/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Planter bliver brune
Fra : stig54
Vist : 464 gange
50 point
Dato : 26-02-04 08:06

Vi har haft akvarium i et års tid.
Vi har ikke planter med rødder men disse grønne planter der flyder frit rundt.
På det sidste bliver disse planter brune og dør til sidst.
Vi har ikke alger eller andre urenheder . Vi har pumpe med filter, malle og skifter vand regelmæssigt.
Er der nogen der har erfaringer med dette, jeg kunne måske forestille mig at det er lysstofrøret der skal skiftes eller måske skulle lyset ikke være tændt 18 timer i døgnet.
Gode råd????????????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-02-04 09:21

Jeg vil sige at det med kunstigt lys er en mulig grund planter får jo ikke så meget lys i det virkelige liv mvh Sune http://www.zoozity.dk/pasvejl/pas_planter.asp

Kommentar
Fra : bjerris

Dato : 26-02-04 10:09

En anden mulig grund kan også være at de fleste flyde planter faktisk ikke kan tåle særligt høje temperaturer. Tjek med din plante forhandler hvilke temperaturer der er ideelle for dine planter....Det kan også være fordi du har meget skiftende temperaturer - det kan planter heller ikke lide. For at rette disse ting kan du købe et varmeelement med termometer.....så slipper du for den slags.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-04 11:09

Du har fået brunalger. Du kan læse nogle gode svar til folk med algeproblemer i akvariet her : http://www.tropheus-siden.dk/Tropheus/alger.htm

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-04 11:21

Hmm.. ved nærmere eftertanke siger du jo du ikke har alger. Jeg går ud fra de planter du taler om der flyder rundt er vandpest (Egeria densa). Disse burde netop klare et algeproblem, så det er nok for meget (for længe) lys der er tale om. Planter kan kun optage lys i 12 timer i døgnet. Derefter går de i dvale og overlader banen til algerne. Algerne kan så sætte sig på bladene og langsomt kvæle planten.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 26-02-04 19:41

Tak for svaret molokyle.