/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Opløsning af silikone i akvarie
Fra : fisken_Mookie
Vist : 6980 gange
20 point
Dato : 20-03-02 18:41

Jeg har et problem med et akvarium som er utæt.
Det er limet med silikone, og selve akvarie-rammen
og ruderne er limet så tæt på hinanden, at det ikke
er muligt at få selv en smal hobbykniv ned imellem.
Og det er nødvendigt at få alle ruder ud, og lime alt
op på ny. Er der noget som kan opløse silikone ?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-02 18:54

Læg en ny fuge indvendig. Det er glasset, der er limet sammen og som skal
være tæt.
Hvis det i forvejen er en tyk fuge, så fjern hvad du kan fjerne med kniv,
spartel eller lignende.
Rammen er kun en "pynteramme". Du kan købe et akvarium uden denne ramme.

Et Akvarium idag er slet ikke bygget som i gamle dage, hvor glasset blev
isat en ramme.
Husk at rense (prime) glasset godt med Acetone og brug den rigtige Silikone.
Hilsen
Jørgen

"fisken_Mookie" <fisken_Mookie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:NF3m8.9449$FT.365758@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et problem med et akvarium som er utæt.
> Det er limet med silikone, og selve akvarie-rammen
> og ruderne er limet så tæt på hinanden, at det ikke
> er muligt at få selv en smal hobbykniv ned imellem.
> Og det er nødvendigt at få alle ruder ud, og lime alt
> op på ny. Er der noget som kan opløse silikone ?
>
> På forhånd tak for hjælpen.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 30 point
Dato : 20-03-02 19:31

Hej fisken_Mookie et eksempel hvordan man gør det på fliser-mon ikke det kan bruges til et akvarium også
Silikone
Skal du have fjernet en gammel silikonefuge mellem f.eks. fliserne på badeværelset, gøres det lettest ved at skære den gamle fuge væk med en hobbykniv. Skær på begge siderne af fugen og fjern den derefter. Sidder der rester af silikone tilbage, fjernes det let med silikonerens. Lad silikonerensen sidde i ca. 10 minutter, og så skulle du let kunne fjerne de sidste rester. Rengør fugen inden den nye fuge lægges.
bagefter skal du huske at rense glasset godt med acetone.
Men du kan også prøve dette
Akvarium, tætning af:

Hvad skal du bruge
· Vinduesskraber/barberblad
· Silikonelim til akvarier (fx Akva-Stabils silikonelim)
· Acetone (oliefri)
· Opvaskemiddel
· Klud

Sådan gør du
1. Skrab akvarieglasset rent med vinduesskraber eller et barberblad
2. Rens grundigt med acetone på en klud
3. Påfør glasset en lang pølse af silikonelim langs kanterne
4. Saml glassiderne
5. Fugt en finger med opvaskemiddel og tør den overskydende silikone af

Akvariesilikone hærder i løbet af 1 til 2 uger og er klæbefri efter 1 time.
MVH Brian

Kommentar
Fra : fisken_Mookie

Dato : 20-03-02 19:42

Hej og tak for dit svar.

Men mit problem er, at det er et gammelt akvarium med
rustfri stålramme. De to enderuder er udtaget men jeg mangler
sideruder og bund. Bunden skal udtages - den er rusten, og
skal slibes ned og males op.
Derfor skal alt ud af rammen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-02 23:12

> Husk at rense (prime) glasset godt med Acetone og brug den rigtige
Silikone.
> Hilsen
> Jørgen

Jeg har engang erfaret at acetone kan indeholde noget der laver en ubrugelig
overflade. Sprit er nok og fedter ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Kommentar
Fra : fisken_Mookie

Dato : 22-03-02 15:19

Men hvordan får jeg silikonen af bundpladen der sidder for tæt til at man kan få en barberblad imellem...?
Er der noget der kan opløse/ætse silikone...?

Kommentar
Fra : claus50

Dato : 09-01-12 16:34

hej er der nogle der kan sige mig om man kan købe nået der kan opløse silikone fra akvarie