/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
bibelen
Fra : 369874123
Vist : 351 gange
10 point
Dato : 23-01-04 16:12

Jeg læste på et tidspunkt lidt i den.
men jeg nåede kun der til hvor Adam og Eva fik 3 drenge! Det undrede mig lidt.
Hvordan kom alle de andre.
Ja jeg turde ikke læse længere.

nogen der har et svar.
jeg synes det lyder lidt klamt.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 23-01-04 16:17

Hej 369874123

Det siges at Eva og Adam var de første mennesker på jorden. De fik 3 sønner som drog ud i verden og formerede sig - samtidig er der en teori om, at vi nedstammer fra aberne, så jeg kan godt forstå du syntes det er klamt

// Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 16:30

Nu ved jeg det - det er derfor vi nedstammer fra aberne.
Der var de tre sønner og alle aberne.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 23-01-04 16:33

Jo, jeg kan godt se det nu. Du keder dig virkelig 369874123.
Tro skal man ikke pille ved for det følges pænt ad med følelser.

Bortset fra det så er Bibelen jo en gammel krønike, der er skrevet på et tidspunkt hvor "hvorfor det" generationen endnu ikke var på tegnebrædtet og der for står der kun det der står fordi resten var i folks sjæl.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 23-01-04 16:34

Emesen

Lige min pointe

// Toupie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 16:39

Nu kommer det spændende spørgsmål Emesen. Hvem nedkommer fra de to, der blev vist slået en ihjel, og hvem nedkommer fra aberne.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 16:42

En ting ad gangen - så kan vi finde ud af det med aberne bagefter.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 23-01-04 16:55

Planet of the Apes!!!!!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-01-04 18:03

Den med aberne (Darwinisme) er jo i modstrid med biblen, og derfor vil det aldrig være relevant at diskutere de to evolutionsforløb i samme tråd

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 18:10

Men vi har da et startproblem. For hvem formerede de sig med da de drog ud.
Hvis Adam og Eva var de første samt de to sønner (tre) så mangler historien da noget.
Men hvis det bare var de første i Paradis, så kan historien godt passe igen. Så det må det være.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 18:12

-> Better_Performance Jeg er bange for at spørgeren eller hvad vi nu skal kalde ham ikke er interesseret i Biblen så der sker næppe noget ved at inddrage alt mulig andet.
Han har på et tidspunkt skrevet et tip om biblen der får mig til at tro, at han keder sig noget så gudsjammerligt og derfor vil provokere os til at underholde ham. Jeg bliver lidt bestyrket i det fordi han har startet tre tråde i løbet af relativt få minutter og når han har fået lidt respons iler han videre til næste tråd, som selvfølgelig stadig er åben.
Det er et frit land, men tage ham alvorligt det vil jeg ikke.

->369874123 Ja hvad syntes du selv?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-01-04 18:13

Egentlig er det ganske interessant læsning.

Adam og Eva fik ganske rigtig Kain og Abel, Kain slår derefter Abel ihjel, og så er den ikke længere.

SÅ står der:
Så drog Kain bort fra HERRENS åsyn og slog sig ned i landet Nod østen for Eden
Kain Kendte (Kendte betyder her at formere sig) sin hustru, og hun blev frutgsommelig og fødte Hanok.

Og så kører den ellers derud ad

MEN længere henne står der så at Adam avlede med Eva frem til han fyldte 930 år gammel (ja 930) så han har altså stået for en stor del selv, hvilket jo så bare viser at vi er frygtelig indavlede allesammen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 18:15

Nu må jeg vist hellere vaske op - så det ikke er mig der skal drage ud i verden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 18:16

Tror du så at det er på grund af indavlen, at nogen blev lyserøde (hvide), brune, gule, og hvad der nu findes af varianter?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 18:17

Har du ikke en elektrisk Marie, Emesen?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-01-04 18:20

--> 369874123

Kan regne ud du er nået til side 5, det er faktisk først derefter forklaringen kommer

Kommentar
Fra : Ulrich.k

Dato : 23-01-04 18:21

Svaret kan i finde i 1. Mosebog kap.5 vers 4, sidst i verset siges" og imens blev han (Adam) far til sønner og døtre!.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 18:29

Hvad så med Lillith??? Hende er adam ihvertfald ikke far til....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:30

Ja måske du skulle have startet debatten her : http://kandu.dk/dk/emne/20601

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:31

>BjarneD
jeg tror du misforstod mig.
jeg sage det med bibelen som en joke.
jeg har ALDRIG læst i bibelen. men du men kristendoms lærer sage at Adam og Eva fik 3 drenge flækkede jeg om af grin.
men nu vil jeg ikke prøve at kritesere dem som tror på gud. jeg synes bare det var sjovt.

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:34

ups lavede en fejl
>BjarneD
jeg tror du misforstod mig.
jeg sage det med bibelen som en joke.
jeg har ALDRIG læst i bibelen.
det var min kristendoms lærer der sage at Adam og Eva fik 3 drenge flækkede jeg om af grin.
men nu vil jeg ikke prøve at kritesere dem som tror på gud. jeg synes bare det var sjovt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:40

Jeg har læst biblen (tvangslæsning) og finder på mange punkter dens billedsprog fuld af visdom og livskundskab, men jeg har aldrig taget den bogstavligt, ensige for pålydende.

</SKEPTIKER>

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:45

>molokyle
jeg er ikke i tvivl om at den er god på mange måder. det er ikke det jeg mener.
jeg sage det kun for sjov

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:54

Sjov hører til i : http://kandu.dk/dk/emne/20608

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:55

..eller : http://kandu.dk/dk/emne/20611

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:56

>molokyle
ja ja så siger vi det men jeg kom i tanke om det da jeg var her inde

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:58

>molokyle
men kan du ikke svare på mit spørgsmål i "det forstår jeg ikke"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 18:59

Ja jeg må indrømme at være troende i egne øjne, men de kirketro har en anden opfattelse vist nok fordi jeg tolker for frit og derfor er det næppe mig der bliver fornærmet ogt jeg kan også se det morsomme, men jeg tvivler på at det kan kaldes filosofi det du udtrykker.
Jeg er enig med Molokyle i det vise og jeg er heldigvis aldrig blevet tvunget til at læse Biblen, men læser af og til i den nu fordi det sætter min oplevelse af verden i relief.

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:59

>molokyle
jeg smutter.
jeg skal spise nu

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:59

>molokyle
jeg smutter.
jeg skal spise nu

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 19:03

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 19:06

BjarneD
Ingen elektrisk marie, mobilos, microovn.
Mig og konen vasker lige så hurtigt op pr. håndkraft.
Og mine hænder er helt rene bagefter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 19:08

hyggeligt

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 19:09

ih ja... især når der har været mange gæster!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 19:13

emesen->BjarneD->skingur-> I har den rette forståelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 19:19

12 gæster æde og drikke og kaffe øller sjusser..............opvask = 1 time.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 19:21

Må bryde sammen og tilstå at jeg ELSKER min opvaskemaskine!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-04 19:22

Pral........................han får gæsterne til det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 19:36

skingur -> Jeg plejer bare at dyppe min ske i floden og tørre den af i bukserne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 20:09

-> Molokyle Holder du ikke til på Djævleøen og der er da ingen floder. Så skal du jo helt her over til Gudenfloden og der vil vi helst ikke have skeer dyppet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 20:16

Ama'r du ;-D Der flyder skraldevand ud af alle haner. Chlor og flour tilsætningen gør opvaskemiddel overflødig!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 20:22

hmm praktisk.

Kommentar
Fra : Ulrich.k

Dato : 23-01-04 21:52

Hej Skingur, Hvem er lillith, og hvor er hun omtalt?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-01-04 00:09

The Lilith Myth
Presented here is a chapter discussing Lilith, taken from Hebrew Myths: The Book of Genesis by Robert Graves and Raphael Patai (New York: Doubleday, 1964), pp 65-69. Graves and Patai have collected traditional Hebrew myths that amplify (and sometimes radically alter) stories found in the Book of Genesis. This chapter, titled "Adam's Helpmeets", deals in part with the Lilith myth. Each section of the chapter excerpted here recounts a "story" collected from non-biblical sources, frequently the Talmud -- sources are footnoted. The footnotes are followed by notes of author commentary. Hebrew Myths, is currently out of print, but a used copy can often be found at Amazon.com -- search for a used copy of the book. (A much more extensive discussion of Lilith is found in the The Hebrew Goddess, also by Rapael Patai. The Hebrew Goddess is in print and is listed next....)

http://www.webcom.com/~gnosis/lillith.html

Min computer er begyndt at finde alting på engelsk istf dansk.. skal liiige have ændret noget!!!!

Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-01-04 00:11

http://www.kronosofia.dk/frames/side/biblioteket/lilith.html

Nå.. her er den på dansk, med gode noter!

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 24-01-04 11:47

hvad snakker i om?
opvask?????
hvad har det med noget at gøre

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-01-04 11:55

tjaae... eftersom dit indlæg åbenbart kun var "for sjov" tror jeg ingen her føler sig forpligtet til at holde sig til det oprindelige emne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-04 13:45

skingur -> Sådan cirka...

Useriøse/'sjove' spørgsmål tigger ligefrem om svar i samme boldgade

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-04 13:54

Opvask er vel lige så seriøst, som "læs ikke biblen"-Du indrømmede selv at du ville provokere og den lille opvask snak viser vel bare hvor seriøst vi tager dig og ikke emnet

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 25-01-04 14:55

Opvask er vel lige så seriøst, som "læs ikke biblen"-Du indrømmede selv at du ville provokere og den lille opvask snak viser vel bare hvor seriøst vi tager dig og ikke emnet

Hilsen
Bjarne
____________________________________________________________________________________________________
jeg har ikke indrømmet at det var for at provokere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jeg skrev i stedet "men nu vil jeg ikke prøve at kritesere dem som tror på gud".
så hvad mener du med det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-04 16:17

Lukketid ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-01-04 16:41

Citat:
>jeg tror du misforstod mig.
jeg sage det med bibelen som en joke.
jeg har ALDRIG læst i bibelen. men du men kristendoms lærer sage at Adam og Eva fik 3 drenge flækkede jeg om af grin.
men nu vil jeg ikke prøve at kritesere dem som tror på gud. jeg synes bare det var sjovt.<
Du må undskylde, men det opfatter jeg som en provokation, og nu vil jeg indlade sagen!
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 26-01-04 09:33

skal vi ikke bare glemme det HELE og komme videre i livet

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-01-04 09:36

jo, - du kan jo starte med at lukke tråden!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 12:34

Amen (lad det ske)

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 26-01-04 17:09

>skingur
jo, - du kan jo starte med at lukke tråden!!!

__________________________________________________________

hvordan???????????????????+

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 17:13

Du kunne jo acceptere et indlæg som svar. Det virker.
Om du så vil ulejlige dig med at finde det bedste indlæg er op til dig selv.

Hilsen
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : 369874123

Dato : 26-01-04 17:30

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 17:33

Interessant svar du valgte selv om det kun var to stjerner værd
Hilsen
Bjarne