/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Nogen der vil hjælpe?
Fra : rikka
Vist : 964 gange
120 point
Dato : 30-03-02 17:25

hej!
Jeg er ved at skrive en religionsopgave om forskellene mellem islam og kristendommen. Nogle af de vigtigste forskelle ligger for mig i emnerne, frelse, arvesynd og næstekærlighed. Dog er jeg lidt af en nybegynder i bibelfortolkning. Jeg har læst Galaterbrevet, Romerbrevet og bjergprædiken...men er der nogen mere sagkyndige end mig, der vil fortælle mig hvad de betyder? det ville være en stor hjælp! Jeg har svært ved at finde ud af hvem de egentligt er skrevet fra og til....og betydningen sådan lidt dybere.
hilsen Rikka

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 130 point
Dato : 30-03-02 17:43

rikka <rikka.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg er ved at skrive en religionsopgave om forskellene mellem islam og
> kristendommen. Nogle af de vigtigste forskelle ligger for mig i emnerne,
> frelse, arvesynd og næstekærlighed.

Strafferet. Kravene om omskæring og bestemt spisning m.v.

> Dog er jeg lidt af en nybegynder i bibelfortolkning. Jeg har læst
> Galaterbrevet, Romerbrevet og bjergprædiken...

Så skal du også læse Koranen og Hadith, som er baggrunden for shariaen.

Som indebærer at man som 12-årig er fuldt ansvarlig for sine handlinger.
Og dermed at 12-årige tyveknægte skal kunne idømmes afhugning af hånd.
At muslimer der konverterer /væk fra/ islam, også 12-årige, skal
henrettes. Og at utro kvinder skal stenes.

Det er i sådant at jeg ser den helt fundamentale forskel mellem
kristendom og islam.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-03-02 21:44

Hej Rikka

Din lille snyder! Du skal da selv læse dig til det!

Bibelselskabet har udgivet en letlæst og udmærket kommentar serie til
Galater og Romerbrevene samt til evangelierne dem kan du gå på
biblioteket og låne.
Mht. forskellen mellem kristendommen og islam kan du prøve og læse:

Kateregga, Badru D. og Shenk, David W.
A Muslim and a Christian in Dialogue
Pennsylvania USA, Herald Press, 1997
ISBN 0-8361-9052-1

Den behandler (milimeter retfærdigt) alle dine spørgsmål. Den kan
skaffes gennem det Kongelige Bibliotek, dit lokale bibliotek eller du
må købe den hos en eller anden online boghandel...

Venlig hilsen
Bo

On Sat, 30 Mar 2002 16:24:34 GMT, "rikka" <rikka.news@kandu.dk> wrote:

>hej!
>Jeg er ved at skrive en religionsopgave om forskellene mellem islam og
>kristendommen. Nogle af de vigtigste forskelle ligger for mig i emnerne,
>frelse, arvesynd og næstekærlighed. Dog er jeg lidt af en nybegynder i
>bibelfortolkning. Jeg har læst Galaterbrevet, Romerbrevet og
>bjergprædiken...men er der nogen mere sagkyndige end mig, der vil
>fortælle mig hvad de betyder? det ville være en stor hjælp! Jeg har
>svært ved at finde ud af hvem de egentligt er skrevet fra og til....og
>betydningen sådan lidt dybere.
>hilsen Rikka
>
>--
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-03-02 00:15

Jeg vil nok råde dig til at finde nogle religionsvidenskabelige analyser i
bogform. Særligt dette forum er slemt plaget af folk fra små kristne sekter
med en speciel bibeltolkning (Hej Erik), og af folk med et syn på Islam, som
mange nok ville kalde racistisk og/eller uvidenskabeligt.

Prøv f.eks. at finde "Politikens bog om religioner & religiøse bevægelser".
Bogen indeholder både et kapitel om kristendom og om islam. Desuden er der
lister med litteratur om begge emner. Hvis du leder efter bøger der
specifikt sammenligner kristendom og islam, så husk at tjekke forfatterens
eget standpunkt og hvilket forlag der har udgivet bogen. Det er jo ret
almindeligt at sammenligninger mellem to specifikke religioner, foretages af
personer som står i den ene lejr, og som har nogle personlige interesser i,
at fremstille den anden part i et fejlagtigt lys.

- Corax

"rikka" <rikka.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Aulp8.5969$iY5.210241@news010.worldonline.dk...
> hej!
> Jeg er ved at skrive en religionsopgave om forskellene mellem islam og
> kristendommen. Nogle af de vigtigste forskelle ligger for mig i emnerne,
> frelse, arvesynd og næstekærlighed. Dog er jeg lidt af en nybegynder i
> bibelfortolkning. Jeg har læst Galaterbrevet, Romerbrevet og
> bjergprædiken...men er der nogen mere sagkyndige end mig, der vil
> fortælle mig hvad de betyder? det ville være en stor hjælp! Jeg har
> svært ved at finde ud af hvem de egentligt er skrevet fra og til....og
> betydningen sådan lidt dybere.
> hilsen Rikka
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 31-03-02 19:12

kære Corax

Det var dog en besynderlig mening at lægge for dagen.
Det er usmart at kalde folk racister, bare fordi de har en anden holdning en dig selv.

og fordi folk har deres egne holdninger, gør det dem absolut IKKE til racister, nok
nærmere åbentsynede end andre, da de ikke vil betragtes som nogle nikkedukker, der
bare ser til, mens andre bare siger nåja.

DIn holdning er da mere indskrænket end den, da du udtaler dig mod bedre vidende og
påstår at folk er medlem af religiøse sekter bare fordi, de er ærlige og viser hvad de
står for og tør stå ved det.
Og glem ikke, fordi man er imod den "officielle holdning" til islam, gør det absolut ikke folk
til hverken racister ej heller sektmedlemmer.
Trods alt er vi alle IKKE medlem af DF, venstre eller konservative og dermed stemmer
i den retning.
Vi er også åbne og vidende og forstår at tage afstand fra dem pladder humanisme
som flyder fra den yderste venstrefløjen. Men udfra dine udtalelser må jeg formode, at
du stemmer på enhedslisten...også selvom de er en gang pladder humanister, der IKKE
har nogen jordforbindelse. Men jeg vrænger ikke næste af dig af den grund...

Og man vil jo altid når man skal bruge oplysninger som ovenstående, der er da ikke nogen
der skal bruge sine oplysninger til et seriøst formål, der vil bruge oplysninger herinde fra.
Hvordan vil du f.eks. definere dine kilder, til de holdninger du skriver en afhandling til ?
Mig bekendt er kilde-angivelse en vigtig del af det.

Godkendelse af svar
Fra : rikka

Dato : 01-04-02 10:37

Tak for svaret Per Erik Rønne.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-04-02 10:29

Hej rikke
Det sidste nummer af Vor frue kirkes kirkeblad havde netop forskelle og
ligheder mellem islam og kr.dom som tema. Der var en række gode og
dybdegående artikler om netop det du efterlyser.
Hvis du bor i københavns området kan du hente bladet i kirken (det er
desværre ikke kommet på nettet endnu) men ellers vil du i løbet af kort
tid
kunne finde det på http://www.koebenhavnsdomkirke.dk
Ellers (hvis det har interesse) kan jeg sende bladet til dig.
venlig hilsen
Erik
"rikka" skrev d. 30-03-02 17:25 dette indlæg :
> hej!
> Jeg er ved at skrive en religionsopgave om forskellene mellem islam og
> kristendommen. Nogle af de vigtigste forskelle ligger for mig i
emnerne,
> frelse, arvesynd og næstekærlighed. Dog er jeg lidt af en nybegynder i
> bibelfortolkning. Jeg har læst Galaterbrevet, Romerbrevet og
> bjergprædiken...men er der nogen mere sagkyndige end mig, der vil
> fortælle mig hvad de betyder? det ville være en stor hjælp! Jeg har
> svært ved at finde ud af hvem de egentligt er skrevet fra og til....og
> betydningen sådan lidt dybere.
> hilsen Rikka
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"