/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
kampfisk
Fra : koalaboy
Vist : 1000 gange
50 point
Dato : 20-02-04 18:05

jeg vil gerne vide om det er nemt at få kanpfisk til at yngle?????
og
Hvordan kan man se om en rød neon er gravid?????

mvh. koala

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-02-04 20:28

Ja, det er relativt nemt at få kampfisk til at yngle, hvis du giver dem de rette betingelser.

Læs f.eks. her:

http://www.fishtank.dk/artikler/kampfisk.htm
http://www.larz.esenet.dk/akvarie/fisk/kampfisk.htm
http://users.cybercity.dk/~ccc39619/Akvariefisk/KAMPFISK.htm

Jeg har selv fået dem til at yngle flere gange.

Med venlig hilsen og god fornøjelse
Frank

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-04 20:36

Mht. Kampfisk : http://www.fishtank.dk/artikler/kampfisk.htm

..og Rød Neon : http://www.acthon.dk/bettina/natur/fisk/neon/

Det er svært at se om rød neon er med rogn. Jeg har faktisk aldrig set dem 'lege'. De lægger jo æg og bliver ikke gravide som Gubby.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 50 point
Dato : 20-02-04 20:42

Som Molokyle skriver, skal man ikke regne med at få neonfisk til at yngle.
Jeg har været formand for en akvarieforening i 12 år, og har aldrig hørt om nogle der har fået neonfisk til at yngle.
( Her får du en lille hemmelighed af mig, som du absolut ikke må fortælle videre. En del af de fisk vi køber i forretninger, er blevet bestrålet, således, at deres forplantningsegenskaber er blevet ødelagt)

mvh
Frank

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-04 21:00

Som Franksp ... og det er der faktisk en temmelig god grund til : Natur-forurening af fremmede fiskearter i danske søer og åer. Vi har fået mange fremmede dyr og planter i de naturlige flora og fauna habitater. Nogle af disse udkonkurrerer nemt de lokale vækster og smådyr. Eks. Bjørneklo, vandpest og sydeuropæisk vandkrebs. Derfor... !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-04 21:02

Ferskvandskrebs

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-02-04 21:36

Helt rigtigt molokyle.
Hvad med sumpskildpadder. Det synes jeg er forfærdeligt, at folk der ikke gider ha' dem mere, bare smider dem ud i søer, vandløb og åer.
Det er bare et eksempel, der er med til at ødelægge den danske fauna, som jeg værner meget om.

Frank

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-04 21:56

Franksp ->

Koalaboy -> Håber de ovenstående kommentarer hjalp dig på vej? ..ellers må du bare spørge videre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smut

Dato : 20-02-04 23:12

>franksp<
jeg troede sgu også det var løgn men jeg har faktisk set rød neon yngle i svigermors 35l akvarie der bare står på køkken bordet uden lys eller varmelegeme hun havde ikke andre fisk så det kunne kun være dem. det er sgu uretfærdigt

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-02-04 01:22

Hej "smut"

Ja, ingen regler udennundtagelse og ingen historier uden undtagelse. Jeg vil gerne vide: Overlevede ungerne? Og ca. hvor mange?
Det er bare for min videns skyld. For så kan jeg jo ikke fremover sige: At jeg aldrig har hørt, at nogen har fået neonfisk til at yngle.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : smut

Dato : 21-02-04 10:31

der var ikke nogen der overlevede overhovedet svigermor købet tit nye fisk neon fisk er jo ikke det bedste og holde uden varmelegeme

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-04 12:00

smut -> Alligevel er der folk der anbefaler dem til havedammen

Citat
Paracheirodon innesi - Alm. Neonfisk Dam nr. 1 og 3. Jeg har set denne tetra i en bekendts havedam, og den var utrolig smuk derude. Let at se! Vandtemperaturerne var ned til ca. 14 grader.

..fra : http://users.cybercity.dk/~cft2740/akvariefisk_i_havedammen.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : koalaboy

Dato : 26-02-04 19:41

tak for alt det var bare det jeg skulle vide

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 26-02-04 20:56

Hej koalaboy

Hvis du er tilfreds burde du måske lukke spøgsmålet, ved at klikke accepter svar, på det svar du synes var bedst.

Med venlig hilsen
Frank

Godkendelse af svar
Fra : koalaboy

Dato : 27-02-04 17:30

Tak for svaret Franksp.