/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Konfiguration af Topcom WBR 611
Fra : tsissa
Vist : 2569 gange
100 point
Dato : 29-02-04 13:36

Jeg har netop fået internet gennem fællesantenneforeningen og vil nu gerne have 2 computere koblet på nettet på en gang.Dertil er jeg blevet tildelt en KlientIP-adresse fra foreningen.
Der er 2 måder at sætte netværket op på.

1) At sætte kablet direkte fra modemet til WBR 611, og et kabel fra WBR 611 til min stationære com.(den bærbare er Wireless).
Hvilke netkabler skal jeg bruge,krydset eller ej??
Kan jeg få konflikter med udbyderens server, når jeg kun har en KlientIP-adresse??
I hvilken opsætningsmenu skal jeg skrive hvad???

2)At sætte kablet direkte fra modemet til den stationære,og så dele Explorer(kræver at den stationære er tændt hele tiden)
Jeg har prøvet denne metode, men når routeren skal genstarte efter opsætningen, mister jeg forbindelsen og kan ikke oprette den igen.
Hvad gør jeg galt?
I hvilke menuer skal jeg vælge hvad??

Jeg vil helst have metode 1 op at køre, men ifølge udbyderen kræver det en 1mbit/s -forbindelse at få 2 computere på nettet.??

Det er svært at få det hele med her,håber at få noget pingpong igang.

Desuden er Topcoms hotline noget skod.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-02-04 14:08

Jeg regner med at Topcom WBR 611 er en trådløs router, og kan selvfølgelig så bruges med både fast forbindelse og trådløs.
Du skal selvfølgelig bruge metode 1, og det er noget vrøvl at du skal have mere end 1 IP-adresse, da det jo er routeren der modtager denne adresse. Du skal se på det som om routeren er en computer, og alt bag den er et internt netværk.
Selvfølgelig kan du have flere comp. på forbindelsen, ja nogen har sågar 3 comp. på en 56 forbindelse.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=twistedpair
Du skal bare købe netværkskabel i et stormagasin eller over nettet eller computerbutik, de ligger i 1-1,5-3-5-10-15-20-25-30m længder og er netop beregnet til forbindelsen mellem computeren og routeren.
Den bærbare skal have et Wireless netkort, som kan være indbygget, eller som en USB-stick, eller som et kort der stikkes ind i en slot, hvis der er en sådan.
Opsætning: Du kan i XP trykke start/alle programme/tilbehør/komminikation/guiden netværksinstallation.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 29-02-04 17:02

Hej Palle
tak for dit besyv.

Jeg har nu prøvet at forbinde delene som metode 1, med et "lige" kabel mellem routeren og computeren,og derefter fulgt Guiden netværksinst..(2 forskellige måder)
Men der er stadig ikke forbindelse til nettet.
Skal jeg slette min gamle LAN-indstilling først??

Når jeg engang kommer ind i opsætningsmenuen, skal flueklatten så sættes ud for "fixed IP Address"

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 29-02-04 18:02

Det er rigtigt at du ikke skal bruge krydset kabel, mellem comp. og router.
Mellem modem og router bruger du routerens medfølgende kabel.
Jeg mener ikke du skal ikke vælge fixed ip i din computer, selvom den får en fast ip, denne ip-adresse er en som computerens netkort leverer til routeren.
Derimod er det routeren der modtager en fast IP-adresse fra nettet, som du er blevet tildelt af foreningen.
Nej jeg syntes ikke du skal slette LAN indstillingerne, men måske kontrollere dem.
Først skal du koncentrere dig om at få den stationære comp. på nettet.
http://www.net-faq.dk/
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=winsetup
http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=69
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml#36
Senere skal du måske indvistere i et PCMCIA-kort eller den billigere løsning med USB-stick til den bærbare
PCMCIA kort (eller PC kort) er små kort, på kreditkort størrelse, som bruges til bærbare computere. Et PC kort kan indeholde alt lige fra et netkort og modem, til controller til eksterne CD-ROM drev. Fordelen ved dem er at de er kompakte og fylder meget lidt, og eftersom de sættes i en port på den bærbare computer(HVIS DER ER ET SLOT TIL DET), optager de ikke ekstra plads. Ulempen er så at de er dyrere end tilsvarende ”almindelig” hardware.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 20-03-04 16:48

Hej Palle
Undskyld ventetiden.
Jeg har nu fået netværket op at køre, både med den stationære og den bærbare.(er på
nettet på samme tid)
Dog ved jeg ikke om jeg har gjort det rigtigt,fordi jeg under opsætningen ikke skulle
indtaste mit tildelte IP-nummer nogetsteds.
Jeg har kun indtastet routerens standart- IP under "Brug følg. DNS-serveradr." derefter var der "hul".Endvidere kunne jeg så konfigurere routeren, som bestod i at klikke next de fleste gange.(er også krypteret)
Nu er jeg spændt på om antenneforeningen får forstyrelser, grundet mine sysler.

Tak for dine indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : tsissa

Dato : 20-03-04 16:49

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-03-04 18:27

Ja det var da dejligt at høre, at det kører på skinner, hvis du får problemer senere, skal du i langt de fleste tilfælde, bare tage strømmen fra routeren i 10 sekunder,
Nej antenneforeningen kan ikke få problemer, de ser fra deres side, kun en computer(Nemlig din router), og alt hvad der sker bag denne, kan kun give dig grå hår i hovedet.
VH Palle Hansen