/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
prøv lige denne :-
Fra : grethes
Vist : 724 gange
400 point
Dato : 25-02-04 15:34

> Brug lige et par minutter på denne leg, den er ret
> mystisk...
> En lille sjov leg, der afslører hvor meget jeg kan
> programmere din hjerne...
> Følg instruktionen så hurtigt som muligt, men læs ikke videre på næste
>spørgsmål førend du har svaret på det foregående.
> Du behøver ikke at skrive svarene ned, bare svar i hovedet, og gå så
>videre til næste spørgsmål.
>
> > > Hvor meget er:
> > >
> > > 12+18
> > >
> > > RIGTIGT 30
> > >
> > > 3+56
> > >
> > > 59
> > >
> > > 89+2
> > >
> > > 91
> > >
> > > 12+53
> > >
> > > 65
> > >
> > > 75+26
> > >
> > > 101
> > >
> > > 25+52
> > >
> > > 77
> > >
> > > 63+32
> > >
> > > 95
> > >
> > > Jeg ved det! Matematik er hårdt arbejde, men det betaler sig!!!!
> > >
> > > Kom nu, et par til...
> > >
> > > 123+5
> > >
> > > 128
> > >
> > > HURTIGT! TÆNK PÅ ET VÆRKTØJ OG EN FARVE!
> > >
> > > LIDT LÆNGERE NED
> > >
> > > LIDT TIL...
> > >
> > > BARE LIDT TIL...
> > >
> > > Du har tænkt på en HAMMER og RØD, ikke sandt???
> > >
> > > Hvis du ikke har tænkt på en rød hammer, er du blandt de 2% som har
>en
> > > anderledes (unormal) hjerne.
> > >
> > > 98% tænker på en hammer og rød, når de gennemfører denne opgave.

Mærkeligt ikke. Håber I vil være med på spøgen og skrive jeres resultat.

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 25-02-04 15:36

Utroligt, men sandt! Rød hammer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 15:39

Næsten - Hammer - Brun

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-02-04 15:43

Min hammer er sort
/PG

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 25-02-04 15:45

Jeg må skuffe dig. Det var hverken hammer eller rød. Jeg tænkte på en stiksav, jeg lige har købt, og farven grøn, idet maskinen er grøn. Jeg tror heller ikke, jeg nogensinde ville have tænkt på en rød hammer. I hvert tilfælde føler jeg ikke, at de små regnestykker kunne gøre nogen forskel på mig. Så jeg er iblandt de 2 %.

Ulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 25-02-04 15:46

Jeg må skuffe dig. Det var hverken hammer eller rød. Jeg tænkte på en stiksav, jeg lige har købt, og farven grøn, idet maskinen er grøn. Jeg tror heller ikke, jeg nogensinde ville have tænkt på en rød hammer. I hvert tilfælde føler jeg ikke, at de små regnestykker kunne gøre nogen forskel på mig. Så jeg er iblandt de 2 %.

Ulle

Kommentar
Fra : calista

Dato : 25-02-04 16:07

Tænkte på hammer og blå:)
Så jeg må være lidt anderledes end alle andre:p

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 410 point
Dato : 25-02-04 16:21
Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 25-02-04 16:22

Beder du folk tænke på et værktøj vil en stor procentdel antagelig vælge Hammer - da det er det "generiske" værktøj. Tilsvarende vil de fleste antagelig vælge rød som den "generiske" farve.

Præsentationen er vigtig - spørges efter yndlingsfarven vil fordelingen antagelig være helt anderledes.

Den lange indledning med regnestykkerne tjener tydeligvis til at undgå kreativ tænkning - du trænes i at vælge det generiske svar på en masse stykker, og du trættes så du bare vil videre og se pointen. Hvis du dropper regnestykkerne og bare spørger om værktøj og farve vil folk som flest bruge energi på at være kreative - vælge røgvender og polkafarvet.

Der er imidlertid ikke tale om, at hjernen "programmeres" som du formulerer det gennem selve øvelsen. Viden om de generiske farver, værktøjer o.s.v. er antagelig kulturelt indpodet fra vi var ganske små. Jeg er ganske overbevist om, at du får nogle andre svar hvis du spørger personer med en radikalt anderledes kulturel baggrund (aboriginees, pygmæer, o.s.v. - måske endda kinesere og indianere).

Programmeringen var der længe før regnestykkerne - de tjener blot til at afsløre programmeringen.

I øvrigt hører dette vel strengt taget mere under psykologi end filosofi, men skellet er selvfølgelig ikke skarpt.

Peter

P.S. Jeg valgte Hammer og Grøn.

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 25-02-04 16:26

Jeg kan se, at der er kommet et link fra Better_Performance imens jeg formulerede mit svar. Linket har dog ikke forklaringen på effekten af regnestykkerne med.

Kommentar
Fra : LazyPravda

Dato : 25-02-04 16:37

Hammer og rød, (juhuu jeg er normal ).

Jeg kan huske at vi gik og lavede den som børn (35 år siden), og der er ganske rigtigt at de allerfleste svarer som ovenstående.

Jeg må sige at jeg tror svaret vil ramme "rigtigt" flere gange, når opgaven foregår mundligt. Det er nok forklaringen på at mange her svarer "helt hen i skoven".

Prøv det af på dine venner, og bliv overrasket/bekræftet.

LazyP

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 25-02-04 17:08

Jeg har prøvet den før, og kom først i tanke om, at den var gammel, da jeg kom frem til svaret - en rød hammer!

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 25-02-04 17:32

Hammer og gul...... havde også prøvet den før.. men på en lidt anden måds, så det faldt mig ikke ind at jeg skulle til at vælge et værktøj og en farve. Det er en sjov lille opgave som sætter gang i regne-tænkeren hele vejen igennem indtil man kommer til spørgsmålet om værktøj og farve. Du har lige brugt din matematiske sans og har koblet din hjerne ind på tal, derfor har du ikke lige noget andet i tankerne end tal. Når så spørgsmålet med at vælge et værktøj kommer, har du renset din hjerne for ting som du bruger i dagligdagen. Derfor pejler hjernen automatisk ind på det mest brugte værktøj i dagligdagen, hammeren (for dem som ikke tænker på hammer, er det fordi de ikke er 100% koncentreret om regnestykkerne, eller har et arbejde hvor de bruger et bestemt værktøj hele tiden, og derfor tænker på dette fremfor hammer). Me så kommer farven som du vil opdage mange afvigelser i. De fleste tænker nemlig på deres yndlingsfarve (som man så ofte bliver spurgt om og derfor har mest i tankerne), og ikke alle har rød. Andre vælger rød fordi det er en farve som MEGET ofte bliver brugt til alting.
Selvom man lige har haft en skruetrækker i hånden, tænker man ikke på denne når man kommer til spørgsmålet om værktøj fordi man lige har koncentreret sig om tallene og derved mistet tanken om den skruetrækker.

Kort sagt du renser tankerne for alle dagligdags tanker ved at stille disse matematiske spørgsmål, og svarer derfor med det første du kommer i tanke om (som oftest er det mest brugte værktøj og farve).

Mikael

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-02-04 17:36

Jeg tænkte på en hammer som var gul på skaftet (bare lakeret) men prøvede at tænke væk til en blå rørtang.
Emesen.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 25-02-04 17:38

øv ..... =ó(
læste ikke pmbruun´s forklaring før jeg havde skrevet min.. hans er den samme som min (jeg undgik bare bevidst ord som generisk og kultur, da de forvirrer en ellers i forvejen forvirrende forklaring) bare skrevet med andre ord...!

Mikael

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-02-04 18:43

Hmmm

Sjov læsning. Jeg tænkte på skævbider og Gul. Men jeg ved ikke hvorfor. Men jeg har da meget andet værktøj en masse rødt og flere Hammere har jeg da også....
Har du et link til hvad der er unormalt i at være blandt de 2 %.
Det er jo sjovt at se at andre er meget tæt på din konklution...
Sådan teoretisk set er der jo mange mennesker der ikke er håndværksuddannet. For mange af disse er en Hammer det ultimative udtryk for værktøj....
Den røde farve - er nok også den farve vi alle mest opdrages med som advarsel og skræk. Rødt LYS, Røde advarselstavler i trafiken. Blod og Kød.
Så jeg kan vel ikke undre mig så meget alligevel. Jeg ved ikke lige om det måske er knyttet til min hyppige anvendelse af min Gule-skævbider....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 25-02-04 18:53

Tænkte på sån' en mærkelig ting jeg har til min cykel...
Aner ikke hvad den hedder, men den er grøn
Betyder det så at jeg er dum??

Frida...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 18:59

Var det en invitation "frida"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-02-04 19:16

Frida's cykelting er en pumpe - grøn cykelpumpe, som er beregnet til piger.
Og du skal ikke være ked af det, du er ikke dum.........bare unormal tankevirksomhed.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-04 19:31

Skruetrækker gul. Men hvorfor står der 25+25 efterfulgt af 77 oven over ???

..og hvorfor er det kun mig der kommenterer på denne åbenlyse regnefejl?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-02-04 19:41

Molokyle der står 52 + 25
---

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 25-02-04 19:44

Der står altså 25+52 efterfulgt af 77..........

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 25-02-04 19:47

Altså nu synes jeg, der er gået lidt "inflation" i dét med at være "dum", "unormal" og hvad der ellers har været skrevet hér, bare fordi man ikke tænker på en rød hammer. Her kommer min teoretiske indgangsvinkel til sagen:
Ja, det lyder sandsynligt, at de fleste kommer til at tænke på et basalt værktøj som en hammer og farven rød, hvis tankerne skal fokusere på hovedregning, men hvorfor dét, og hvorfor er der nogle, som ikke lige gør det?
Jeg kunne godt tænke mig at spørge folk, som har besvaret dette spørgsmål om en ting: I skal være ærlige!!!!
Jer, der ikke tænkte på hverken hammer eller rød.... Er I meget rutinerede i hovedregning? (jeg er MEGET stærk i tal... Hvorfor bruge lommeregner til simple regnestykker, når man har de små grå? )
Jer, som tænkte på den røde hammer (eller i hvert fald en af delene). Er I mindre glade for hovedregning?
Nu inden nogle af jer hidser jer op over mit spørgsmål, så er der INTET galt i at være mindre glad for hovedregning i forhold til at være det. Vi kan jo ikke være gode til alt, vel? Så nu ikke noget ballade om dét. Dette er blot et lille videnskabeligt spørgsmål.
Min hypotese er, at de, som er mindre glade for hovedregning, bliver så koncentrerede om det, at de ved spørgsmålet om værktøj og farve graver ned i de umiddelbare associationer, som typisk bunder i meget fastgroede indtryk fra barndommen. Dette svarer helt til det, som er skrevet ovenfor flere steder ig i Illustreret Videnskab m.v....
De, som er meget rutinerede i hovedregning, tager de nævnte regnestykker uden større anstrengelser. Derfor kan de stadigvæk godt koncentrere sig om at svare lidt anderledes på spørgsmålet, så som nylige handlinger (som jeg gjorde med den grønne stiksav).
Et yderligere faktum, som kan understøtte min teori er, at folk i dag med alle de elektroniske hjælpemidler, anvender hovedregning mindre og mindre. Derfor kræver det mere koncentration for de fleste... mon det kunne være 98%
Min konklusion er så, at de resterende 2%, som stadigvæk trodser lommeregneren/regnemaskinen mest muligt, er så rutinerede, at de ikke behøver at koncentrere sig særlig meget om omtalte opgave.
Så jeg mener altså IKKE, at nogen som helst skal anse sig som værende anderledes end andre. Vi har bare forskellige færdigheder/rutiner, som gør, at vi handler forskelligt i en given situation.

Ulle

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 25-02-04 19:48

Emmesen der står
25+52 efterfulgt af 77............

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-04 19:57

Der kan man bare se. Der var jeg bare lidt for hurtig. Læste det hele igennem én gang og kommenterede. Idet jeg havde trykket [Send Indlæg] opdagede jeg min egen synsfejl

Iøvrigt har jeg aldrig været speciel stærk i hovedregning. Til gengæld er jeg som regel god til at holde mange bolde i luften på engang.

Føler mig ikke særligt programmeret af dit spørgsmål grethes, men prøver at gennemskue hvad 'legen' går ud på?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-02-04 19:58

Grete - Ja ja det gjorde der selvfølgelig - skulle bare lige drille Molokyle.
Ulle - Frida regner ikke sig selv for dum - hun agerer bare affarvet (blondine)
Talbehandling i hovedet har altid generet mig, men jeg har let ved at konstruere elektroniske kredsløb i hovedet. Men testen er da meget sjov.
Emesen.

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 25-02-04 20:15

Hmmm - jeg tror at folk herinde er unormalt-normale... - eller noget i den stil.
Der er i hvert fald forbløffende mange grønne hamrer - jeg kan føje en mere til liste over de "grønne"...hehe
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 25-02-04 20:20

>Ems
Fy!!...hva mener du med agerer
Forresten tror jeg på Ulleulle's teori...
for jeg er nemlig stærk til det hovedregning

Frida...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-04 20:27

Har lige spurgt Uro : Hammer og blå !!!

Stemmer meget godt overens med Benjamin.Hansen's tankerække. Jeg kender Frk.Uro godt og hun bruger hammer dér, hvor alle vi andre ville bruge en skruetrækker

Jeg står tit og mangler netop en skruetrækker og 90% af alle skruetrækkere jeg har ejet i mit liv har været gule. Dette ved jeg til gengæld ikke hvorfor?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : grethes

Dato : 25-02-04 20:40

Tak for svaret Better_Performance og...........

Tak til jer alle for I ville være med på denne lille spøg, om det var det rette sted jeg postede den&#8230;&#8230;&#8230;men noget jeg filosoferede meget over, så derfor postede jeg her.

Det der har startet det hele........fik den selv som mail i dag, meget hurtigt kører den rundt i hele firmaet blandt økonomi, tekniske assistenter, sagsingeniører, projektledere, afdelingsledere, chefer, og stort set alle kommer frem til det samme (hammer-rød) i enkelte tilfælde varierede farven, men sjælent værktøjet. Da jeg arbejder inden for byggebranchen og måske derfor var det hammeren alle tænkte først på&#8230;&#8230;&#8230;eller?
Tænkte så, den skal prøves her. Men : Better_Performance kommer med et godt link, som jeg har printet ud og vil hænge på opslagstavlen i morgen med det håb, at mine kollegaer falder til ro igen. dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8302_8.

Vil lukke spørgsmålet nu, men endnu en tak til jer alle.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 25-02-04 20:51

&#8230;&#8230;&#8230 her var det igen galt med tastaturet, det skulle bare være ................ måske jeg skal til at tænke på et nyt.

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 12-05-04 03:03

HAMMER GUL

Kommentar
Fra : taqwa

Dato : 13-07-04 03:55

Det må have været en kommunist der opfandt denne prøve............
Og han har sikkert været påvirked......
For at blive kommunist.....

Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor du har den stalistik fra. og hvad den er baseret på.

NÅ nu kan jeg ikke undgå det....................-hammer rød-

Kommentar
Fra : Will_O

Dato : 12-08-04 08:07

hammer - rød - Yes jeg er normal

Kommentar
Fra : faelledhaven

Dato : 03-09-04 23:32

fastnøgle chrom. men jeg er også stilladsarbejder

Kommentar
Fra : algreen_ussing

Dato : 05-11-04 02:30

Jeg må så være "halvnormal, idet min forestilling var rørtang, rød. Jeg er ikke blikkenslager !