dvd skive, så mit spørgsmål er nu:
Kan man sætte den til at konvertere i en lidt dårligere kvalitet, men så filmen kan ligge på en dvd skive?
Hvis ja, hvordan gør man så, jeg synes jeg har prøvet mange steder at rette nogle tal ,men det hjælper ikke...............
Skriv gerne en trin for trin vejledning, da jeg ikke er nogen ørn på det område

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 02-03-04 14:15

For nu ikke at diskutere misforståelser så er det vel ikke en DVD skive de ikke kan være på. Det er vel en CD?

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 14:22

nej det er en dvd skive....... og for at gøre forvirringen total, så skriver ulead f.eks at disken er på 4,4 gb og filmen fylder 4,5 gb, men på skiven står der 4,7 gb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 14:25

Hvor store er dine avi-filer da?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 14:27

Umiddelbart lyder det voldsomt.
En film i avi-format fylder normalt ca. 6-800 MB alt efter længde.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 14:29

den fil jeg har problemer med fylder før konvertering 696mb og efter konvertering i ulead til dvd fylder den 4,5gb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 14:32

Er det nødvændig at lave den til DVD.
Du kan jo "nøjes med VCD eller SVCD.
Du har ingen glæde af at konvertere en avi-fil til DVD.
Kvaliteten er ikke mærkbar i forhold til f.eks. SVCD.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 14:33

Og så er det jo meget billigere.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 14:41

hhmmmm nu kommer vi ud i noget jeg ikke kender så meget til, så jeg prøvede at gå ind i ulead og prøvede at sætte den til at lave VCD og SVCD men så registrerer den det som om det er en almindelig cd der sidder i brænderen og ikke en dvd og så er filen stadig for stor når den er konverteret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 14:56

Neeej - Det er faktisk det du skal gøre.
De faciliteter der normalt ligger i DVD-film (menuer sprog osv) kan du alligevel ikke bruge når du brænder fra avi-format.
Derfor kommer nu næste punkt.
Du skal bruge 800 MB cder til den slags. De er kun et par kroner dyrere end 700 MB og kan købes i alle velassorterede forretninger.
800 MB giver nemlig 90 min i stedet for 80, som en alm cd har.
De fleste film varer nemlig 85 min.
Så bliv nu ikke forvirret over alt det her.
Det du skal gøre er....
Konverter fra avi til VCD.
Hvis filen bliver mere end 710 MB skal du bruge en 800 MB cd.
Du kan altid presse et par MB mere på skiven end der står, men hvis filen efter konvertering siger f. eks. 740 MB - ja så skal du bruge 800 MB-skiver.
Du skal ikke tage dig af at ULEAD stadig viser 700 MB - den brænder til der ikke er mere plads.

Hvis du VIL lave filen i DVD kan du trykke på v nede til venstre i programmet og derefter "change MPG settings"
Så kan du forringe kvaliteten en smule og se hvad den så fylder.

Men som sagt - den anden løsning er billigere i længden.

Håber du forstår det - ellers spørg videre.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 15:07

Jeg vil meget gerne have den på dvd (hvis det kan lade sig gøre), men nu har jeg prøvet at ændre til alle 5 muligheder, der er derinde under v, men den vil stadig fylde det samme, men hvis det ikke kan lade sig gøre, kan jeg så lave den om til en svcd og så brænde den på en dvd skive, selv om ulead kun skriver 700 mb?

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 15:14

nej, det vil den ikke være med til, altså at der sidder en dvd skive i hvis jeg laver om til svcd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 15:18

Det tør jeg ikke svare 100 % på.
I princippet skulle der vel ikke være noget i vejen.
Du kan da prøve - det koster højst en DVD-skive - du ødelægger jo ikke originalen af den grund.
Erfaring er mange gange bedre end viden - så gør forsøget og lad mig høre.
Som sagt de 700 MB er uden betydning da du jo ved pladsen er der.
Men det kan da også være at et eller andet står forkert - jeg har lige prøvet at konvertere en avi-fil på 862 MB til DVD og den fylder kun 3,5 GB i bedste kvalitet.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 15:22

jeg har også konverteret ca 10 filer før denne, uden problemer, men jeg prøvede at lade en dvd skive sidde i og så lave den om til svcd, men den kommer så til sidst og siger jeg skal sætte en cd-r eller en cd-rw i

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 15:27

nu prøvede jegså at sætte en 900mb skive i, men hvis jeg vil lave den om til vcd fylder den 953 mb tror du det går an?

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 15:33

men jeg kom til at tænke på, nu du siger, ulead brænder til der ikke er mere plads, jeg forsøgte jo med at konvertere den omtalte fil og det gik fint nok, men ulead brændte ikke på skiven, den skrev der ikke var plads nok ( og det undrer mig faktisk at ulead skriver der er 4,4 gb på skiven, for på selve skiven står der jo 4,7 gb)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 15:39

Neeejj - Det er nok for meget
Men hvis din fil er 700 MB i avi-format lyder det utroligt at den bliver 953 MB i VCD.
Den bliver godt nok større men ikke så meget.
Hvis det virkelig er tilfældet at den bliver så stor, har du så ikke mulighed for at klippe en anelse i begge ender så den bliver LIDT mindre.

PS:
RW-skiver må du ikke bruge til film - der er ikke mange afspillere der kan klare dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 15:44

Dit problem med de 4.4 og 4.7 er vel ikke fordi der allerede er noget på skiven?

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 15:55

nej der er ikke noget på skiven i forvejen og ulead skriver godt nok også 4,7 gb indtil sidste trin hvor jeg trykker write to disc, så går den ned på 4,4gb

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 15:57

hvordan klipper jeg i filen, for jeg kan da sagtens undvære f.eks rulleteksterne til sidst?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 15:58

Det lyder som om der er noget i vejen med dine skiver.
Har du prøvet en anden?

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 16:02

jeg har prøvet flere af dem, der sker det samme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 16:04

Det gør du i det samme program under "extract video"
Der kan du klippe i filmen.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 16:24

det vil jeg prøve om jeg kan finde ud af

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 16:41

ok

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 16:43

så er det prøvet, der er kun rulleteksterne at give af (ca 2 min) men det ser ikke ud til det giver noget, eller også bærer jeg mig forkert ad

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 16:50

Hmmm
Må lige tænke lidt - der må være en anden fejl der sker.
Min opfører sig ikke sådan.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 02-03-04 17:05

okay........, men tak for din hjælp indtil nu

Godkendelse af svar
Fra : grausen

Dato : 04-03-04 21:27

Tak for svaret refi.
Du har så absolut fortjent de point, vi fik jo ikke løst problemet, men jeg fik lært noget om svcd og vcd, 1000 tak
P.s det endte med jeg konverterede filen i cucosoft, så fyldte den kun 2,2 gb hvorfor ved jeg ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-04 21:29

Selv tak
Jeg forstår det heller ikke helt.
Som sagt sker det ikke her.