/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC kan ikke finde XP længere
Fra : goldeneye
Vist : 239 gange
100 point
Dato : 11-02-04 19:54

Har fået et mindre problem som jeg ikke selv kan løse.

Skulle prøve at koble en ny harddisk på PC for at finde ud af hvad der var på den. Ville køre den som slave, men havde nok ikke fået sat jumperen rigtigt, for istedet bootede PC op på ny harddisk med Win 95, men jeg fik da set hvad jeg ville.

Ok tænker jeg, fjerner den ny harddisk og vil køre videre på den gamle igen .... men ak .... nu kan maskinen ikke starte med XP. Efter oplistning af PCI devices kommer den ikke længere.

Damn men ok, jeg skulle alligevel have en ny harddisk. Jeg køber en spritny 80 GB og vil installere XP Home på den. Booter op på CD og begynder tilsyneladene en normal XP installation. Efter installationen genstarter PC jo, men åbenbart finder PC´en ikke XP, for den begynder installation forfra.

Hvad kan der være gået galt ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-04 20:24

Den HD der skal bootes fra = master på IDE primary / 0 (1)
Boot rækkefølge:
1 = A eller CD
2 = CD eller A
3 = HD
4 = ligegyldigt

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 11-02-04 20:31

Jeg har den rigtige rækkefølge.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 11-02-04 20:32

Men ...

Pkt. 3 = HD .... så har jeg 4 muligheder HD-0, HD-1, HD-2, HD-3

Hvad er forskellen.
Den har altid stået på HD-0.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-02-04 20:36

Prøv>når din pc har formateret og indstalleret XP og vil genstarte så tast på delete eller den tast du nu bruger til at komme ind i bios med og sæt din HDD tilbage til første boot device igen, før den starter op igen,du må f.eks.
heller ikke taste på en tast når du har indstalleret og er færdig(når den spørger om du vil foresætte på cd'en)
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-02-04 20:39

for så begynder den forefra med indstalationen,vis du taster på en tast når
den genstarter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-04 20:41

Jeg ville starte med een HD og lægge XP på den.
Denne diskette som er lavet af en Kandu-bruger - Technet.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent den og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og ha' en tom diskette klar.
Boot på disketten og du har et partitioneringsværktøj kørende.
Så kan du lige se på alle dine HD og især hvilke der aktive - der bør kun være en HD aktiv ad gangen.
Årsagen til at den bootede op på den "nye" 95 HD var at den også var aktiv.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-04 20:50

Det betyder ikke noget vis man har et styresystem på sin slave HDD,hvis man har sat jumperene rigtigt bag på HDD'en og de sidder rigtigt på kablet,de skal selvfølig også stå i den rigtige boot orden i bios eller på auto,det har jeg prøvet flere gange uden problemer.
Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-04 20:56

Ja det har jeg jo også. En win 98 på HD 2 som reserve til at åbne min HD. (bruger kun Fat32)
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-04 21:00

Jeg har i øvrigt lige prøvet en DVD fra Alt om data med knoppix/Linux (kører på RAM)
Den kunne læse og hente filer fra alle mine drev ud til diskette.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-02-04 21:02

jeg gør det hver gang jeg skal indstallere en ny HDD på min eller på en andens pc,for at overføre data til den nye harddisk.

Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : goldeneye

Dato : 20-04-04 21:12

Tak for svaret Manse9933.