/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Pinball Fantasies i DOS...hvordan....?
Fra : Trans4M
Vist : 476 gange
50 point
Dato : 21-02-04 13:00

Jeg har fået en cd-rom med et gammelt PC-spil der hedder Pinball Fantasies.
Jeg kan huske spillet fra min tid som Amiga-freak.Nu vil jeg gerne spille spillet igen.
Jeg kører med Windows XP.

Spørgsmålet er så.
Spillet kan kun spille i DOS og skal installeres på HDD.
Kan jeg på en eller anden måde installere DOS ved siden af Windows XP,så jeg kan spille det,
eller skal det være en PC der kører "ren" DOS.

Håber på et hurtigt svar.
På forhånd tak......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-04 13:10

De fleste "gamle spil" er ændret så de godt kan køre i windows.
Hvis du åbner din dosprompt og kører spillet derfra, virker det så ikke?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-04 13:22

Hvis programmet adresserer HD'en direkte kan du ikke spille det under XP. Filsystemerne er forskellige. XP emulerer blot en DOS partition. Et direkte kald til en bestemt adresse på harddisken skal altså emuleres af XP og dette tillades ikke da der så ellers kunne gå ged i FAT'en.

Hvis har en ekstra HD'er kunne du lave an alm. DOS boot på den og i BIOS ændre BOOT drevet, hver gang du ville spille.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Luxman

Modtaget 50 point
Dato : 23-02-04 22:10

Lav en bootdisk med cdrom understøttelse. Brug win95 osr eller win98 der understøtter fat32. Det er ikke sikkert at du vil få lyd på spillet hvis du ikke har lydkortdriver til DOS, som regel soundblaster kompatibel.

Den anden mulighed. 2 partioner hvor din dos 6 partion ligger inden for den første 500 Mbyte. Partioneret til Fat16 og øvrige forbeholdt XP Fat32. Brug partition magic eller andet partionerings program. Der følger også en bootloader med så du kan vælge hvilket operationssystem du vil køre.
Held og lykke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-04 22:25

Hvis du vil bibeholde XP er Luxman's anden mulighed nok den du bør følge. Det kan imidlertid være problematisk at flytte rundt på allerede oprettede partions. Partition Magic er godt, men ikke 100% pålideligt !!!

Det afhænger lidt af hvilken anden software du i forvejen har installeret, men har du mod? Så prøv....

Der er nok ikke andre muligheder

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Trans4M

Dato : 23-02-04 22:51

Tak for svaret Luxman.