/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
legalisering af cannabis argumenter for ~
Fra : solgaard
Vist : 2257 gange
500 point
Dato : 17-01-04 21:10

Hej alle

Som et led i en lille undersøgelse søger jeg argumenter for og imod en legalisering af cannabis. legaliseringen skulle åbne op for at cannabis stod på samme præmisser som alkohol og tobak dvs. statskontrolleret salg, ingen salg til personer under 15 osv.

alle argumenter modtages både for og imod + holdninger til en eventuel legalisering

Håber på svar fra jer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 21:22
Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-01-04 21:24

Der er sgu da ingen statskontrol på tobak elle spiritus for den slags skyld

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 21:26
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 21:27
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 21:30

Citat
Fri hash!

Det Radikale Venstre har besluttet at støtte fri hash. Hvad mener du?

44.4% Ja, hash skal være lovlig.
55.6% Nej, hash skal ikke lovliggøres.

..fra : http://www.tjeck.dk/index.php?article=1360

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 21:33

Debatteres også i andre fora : http://www.parlamentet.dk/forums/index.php?showtopic=18

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 21:34

Ryg dansk; sig NEJ til udenlandsk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 17-01-04 21:39

det var en ordentlig stak indlæg molokyle men har du ikk selv en mening.??

refi: jo dansk salg af tobak og alkohol er statskontrolleret.!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 21:42

Ja, jeg har en mening : La' vær', hvis du kan

Skal man endelig; så: Bryg din øl og dyrk din hamp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-04 21:42

Når man har set hvordan fængslede kunne sløve sig fuldstændig hen og dermed være uimodtagelige for noget som helst andet end deres "klumper" så kan man ikke gå ind for det.
Om lejlighedsvis brug af hash kan kaldes misbrug kan diskuteres, men når man ryger en "fed" adskillige gange om dagen så er man tabt og i modsætning til indtagelse af alkohol så lagres de aktive euforiserende stoffer i kroppen så man ikke bare kan "sove den ud" og så er der problemet med afhængighed.
Det påståes indædt at hash ikke er vanedannende, men den tolerans der opnås (det samme med alkohol i store mængder) gør at man behøver mere og mere for at opnå den ønskede effekt og i sidste nede så er der problemet med at den "behagelige" fornemmelse (rusen) hvor ikke længere gør ondt skaber et behov for at fjerne denne grimme virkelighed og så fyrer man bare endnu et par "fede" og så har vi balladen. Endnu en taber og 'va' fa'n så ka' ma da ligeså godt ryge lidt H og ryger man så er man ikke junkie, eller hvordan er det lige det er?????????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-01-04 21:44

Den statskontrol vedr. salg er jo intet værd.
Ethvert "barn" kan da købe øl og cigaretter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 21:48

solgaard -> Kender du den : http://kandu.dk/dk/spg/25824 ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-04 21:51

Jeg syntes det skal frigives da det er et stof der altid vil blive brugt uanset om det er kriminelt eller ej og så kunne man også undgå at unge ville skulle skaffe det steder hvor de nemt ville kunne blive rodet ind i andre uheldige situtationer så som at komme til at skylde en formue væk mmm Jeg kender også en masse mennesker der har røget det i mange mange år og fungerer i hverdagen passer arbejde hjem osv og det er i alle lag af samfundet Jeg vil vove at påstå at det endda er mindre farligt end alt for meget alkohol dog er det med hash som så meget andet nydes ikke misbruges: Når jeg hører at unge har fået en hashcykose undrer jeg mig og tænker at der sku da må være noget andet der spiller ind og der forklares ellers at det er fordi hash er meget stærkere i dag end i tresserne men det er sku da ikke sandt dengang var det da virkelig stærke sager der var fremme og så til et par kroner grammet på gadeplan Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-04 21:59

>>>Sune er du blevet undersøgt for nogen psykoser?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 17-01-04 21:59

molokyle-> ja har set indlægget..

refi-> det er rigtigt men der føres stadig kontrol med hvor meget der bliver solgt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-04 22:04

Bjarne hva står d for *SS*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-04 22:09

dygtig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-04 22:09

dreven

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-04 22:09

make a pick

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-04 22:13

>> Sune de argumenter har jeg hørt mange gange af nogen der havde pupiller som tekopper *SXMS*
Bjarne

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-01-04 23:58

For min skyld kunne man godt legalisere hash.
Jeg har selv fyret en del fede i min tid, og det har jeg aldrig
taget ska- ska- skade af.

Min omgangskreds tæller adskillige forhenværende hash-rygere,
og ingen af dem er blevet afhængige - endsige røget i kløerne
på hårde stoffer.

Dermed vil jeg ikke sige, at det er 100% risikofrit at ryge hash,
men det er det jo heller ikke at ryge tobak eller drikke alkohol.
Nogle falder sikkert i og bliver afhængige, fordi de er disponeret for det.
Men om man er afhængig af hash eller alkohol, kan efter min mening
være hip som hap.

Iøvrigt har hash-fester den fordel frem for sprut-fester, at de foregår
i fred og ro, fordi deltagerne vender blikket indad og dermed ikke forhindrer
naboerne i at få deres nattesøvn.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-04 00:18

Jeg ved ikke hvor gammel Rellom er, men måske er han af den mere modne årgang og har som jeg oplevet at folk fester lidt med det ene og det andet i week-enden, men det ligner jo ikke nutidens virkelighed hvor de unge får opfattelsen af at det bare er at gå i gang og så kører den derudad hver dag.
Jeg har set mange der måtte på psykiatrisk fordi de blev psykotiske, og det hjælper ikke at der står en knøs med våde øjne og gigantiske pupiller og siger, det sker ikke for mig for jeg ryger kun hash og ham der har nok taget alt muligt, men sådan er det bare ikke. Førstgangsrygeren kan risikere at få en psykose, men det er faktisk mere almindeligt at se de garvede pludselig går ned.
Hvis man vil bruge argumentationen, at hash er mindre skadeligt end mange andre rusmidler så kunne man jo også forledes til at bruge det som argument for at afkriminalisere handelen og dermed påstå at bagmændene så ikke længere har et marked, men vil bagmændene så bare handle med stjålne cykler eller vil de måske satse hårdere på at udvide markedet for de farligere rusmidler. Måske er et af de almindeligste argumenter i virkeligheden en boomerang som vil vende tilbage med problemer der er endnu større. Det største problem er måske slet ikke brugeren, men snarere dem der profiterer af forbruget og hvad kan det ikke udvikle sig til hvis vi begynder at frigive det ene rusmiddel efter det andet for at berettige nedskæringer på Politi og retsvæsen.
Ja det var bare lige det jeg ville sige her ovre fra Jylland

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 500 point
Dato : 18-01-04 00:32

BjarneD > Din argumentation er for overspændt og selvretfærdig til at virke overbevisende.
Jeg kan i hvert fald ikke bruge den til noget.
Men okay, du har din holdning - og jeg har min.
Og det er jo netop forskellige holdninger, Solgaard efterlyser.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-01-04 01:16

Rigtigt rellom det er begge sider af sagen jeg er interesseret i.!

BjarneD-> jeg tror personligt ikk at de kan gøre markedet for farligere stoffer større end det er i dag med mindre de får fat i de unge i en meget tidligere alder..

efter min overbevisning er mindst 1/3 af folk på discoteker enten på amfetamin eller kokain (især kokain er blevet meget udbredt.!!!) de som kun drikker er fordi de er så fast besluttet på at det ikke er noget de har lyst til..!

men kan selvfølgelig kun tale ud fra mine egne erfaringer..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-01-04 01:31

Bjarne fra overthere Jeg har da røget førhen men holder mig nu til tobakken og den ville jeg da gerne kvitte men det er sku ikke så nemt gjort som sagt og med hensyn til mine pupiler så er de ganske almindelige i størrelsen Men jeg frygter da for ungdommen i dag incl mine egne børn med alt det lort af forskellige stoffer de meget nemt bliver tilbudt helst ville jeg da se de ikke begyndte på noget men hash kender jeg da virkningen af og kan tale med om og jeg kender massere af mennesker der ryger det og fungerer fint og de er ikke lige til en psykolog Hva med dig har du aldrig prøvet det ? det plejer at være dem der taler mest imod *SS*Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-04 01:48

Jeg har også været ung, men holdt mig til de spæde forsøg og ville så egentlig hellere have en bajer. I dag holder jeg mig til et glas god vin til god mad ved særlige lejligheder og det er dejligt, men jeg har 15 års erfaring med arbejde med misbrugere og kriminelle så det er næppe selvretfærdighed, og i øvrigt kan jeg da også være ligeglad for uanset om det er lovligt eller ej så er det synd for de unge der ikke får et ordentligt liv fordi de flygter fra virkeligheden. En rus i hash er både billigere og nemmere end en flok pils eller en flaske vodka.
Nu trækker jeg mig tilbage fra debatten da det er begyndt at snære hen efter en diskussion om mine holdninger og de passer vist hverken spørgeren eller I andre.
Godnat alle
Bjarne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-04 09:50

BjarneD -> Nogen gange snakker du, som du har forstand til. Store pupiller af hash??? Man får sgu da grimme røde øjne og let hævede øjenlåg, når man er skæv af hash. Store sorte pupiller får man af centralstimulerende og psykedeliske stoffer : LSD, Psylosobin svampe, STP, Amphetamin, Cokain og alle de køkkenkemikalier; Extercy= MDA, MMDA, Methamphetamine, GBH og hvad de ellers hedder de stoffer, de unge fylder sig med nu om dage

Hash bør klart legaliseres da det er et rusmiddel der er svagere end alkohol og med færre bivirkninger. Det bør dog kun sælges til unge over 16.

Dernæst mener jeg at denne hash eller pot bør produceres af særligt certificerede danske landmænd under opsyn af lægemiddelstyrelsen eller lign. Godt for nationaløkonomien og et middel til at gøre det lettere for Danmark at forsvare denne legalisering over for andre lande. Vi opfordrer dermed ikke andre nationers bønder til at dyrke hamp. Hvis et andet land også legalisere handel og dyrkning, kunne vi muligvis lave nogle handelsaftaler f.eks at exporten skal ballancere med importen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-04 12:59

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-04 13:24

Det er påfaldende hvordan misbrugere bliver aggressive når nogen taler dårligt om deres "sut".

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-04 13:34

Hvem er sutter her?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 23-01-04 19:48

-->BjarneD

jo dine holdninger passer mig skam fint.! det er jo for og imod jeg efterlyser. kom bare lige med en kommentar selvom jeg egentlig havde tænkt mig at holde mig i baggrunden da jeg ikke ville præge debatten i hverken den ene eller den anden retning men bare høre folks mening om det.

Håber da at der kommer en hel del flere kommentarer fra nogle flere.!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 20:01

Hvad er dit ærne med din undersøgelse solgaard???

Bare fordi jeg gerne vil vide, hvilken slags 'undersøgelse' jeg indgår i

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 20:02

Hej Solgaard
Rart at høre, at jeg kunne ruske lidt i dig.
Når man taler imod hash iet forum som dette kommer man let i defensiven med mindre man er offensiv, men jeg står ved mine holdninger der i meget høj grad bygger på egne iagtagelser og selv om jeg er dybt uenig i at hash skal frigives såp respekterer jeg fuldt ud at andre kan have en anden holdning.
Spændende emne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 20:09

Vi moderate (læs: radikale) repekterer skam også modstandere/tvivleres mening. Vi har vel et repræsentativt demokrati og parlemantarisme her i landet

Skjulte dagsordner, bryder jeg mig mindre om.... solgaard ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 23-01-04 21:06

du kan være helt rolig molokyle det er nu bare af ren interesse, for at se hvordan stemningen er for det. jeg havde håbet at der var flere som ville deltage i tråden så man kunne dannes sig et lille indtryk af hvordan befolkningen ser på legalisering af cannabis.

for som jeg ser det er vi ikke langt fra en legalisering det eneste der skal til er af regeringen går på pension og der ungdomspartier kommer til, for de går jo stort set alle ind for fri cannabis.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 23-01-04 21:10

jeg er ikke selv bruger af cannabis så for mig har det ikke den store betydning andet end jeg interesserer mig for emnet.

dermed ikke sagt at jeg ikke har prøvet det for det har jeg da..! og er da næsten sikker på at jeg ikke har gjort det for sidste gang .. der går bare meget lang tid imellem 2-3 år imellem hver enkelt gang.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-04 13:15

Helt i orden solgaard...

Måske du kan finde lidt oplysninger her : http://www.benneke.dk/Cannabis.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 25-01-04 01:43

Som aktivt medlem i Hampepartiet og form/k i den jyske afdeling,sidder jeg ofte og leder efter steder på nettet hvor spørgsmålet om legalisering af cannabis er oppe.
Kort om Hampepartiet...HP er et upolitisk parti, forstået på den måde at uanset politisk ståsted ,religion eller hudfarve kan du deltage, bare du går ind for en legalisering af urten.HP vil med demokratiske og lovlige midler kæmpe for at, sygeplejersken,pædagogen,chaufføren,den studerende,og alle de musikere og skuespillere der ryger en pind/joint en gang i mellem....uden at blive kriminel, på grund af en meget dum og gammel lov.
Men vi er mange meget forskellige mennesker , med mange forskellig meninger om hvorfor og hvordan denne legalisering af cannabis skal føres ud i verden. Derfor har vi oprettet noget vi kalder Dansk Cannabis Råd,- en paraply organisation, som allerede nu tæller Hampepartiet, Enhedslisten,Venstres Ungdom,Dansk Cannabis Forening og mange andre. Den bedste måde at få mere af vide er at gå ind på www.dcfonline.dk www.hampepartiet.dk www.hampenyt.dk
Det vil ta' laang tid at få gennemført en legalisering.....men vi kommer ingen vegne hvis vi ikke står sammen.Jeg skriver på DCF under anneM,...men 'mit' navn var allerede brugt her.
Håber vi 'mødes' igen.....kærligst Mannef/anneM

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-04 15:36

mannefus -> Så blev vi så meget 'klogere'

</KLÅGE MÅGE>

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 25-01-04 19:23

Bjarne D. Arbejde med unge misbrugere.......hmmmmm
Bjarne hvordan kan du arbejde med unge misbrugere og samtidig være blind for hvilken katastrofer kriminaliseringen af cannabis har, især for de unge?

Jeg begyndte selv at ryge i en meget tidlig alder ( DETTE ER IKKE EN ANBEFALING) under 15.
Virkningen føltes harmløs og sjov, men hvad jeg var for ung til at fatte og abstrahere til, var den sociale udstødning der fulgte fordi cannabis er ulovligt, inden jeg nogensinde opdagde hvad der foregik...var jeg kriminel. Jeg gik i syvende klasse da jeg havde min første razzia på mit ungpige værerlse.
Samtidig er der en ret stor del af den dk. befolkning, bla. sygeplejersken, chaufføren,dagplejemoderen, postbudet, der bliver kriminaliserede fordi de helre vil ryge en joint efter aftensmaden end drikke vin til aftensmaden. Tog vi det kriminelle fra cannabissen, er der ingen tvivl om at den accepterede alkohol vil stå for langt flere katastrofer end canabissen.
Man siger vi bliver agresive når 'vore ryge-sut' bliver angrebet.....hmmm tja
Men vi undre os så på den anden side over, hvorfor et liv uden alkohol er utænkligt i dagens dk.

Alkohol = vold, sex, hærværk,skilsmisser,mord, uagtsom manddrab (trafik), misbrug, misbrug af børn, fødselsdefekter og langt de fleste af os har set mere end en alkohol-psykose vælte rundt i det offentlige rum .....osv.

Cannabis = sløvhed, indlæring nedsat, indadvendt, kan udløse psykose hos personer der er disponibel for psykiske sygdomme.

Det er et overgreb uden lige, at kriminalisere ca. 300.000 danskere fordi de nyder cannabis.Det står ikke i forhold til det skadelige ved at ryge cannabis.I år 2002 søgte ca. 450 unge hjælp for hash misbrug.......mod ca. 16.500 indlæggelser for alkohol relaterede tilstande samme år!

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 25-01-04 19:26

Jeg mener det er vigtigt at bemærke ,at de tal jeg kommer med i mit forrige indlæg...er sundhedstyrelsens egne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-01-04 19:45

hej mannefus
Find en anden at diskutere med.
Jeg har erfaringer med personer i alderen fra 15 år til ca. 60 år via arbejde i statslig institution og det jeg har set kan du ikke diskutere ihjel.
Jeg kommenterer ikke yderligere da spørgeren har efterlyst holdninger og han har fået min.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-04 20:13

BjarneD har en god pointe : VENT !!! Jeg sugede selv som 11 årig første gang. Det gik godt , men er ikke særlig smart. Man bli'r sløv og ugidelig. Mister kræfter og initiativ.

Gør det lovligt for voksne over 16! Lige som Bajere...

Alligevel ; Hellere en Fed i ny og næ, end på skideren i en brandert og på Extacy...

..sørgeligt; det er mere krimminelt for unge at eksperimentere med hash end med sprut !

Når/hvis det lykkes for 'majorteten' at få 'lukket' hash-udsalget på CA. er jeg 100% sikker på ; at 'kunderne' (..læs : dine børn ) går i hash-klubber og får en helt anden kontakt med 'miljøet' := Speed, MMDA, LSD, Dope osv...

De har stadig selv valget , men udbudet og 'musklerne' bli'r større!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 26-01-04 06:42

Det er svært ikke at kommenterer, den der har fået sin erfaring gennem 15 års arbejde i statslig institution!Især når det skal være et agument for ikke at ville diskuterer

Det er tankevækkende, at Bjarne hele tiden trækker sig, med henvisning til at hans holdning er klarlagt...og det var ikke det der blev spurgt om.

Er du her eller er du her ikke Bjarne.

Jeg er sikker på at det er vild lærerigt at overvære/deltage i vores diskussion.

....Jeg er måske langsom, men jeg har ikke fået fat i om du på nogen måde skelner mellem, at bruge cannabis rekreativt eller at misbruge det? Og hvad har dit job med at gøre, hvorvidt det er rimeligt at kriminaliserer en stor del af den dk. befolkning fordi de ryger cannabis.Samtidig med cannabis rygeren ofte får lov til at beholde sin lille klump for politiet. Som vores sundheds minister Lars Lykke udtaler:
" Jeg mener, at vi med forbuddet og den differentierede strafforfølgning som suplement til forebyggelse og behandlingsindsats har fundet, hvad der forekommer at være en god balance i politikken på dette område." Synes du som modstander af en legalisering, den udtalelse er i trit med den almindelige retsopfattelse? Du må da også kunne se det fatale i at unge skal opsøge kriminelle miljøer, hvor sansynligheden for at de bliver præsenteret for andet og værre er enorm.

Viis er ham der formår
at forstå, også den som
han ikke forstår. PH.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-04 10:38

Smukt lille GRUK mannefus

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 12:48

Mannefus-> Hvorfor udæsker du mig for at gå ind i noget der over hovedet ikke vedrører den danske befolkning på den måde du fremstiller det. Kunne det tænkes at du er så ødelagt af hash at du ikke længere kan se hvad der er vigtigt her i samfundet.
Hvorfor har så mange brug for stimulanser for at kunne holde livet ud.
Hvorfor har vi en regering der ønsker at øge forskellene i samfundsklasserne.
Hvorfor ønsker politikere at minimere muligheden for folkeafstemninger.
Hvorfor bliver syge, nedslidte og tilskadekomne chikaneret af behandlersystemet.
Det er et udvalg af spørgsmål jeg gerne ville have svar på, men måske er de ikke vigtige for IT sælgeren der lige har fået lønforhøjelse, men det er de for mange andre og for mig er de vigtigere end at folk vil legalisere dit og dat.
Hermed har jeg givet min mening til kende og gå su ud og leg med de andre børn.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-04 13:14

BjarneD -> STOR respekt for de problemer du finder vigtige her i livet!

De 'heldigvis' meget få mennesker jeg har været i kontakt med der har fået stillet diagnosen : Hash-psykose, er jeg nu 110% sikker på, ville have udviklet en psykose før eller siden. Muligvis har 'den fede' været den lille tue der væltede det store læs, men oftest har det i bund og grund handlet om omsorgssvigt. I opvæksten, i skolen, på arbejdet, i institutionen, i vennekredsen eller i parforholdet. Nej, jeg er ikke psykiater, men har blot som frivillig socialmedarbejder oplevet/hørt/set det meste og kender historierne alt for godt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 26-01-04 21:51

Hvorfor er du så vred Bjarne D.?

Det skulle ikke være svært med dine evner og job-erfaring,at 'mose' sådan et omtåget 'hash-hoved' som mig med saglige agumenter...og ikke bare 'råbe' efter mig på 'gadedrenge maner'.
Det er lidt trist, at du er den eneste modstander der kommenterer debatten her,- det kan hurtigt føles som om man står 'med ryggen mod muren'.

Det har ikke været min hensigt at 'udæske' dig på noget som helst plan, jeg mener selv jeg er god til at agumenterer for mine synspunkter, uden at være nedladende eller uforskammet.

Og endelig.....ja der er mange ting der er vigtigere end at legaliserer dit og dat, som du udtrykker det. Men det er holdninger til cannabis vi debaterer her! For og imod. Måske synes du det er ubetydeligt, og så har jeg kun et spørgsmål. Hvorfor deltager du så....her på 'kandu.dk' er der et utal af emner man kan vælge at 'stige på', men du valgte cannabis debatten??????????????????

Hele denne 'snak' med Bjarne, er det sværre sådan cannabis debatten ofte foregår.Modstanderne vil/kan ikke finde seriøse agumenter mod en legalisering, og derfor bliver det sådan noget halvhjertet tjenestemands pladder der ligger til grund for en kriminalisering af ca. 300.000 danske borgere. ( Sunhedsstyrelsens egne tal.- "Focalpoint - Narkotikasituationen i Danmark." Årsrapport)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 22:14

Nu bliver du usaglig Mannefus og særdeles utålelig og det er jo dig der ter dig på gadedrenge vis fordi du ikke kan få lov til at banke mig i hovedet med dine holdninger. Kom med dine holdninger til emnet, lad andre komme med deres og lad så spørgeren og andre om at tænke deres.
Hvor mange volds og berigelses kriminelle er der i Danmark. Skal vi også give dem lov til at udøve deres gerninger fordi der er mange af dem.
Du bekræfter jo bare: >Når man taler imod hash i et forum som dette kommer man let i defensiven<
Du kan åbenbart ikke argumentere sagligt og strør derfor gentagne gange omkring med statistik og gentagne angrib på mig og det du tror, at jeg står for. Du aner tydeligvis ikke en disse om hvad og hvem jeg er og det får du heller ikke at vide.
Er du ikke i fuld gang med at forsøge at tyrannisere en anderledes tænkende under påberåbelse af at man skal forsvare sine holdninger, men jeg er ikke nogen frontfigur der skal forfægte sine holdninger, men en tænkende privatperson.
Og nu holder du med at chikanere mig bare fordi jeg har en holdning der er anderledes end din.

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 27-01-04 00:09

En af de ting vi mangler i hele kampen for en legalisering er, at den voksne skabs-ryger....snart 'vokser sig ud af skabet' ....'finder pladsen for trang'...og kommer ud i lyset.
Det er jo ikke den 15 årige der sidder og ryger sig 'grå' i krop og sjæl, vi vil ha' cannabissen legaliseret til, men de mange voksne mennesker der fungerer i deres hverdag, og som aldrig kunne finde på at gøre noget kriminelt...altså udover ryge lidt fks. hjemmedyrket pot.
Der er ikke noget at sige til folk er bange for at stå frem....i dagens Danmark kan du nemlig risikerer at stå uden arbejde hvis det kommer frem at man ryger.

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 27-01-04 00:30

Dagen efter VK-regeringen beslutning om Christania skulle normaliseres og hashboderne rives ned, dukkede der en lille eksklusiv deligation op i Folketingets sundhedsudvalg for at overbevise politikerne om cannabis skal legaliseres både som rusmiddel og medicin.
Blandt deltagerne var:fhv.justitsminister professor dr. jur. Ole Espersen,Kriminalassistent i den tidligere uropatrulje Tom Guldbæk Olsen, apoteker Hardy Madsen, bestyrelsesmedlem i Lauritzen-Gruppens JL-fond Lise Lauritzen Loft.
Vi har også brigadegeneral Finn Særmark-Thomsen, statsadvokat Erik Merlund og økonomiprofessor Gunnar Thorlund Jepsen som fortalere for en legalisering.
Ja og så en liste så lang af kunstnere som lejlighedsvis bruger 'urten' kreativt.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 27-01-04 01:00

mucho debilo det der

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 27-01-04 01:02

debat jeg torde det var spørgsmål hmm.. debilo mucho debilo

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 27-01-04 01:35

Jeg har også været i tvivl om hvad 'kandu.dk' egentlig er ....men min sunde fornuft siger mig det både er debat og oplysning.
Efterhånden kunne jeg godt tænke mig at høre hvad vores admin. eller moderator mener. Men det er mit indtryk der er plads til alle...også dem der bare kommer med et udbrud.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-04 11:10

mannefus -> kandu.dk teamet følger kun tråde i kategorien Kandu.dk, men her er hvad intensionen med kandu.dk er :

Citat
Vejen til en hurtig løsning, gennem bruger til bruger hjælp, danske nyhedsgrupper, kurser og vidensdeling.

Spørgmål i emner som Politik, Religion, Filosofi, osv.. vil at have karakter af debat, da der ikke findes entydige/korrekte svar på disse spørgsmål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-02-04 12:40
Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 12-02-04 12:48

meget interessant debat...

hash er jo forholdsvis ikke skadeligt, men som der også er påpeget kan det have bivirkninger...

Mange herinde begrunder det med at det er mindre skadeligt end alkohol - måske på visse områder, men hvorfor sammenligne det med noget som er skadeligt!?
det er da mærkeligt argumentation at bruge...

Spørgsmål: hvad skal man bruge legaliseringen af hash til?

En af grundene kunne være at begrænse handlen af det samt oplyse befolkningen om stoffet skadelige virkninger.
Andre lande har prøvet at håndtere denne situation på flere måder.

USA: strengere straffe og i det hele taget slåes der hårdt ned på handlen
Holland: har oprettet caféer og derved også legaliseret det disse steder.

Forskellen på de to steder er; at USA har ingenting opnået udover at statuere et eksempel - handlen er ikke stagneret, derimod har man haft en positiv oplevelse i Holland...

så jeg tror jeg havner i midten af denne debat... tager afstand fra hash, da jeg ikke ser nogen grund til at stene rundt. brug tiden på livet i stedet. Mener samtidig at der burde være en begrænset legalisering som kan fjerne interessen og handlen...

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 12-02-04 12:50

ps mener ikke det var det radikale venstre som sagde ja... det var da radikale ungdom. de radikale regeringmedlemmer vil nemlig ikke støtte sagen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-04 22:24

zhogun -> Hvad skal man bruge legalisering af hash til ?

Joe... f.eks afkriminaliserering af ca. 350.000 danskere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 17-02-04 20:31

ok - det er så en ren juridisk grund... men vil en legalisering forbedre noget for nogen sundheds- som velfærdsmæssigt?

ja de kan ikke blive straffet, men er til gavn for nogen? hvorfor skulle de ikke blive straffet for det? hvorfor kan de ikke holde nallerne fra det?

tallet du opgiver - hvor har du det fra?

Kommentar
Fra : Nina20

Dato : 23-02-04 14:10

Ved at ulovliggöre hash sätter man det på niveau med andre stoffer, såsom amfetamin og speed. Og når der så ikke sker noget ved at man ryger hash, ja så sker der vel heller ikke det store ved de andre stoffer? Ikke min tankegang, men sådan må man vel logisk tänke.

Man kan lovligt köbe absint og det er SÅ meget värre, så... tror bare det er Vk's korstog - et forsög på at värve stemmer - det er jo snart valg!

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 23-02-04 14:54

der sker noget ved at ryge hash....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 15:01

Selvfølgelig gør der det- hash er et rusmiddel

Kommentar
Fra : mannefus

Dato : 24-02-04 06:23

Det er et groft overgreb på almindelige mennesker ,at diktere hvilket rusmiddel de skal bruge.

Da jeg stiftede bekendskab med hash første gang, var jeg ca.13 år......forstod slet ikke hvilke valg jeg stod overfor....men en to tre...så var jeg krimminel. Det 'valg' har fulgt mig hele livet....jeg er blevet hånet og udstødt, som kriminel afviger. Så skulle man tro det slutter her, men nej, mine børn er også blevet hånet og udstødt, pga. deres forældres rekreative brug af cannabis.

Hvad kan det gavne at legalisere hash?
Man slipper for at kriminaliserer almindlige mennesker, fordi de vælger at ryge en joint efter aftens maden istedet for at drikke en flaske rødvin til middags maden.
Og ja, vi sammenligner 'altid' cannabis med alkohol.....hvorfor......
Jo fordi det er vildt underligt at man har et legalt rusmiddel, som afstedkommer...vold...voldtægt...trafikdrab.....utallige skilsmisser...foster skader osv. Og så går man i selvsving af forfærdelse over, at ca. 3oo.ooo mennesker ønsker så meget selvbestemmelse, de selv kan vælge om de vil nyde cannabis.

Tallet...de 3oo.ooo, er Sundhedstyrelsens egne..bla. fra 'Narkotikasituationen i Danmark' 2oo3 !

Endelig.......Hvorfor i alverden skal jeg 'holde nallerne' fra hash, hvis jeg kan li' at ryge det???? Jeg generer ingen ved at nyde cannabis...ingen over hovedet!!!!!!!!!!!

Det er så mit bud på en slags svar på div. spørgsmål........konklution - Legaliser den harmløse urt!

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 28-02-04 16:18

RYG aldrig det der hashssss

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-02-04 16:27

Nej, bag det heller ind i kagerne.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 28-02-04 16:27

Mod tåber kæmper selv guderne forgæves
og åbenbart også af godkendelse af svar der ikke besvarer noget, men alene bekræfter spørgeren og svareren.
Tåbeligt Solgaard, der røg seriøsiteten.
Debilo

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 28-02-04 16:32

jeg søgte ikke et svar men argumenter for og imod..

har ikke det fjerneste imod BjarneD tvært imod da..

valgte bare en nærmest i blinde da jeg jo ikke kan vælge mellem en argumentation for eller imod.. og jeg ved (efter hvad jeg har kunne forstå) at rellom ikke går op i point..

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-02-04 16:38

At du gider, Solgaard.
Debilo er jo bare en af disse naragtige, selvhøjtidelige typer, som tror,
de har fundet de vises sten.
Men man må indrømme, at hans brugernavn er godt valgt.