/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Lys plet på lakeret bordplade
Fra : ChrisKBH
Vist : 2526 gange
350 point
Dato : 07-01-04 16:28

Efter en fest blev der spildt noget vodka på bordet, og da det ikke blev tørret op lige med det samme er der kommet en lys plet.. Kan man få den væk uden at begynde at slibe?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-04 16:44

Du kan prøve at mørkne pletten med Salmiakspiritus (ammoniakvand), men det virker kun hvis det er et ubehandlet træbord. Hvis det er lakken, er der ikke andet at gøre end at tørre hele bordet over med sprit. Dette kan i nogle tilfælde hjælpe. Husk at tørre efter med vand og tør bordet godt af til sidst med en tør klud.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-01-04 16:47

Jeg har "reddet" mange bordplader med pletter fra appelsiner mm. ved et enkelt godt råd fra den gamle møbelsnedker.
Det fineste stålud du kan købe. Tynd syrefri olie - fx symaskineolie/syrefri.
Fra flasken/dåsen hælder du olie ud på bordpladen således, at HELE borpladen kan tørres ind i olie.
polér med den meget fine ståluld - langs med årene, kører nu stålulden frem og tilbage med LET hånd.
Kan du se at pletten ikke forsvinder, så har det ikke skadet bordet iøvrigt - og du får en MEGET flot bordplade bag efter er den som ny! Men du kan jo også "risikere", at pletten forsvinder! Når du er færdig med stålulden, tager du en fnugfri klud, og tørrer nu hele bordpladen af, indtil du med kluden i hånden kan mærke, at kluden ikke "hænger i" mere. Bordpladen må ikke være fedtet bag efter. God fornøjelse efter ca. 10 min.
Hej fra alka

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 08-01-04 23:13

Hvis bordpladen er lakkeret må der ikke bruges opløsningsmidler på pladen, hvad sprit er hvis lakken er en spritlak, da ville du ødelække den. Men du skriver IKKE hvad type bordplade.
Jeg mener at have hørt fra en gammel møbelsnedker, at man kunne bruge en strygejern med let varme samt madpapir som underlag imellem bordpladen og strygejernet.

Ved en ulakkeret bordplade gør som molokyle skriver, det er også et gammel kneb.

Mvh
tegwhrvl

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-04 11:05

teqwhrvl har ret mht. sprit på et møbel lakeret med shell-lak. Det vil blive ødelagt af denne behandling. Det vil det iøvrigt også blive af vand og af varme, så pas på med det. Da er trikket cigaraske (eller anden tobakaske). Man pudser simpelthen med tør aske, men det tager altså kun meget små ridser og skjolder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ChrisKBH

Dato : 10-01-04 17:54

Det er en lakeret kirsebærplade.. Mener engang at have hørt noget med at "sætte ild til pletten", men ved ikke om det er noget jeg har drømt..

Accepteret svar
Fra : gisele

Modtaget 350 point
Dato : 15-01-04 23:17

Det ville jeg ikke gøre. Jeg har selv bejset og lakeret bordplader til mit køkken. Det blev super flot. Kan du ikke købe noget farvebejse hos maleren og mix farven, så den passer til farven på din bordplade?!

Først afprøv bejsen på et stykke træ. Når du har fundet den rigtige farve blanding. Så pensel det hurtigt på evt. med en kunstner maler pensel, altså en mindre maler pensel. Så laker bejsen efter, med den samme lak glans som er på resten af bordpladen..

Mvh
Gisele

Godkendelse af svar
Fra : ChrisKBH

Dato : 18-01-04 15:09

Tak for svaret gisele.