/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
printer virker ikke efter refil
Fra : CCjunior
Vist : 2774 gange
100 point
Dato : 13-02-04 20:21

Jeg har en canon BJC-6200 og har lige fyldt farve på alle patroner..
nu virker skidtet ikke længere.. den har stået uden patronerne i 3 timer hvilket jo ikke burde være længe nok til at tøre ud..
hvad dælen er der galt..

Junior

Kommentar
Fra : gril

Dato : 13-02-04 20:31

hejsa prøv at instaler den igen det kan hjælpe her er den ny driver
http://software.canon-europe.com/software/canon_bj_windows_9598me_printer_drivers2018.asp?model=BJC-6200

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 13-02-04 20:53

Dit problem er at dyserne altså stykket under patronerne er stoppet "tørret ud", en anden gav det råd at lægge dyserne i et eddikebad over en nat og så vaske dem ud i lunken vand og klade dyserne tørre stående på noget køkkenrulle.
Jeg har ikke selv prøvet det men det er nok den sidste udvej.
Mvh OW

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 20:53

Har du kørt grundig rensning?
Giver den bip signaler eller virker den simpelthen ikke?
Eller skriver den uden at der står noget?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-02-04 21:00

hmm..tror jeg har formuleret mig forkert..
det der sker er at jeg sætter patronerne i igen.. og så beder jeg den om at printe.. den printer og der kommer et blankt stykke papir ud..
men på papiret sidder der farve på bagsiden. altså løber der lidt farve ud af patronerne og ned på rullerne.. men det er jo nok fordi jeg lige har fyldt dem så der er kommet tryk på igen..
Junior

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 13-02-04 21:00

I vores gamle printer skulle vi ind og nulstille blækpatronerne efter påfyldning, da "nålen" efter påfyldning stadig viste lavt blækniveau. Efter nulstilling "troede" printeren at det var nye patroner og virkede så efter hensigten. Det var godt nok ikke en Canonprinter men en HP, men måske skal du gøre det samme ved din.

Vi renser vores printerhoveder (tror jeg nok det hedder... kan sidde på selve patronen eller i den plastikanordning man sætter patronerne i) ved at sætte den i en underkop med en smule kogt (lidt afkølet) vand i, og derefter på køkkenrulle, det plejer at være virke efter 5-10 minutter, bare sørg for, at alt vandet er væk

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-02-04 21:02

oldwiking> den burde da ikke kunne tørre ud på så kort tid.. jeg så godt det tip om at rense dyserne, men jeg syntes bare at der ikke er gået lang tid nok..

hvis jeg skal rense dyserne, er det så bare at skille printerhovedet af og hælde varmt eddike vand over...

Junior

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-02-04 21:05

Chamira> den viser ikke lav blæk stand..
så vidt jeg ved så sidder der ingen dyser i mine blæk patroner. de sider nede i selve printerhovedet, så de burde heller ikke være stoppet..
den printede fint igår men viste lav blæk stand. så jeg tog og fyldte alle sammen.. ved ikke om det kan være det der er problemet..

Junior

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 21:08

Der burde ikke være problemer med patrongenkendelse da Canon bruger fotoceller. Jeg har både en 3000 og en 6100 og de har begge tendenser til udtørring af printerhovederne. Hvis der er direkte fejl ved printerhovederne vil printeren givebestemte bipsignaler. Chamiras råd er en oplagt løsning. Jeg har gjort det samme hvor jeg så forstærkede midlet med en dråbe opvaskemiddel til ½ l. lunkent vand. Du skal fjerne blækpatronen før du sætter printerhovedet i blød ellers spilder du blækket.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 21:10

Prøv at køre grundig rensning under vedligeholdelse.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 13-02-04 21:12

Hmmm...

Måske skulle du lige kigge på det her link.

http://www.hoergren.dk/info/bjc6000.pdf

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-02-04 21:19

BjarneD> nu har du jo prøvet at gøre det før.. det er bare at løfte de 2 blå håndtag pille " kasserne " ud og ligge dem i en skål med lunket vand i 10min ? blandet op med lidt eddike og opvaksemiddel..

er det rigtigt forstået ???

Junior

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 21:30

Jeg ved ikke med eddiken, men måske er den god. Ja først fjerner du blækbeholderen og sætter den på noget der ikke opsuger alt dit blæk og så løfter du de blå håndtag og løfter printerhovederne ud. Der må ikke komme væske indeni printerhovedet, mendet er de fine små plader i bunden der er fyldt med dyser der skal opløses.
Canon har ellers et system hvor der bliver opsamlet blæk der skal være med til at opløse indtørret blæk, men det er altså ikke altid nok.
Bjarne

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-02-04 21:37

Nu ved jeg jo ikke så meget om printerer og slet ikke noget om hvor printerhovedet sidder..

men er det helt galt hvis jeg dybber den grønne beholder i 1½ cm lunkent vand med lidt opvaskemiddel i..
eller skal jeg lade dem ligge natten over i det..eller skal det være dybere... en masse spørgsmål, men det er jo også træls hvis jeg ødelægger noget..

Junior

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 21:43

Hej CCjunior
Jeg forstår din frustration.
Prøv du bare med de 1½ cm vand og prøv du med 10-15 min. og virker det ikke kan du jo prøve med natten over.
Jeg kom lige til at tænke på om du mon har lukket det lille hul/kanal øverst i blækbeholderen der skal give mulighed for at blækket kan komme ud igen.
(Jeg har aldrig prøvet refill, men køber uorg. til ca 45 kr. stk.) Jeg læste lige i Chamiras link og man kan vel også få lukket for godt. Når man får nyy beholdere skal man jo som regel fjerne et stykke tape i toppen.
Behandl printerhovederne (de grønne beholderes bund) nænsomt.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-02-04 21:47

jeg har ikke lukket ånde hullet..det sider modsat fra hvor du fylder.. sidste jeg fyldte havde jeg ikke boret hullet stort nok og jeg pressede blækket op igennem åndehullet..et være svineri.. men jeg har lukket for det borede hul med tape og det er tæt nok... den burde ihvertefald skrive med en af farverne... jeg prøver lige om ikke det hjælper at rense dem...

Junior

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 21:50

OK det lyder som om du har styr på den del af det.
Bjarne

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-02-04 22:02

du skriver at jeg ikke må få vand i printerhovedet.. men er det de små huller som man sætter patronen ned i.. hvis ikke skal de så rense..Der var en der havde skrevet at man kunne blæse luft igennem...

junior

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-04 22:12

Der sidder nogle elektriske kontaktpunkter på ydersiden som ikke må beskadiges, men om der kommer lidt vand indvendig skulle ikke gøre noget. Hvis du blæser i dem med trykluft vil de små plastlameller på selve printerhovedet gå i stykker og så skal du ikke regne med at de kommer til at virke igen. Jeg har måttet skifte et sæt der simpelthen smuldrede og så kom der ellers bip. Det kan godt svare sig at skifte printerhovederne der kun har begrænset holdbarhed. Det er jo en god om end støjende printer.
Hvis du vil bruge vand indvendig kan du nøjes med nogle få dråber på filtret i bunden. Det er dyserne der sidder helt forneden som stopper. Opvaskemidlet skal ændre vandets overfladespænding så det ikke bare preller af. Jeg ved at nogen har brugt sprit, der jo kan opløse blækket, men spritten angriber og skørner plasten så lad være med det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 22:13

P.S! Du skal bare tørre som Chamira skriver sæt dem på køkkenrulle eller toiletpapir så al væden trækkes ud.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 13-02-04 22:43

Tak for svaret BjarneD.
ikke nok med at det virker.. jeg vil gerne takke for at du har været så flink at hjælpe mig igennem det fra a-z..
nu virker skidtet igen og jeg er sikker på at kvaliteten er blevet bedre..så alt i alt.. en god løsning

Junior

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 13-02-04 22:45

Jeg ved ikke om jeg er enkeltstående,men jeg har over fl år prøvet selv at genfylde,og kun den sorte,Een gang har jeg fået til at fungere.Derimod smadrede jeg en Xerox printer fordi det løb ud.Har også prøvet alv ting med kolde afvaskninger ,så min erfaring med selv fyld er dårlig.Meeeeen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 22:47

Jeg glæder mig hver gang der er noget vi ved fælles indsats får til at virke.
Bjarne