/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Hvordan lærer jeg at slappe af?
Fra : jysch
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 25-02-04 18:09

Hvordan kan jeg lære at slappe af?

Har I nogle gode råd eller kan I henvise til bøger eller lignende?

Mvh Jysch

Kommentar
Fra : nettesber

Dato : 25-02-04 18:17

En måde, der i hvert fald er god for mig, men om den hjælper dig, er jo svært at sige! Men prøv den!

Læg dig godt til rette med en pude under hoved samt en pude under dine knæ, så de løftes lidt (vel at mærke bløde puder), sæt noget stille, lavt og afslappende musik på og lyt til det via et par høretelefoner. Det lukker alt andet forstyrrende ude og efter kort tid slapppes der af. Held og lykke!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-04 19:03

Gå lange ture langs strand eller skov det er afslappende (i forhold til en stressende hverdag i storbyer hvilket jeg gætter på at du færdes i) Efterfølgende et langt bad så er man som født på ny Venligst Sune

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 25-02-04 19:14

Måske kunne det hjælpe dig at tage et par lektioner i meditation
Eller endnu bedre, tag kontakt til en NLP terapeut og få lært at slappe af
vh
dorthe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-04 20:41

Meditere lidt? Se om der er nogle link du kan bruge her : http://kandu.dk/dk/spg/30131

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-02-04 23:17

jeg slapper ved at gå tur med hunden, være sammen med ponyerne eller høre afslappende musik..
om sommeren er det ren meditation at luge...eller male...eller dykke.

Kommentar
Fra : Hectoria

Dato : 03-03-04 15:49

Hej jysch.
I hvilken forbindelse har du svært ved at slappe af? Er det inden du skal sove? Eller er det fordi du har haft en travl/stresset dag, og ikke kan slappe af bagefter?
Nogle af de forslag der allerede er stillet kan være til god gavn. Men er du sød at skrive lidt mere? Hvis du altså ikke allerede HAR fundet en løsning. I såfald, vil det være rart for gruppen lige at høre om *SS*

Venlig hilsen
Hectoria

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 03-03-04 23:06

Hej Hectoria!

Jeg har svært ved at slappe af i mange forskellige situationer - men de mest presserende er bl.a. når jeg skal sove efter en fridag - kan ikke bare lægge mig til at sove - tankerne kører rundt og ikke altid p.g.a. problemer, kan bare ikke gøre mig "tanketom".
En anden situation, er når jeg sidder/ligger i bilen, jeg kan være noget så træt og selvom jeg lægger sædet ned og både har pude og tæppe, så kan jeg bare ikke sove - ligger og prøver men kan bare ikke "gå det sidste skridt".

Jeg har heller ikke kunne f.eks. gå hen og sove til middag, ligger og roder måske til 10 minutter før jeg skal op og hvis det så er lykkes mig at slumre ind, så er jeg fuldstændig rundt på gulvet.

Jeg ved godt at det kræver arbejde, men hvis der var en måde så jeg evt. kunne udnytte 2½ time i bilen som kompensation for de måske kun 3 - 4 timers nattesøvn jeg har fået.

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 04-03-04 07:41

Hej igen Jysch

Læste lige op på hvornår det er at du har problemer. Jeg tror at du vil kunne lære at få rede på tankerne sammen med en NLP terapeut, og hvis du er interesseret i det kan jeg finde frem til adresser på tereapeuter i det område hvor du bor. Jeg har selv brugt NLP til det samme problem. og har fået et "anker" der kan hjælpe mig til at falde i søvn om aftenen. Ligeledes mener jeg stadig at meditation kan hjælpe, det tager selvfølgelig tid at lære, men det er yderst virksomt.
Held og lykke med afslapningen - og sørg så for at få lidt mere tid til søvn
dorthe

Accepteret svar
Fra : Hectoria

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-04 13:35

Hej Jysch,

Jeg tænkte nok det var der der var dit problem, altså at falde i søvn. Igen der er kommet rigtigt mange gode råd til at løse dit problem. Det er jo dejligt at så mange mennesker er villige til at hjælpe hinanden
Jeg har selv haft samme problem. Og døjer nogen gange stadig med det, men ikke så ofte som tidligere. En af de mange råd jeg har læst andet steds er som følger:
1. En halv time inden du skal sove, skal du slappe helt af. Det der med at gå i seng lige efter man har lavet noget, er ikke godt. Her skal det lige siges at nogle mennesker, kan sagtens gå i seng efter at have set en film, eller lavet noget andet, men dem som ikke kan, kan bruge dette råd, og måske hjælper det.
2. Lad være med at drikke kaffe et par timer inden du skal sove. Igen, nogle mennesker har ikke det problem. Men jeg bliver simpelthen hyperaktiv.
3. Det kan hjælpe at drikke mælk inden du skal sove.
4. Det her lyder måske lidt sjovt. Men jeg lægger mig ned, begynder at trække vejret dybt og langsomt og "fokuserer" på lyden af mit eget rolige åndedræt. Så begynder jeg langsomt at tælle ned fra 1000. Det er altså ikke alle det hjælper på, men gør et forsøg.
5. Baldrian tabletter, som fås bl.a. i Matas. (der står på pakken hvor mange du skal tage. Det virker på nogen
Nogen af disse råd bruger jeg selv, og har haft gode resultater, det er ikke sikkert de virker men det er forsøget værd Det som allerede er blevet foreslået med at lytte til blid afslappende musik eller meditation er også en rigtig god ting. Men det kræver øvelse at meditere

Uanset hvilke af alle de mange gode råd, du har fået af alle som har svaret dig, så håber jeg du finder noget der passer til DIG

Held og lykke, og sov godt

Med venlig hilsen Hectoria

P.S
Lad os endelig vide om du finder noget der virker

Kommentar
Fra : Hectoria

Dato : 04-03-04 13:41

Hej Jysch
Lige en ting. Der er en bog du kan læse fra Lademanns Helseserie. Den hedder simpelthen: Søvnproblemer. Den er skrevet af Kai Tullin.

med venlig hilsen Hectoria

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 05-03-04 01:26

Hej!

Tak for jeres svar og gode råd - nogle af dem vil jeg helt bestemt prøve.

Men det er svært at få flere timers søvn de aftener hvor man kommer hjem måske kl. 22.30 og skal have luftet hund og lignende før man kan gå i seng og så skal op måske kl. 03.45, så blive det ikke til mange timer og så er det jeg gerne ville kunne slappe af i bilen og bruge ventetiden på at sove.

Vil prøve om de har bogen på biblioteket.

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-03-04 01:30

Det var heller ikke meget søvn der så blir tid til. Men bare det at vide man har et par timer til at hvile sig i kan hjælpe...lidt!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 01:03

Hallo husk at lukke spørgsmålet
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 14-03-04 14:04

Tak for svaret Hectoria.

Kommentar
Fra : Hectoria

Dato : 14-03-04 17:54

Hej jysch.
Selv tak Det glæder mig at kunne være behjælpelig Håber det kunne bruges

Med venlig hilsen

Hectoria

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 14-03-04 21:20

Hej Hectoria!

Det ved jeg ikke endnu, men vil afprøve rådene i de næste uger.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : LeShizzle

Dato : 18-10-04 05:47

samme problem har jeg, inden jeg skal sove. Hvis du vil falde hurtigt i søvn.. skal man tænke "kedeligt" altså, f.eks som en skrev: tæl ned fra 1000.

jeg tæller bare får, som hopper over et hegn

held og lykke

Kommentar
Fra : peptalk

Dato : 04-02-11 10:38

prøv akupunktur i århus. mielczarek.dk