/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
formattering
Fra : pavan
Vist : 816 gange
100 point
Dato : 23-02-04 17:59

Hvordan formatterer man sin harddisk når der ikke er noget diskettedrev?? Og hvordan geninstalleres et styresystem?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 18:01

Du har vel en Windows cd ?

Accepteret svar
Fra : Tooncompany

Modtaget 110 point
Dato : 23-02-04 18:01

Hvis du skal installere et nye styresystem og ønsker at slette alt der i forvejen er på din harddiske er det letteste at sætte din PC til at boote fra CD-drevet og derefter blot følge inst. vejledningen så vil du automatisk blive guided gennem proceduren også re-formattering af din harddisk.

/TC

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 23-02-04 18:07

Installering:
1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en eller se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til "Advanced Setup Page". Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.) (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8: Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9: Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

11: luk Dcom http://grc.com/files/DCOMbob.exe
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

12: Og så som det sidste: Ind og checke for Windows Updates, som skal installeres påny.

Eller endnu bedre:
Allerede før formatering/install/repair af Windows XP er det en god ide at have downloaded SP1a og andre vigtige up-dates og så have dem liggende på et andet drev eller på CD, så de kan blive kørt ind før tilslutning til internettet. For at få dem downloaded er det bare at gå ind på Windows Update, og så er der til venstre en mulighed der "Gør Windows Update Personlig", hvilket betyder man kan downloade og efterfølgende installere.
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp

Hugget fra Catbody *S*

Kommentar
Fra : pavan

Dato : 23-02-04 18:34

Jeg har ikke nogen manual og heller ikke noget diskettedrev for 2. gang.Det er en computer jeg skulle få til at virke for min datter og hun ved hverken dit eller dat om hvor evt. hjælpe cd-rom'er eller noget som helst er.Jeg står på Herrens mark

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 18:38

En eller anden må da have original-cden.
Hvilken komputer snakker vi om?
Hvilket styresystem?
Det kan da ikke nytte noget at blive sure på os, så må du da komme med nogle oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : pavan

Dato : 23-02-04 18:55

Tak for svaret Tooncompany.

Kommentar
Fra : 210840

Dato : 17-05-04 10:11

Jeg sidder med et problem meget lig ovenstående idet jeg har formateret fra a drevet og mangler nu at kunne komme til mit CD drev for installation. Hvordan får jeg maskinen til at boote fra CD drev ?

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 17-05-04 11:52

210840-- lav dit eget spørgsmål.. der er nok ikke så mange der vil svare hvis de ikke kan scorer lidt point´s på det?