/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
K7s5a of FSB 266
Fra : bamses
Vist : 268 gange
50 point
Dato : 28-12-03 16:10

jeg har et problem med ovenstående bundkort

Hardware:
CPU       AMD Athlon XP 1800+
Cpu køler      Artic Cooper Silent 2 TC max XP3200+
Tower      Microtower 300W
RAM      512 MB Pc133 SD Ram (2x 256 MB SD Ram)
HDD      Western Digital 80 GB Fluid
Grafikkort      NVIDA Gforce 2 Mx 200
Bundkort       ECS K7S5A ver. 3.1
AMI BIOS      ver. 1.21.11 bios date 29/10/2002

CPU temp.    40-420 Celsius
System temp.    240 Celsius
CPU Fan.      990-1080 Rpm.

Software.
Styresys.      Windows Xp ver. 2002 sp1
Grafik driver   Nvida Detornator 3 ver. 43.51

Problem!

Når CPU Speed ændres fra 100/100 til 133/133 i Bios (hhv. 1150Mhz og 1550Mhz Cpu speed) fryser windows fast efter 10min. Og kan ikke ”låses op” ,computeren skal genstartes.

Når Cpu Speed = 100/100 (1150Mhz) kører computeren stabilt

Har prøvet at skrue sideplader af system enheden så computeren kan få frisk luft, med samme resultat : fastfrysning.

Har også forsøgt at skifte Grafikkort da jeg syntes det blev lidt varmt (lidt over håndlunt) men stadig samme resultat .

CPU og Ram føles på intet tidspunkt meget varmt
er der nogen der har en løsning , eller skal jeg købe nyt bundkort

Kommentar
Fra : bamses

Dato : 28-12-03 17:18

ok, problemet løst!!!
jeg har læst på http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=001477
om det motherboard, at køleren til chipsettet er limet på , den skal pilles af og smøres kølepasta på og derefter limes på chipsettet.
dette klarede problemet, JA NOGEN`GANGE MÅ MAN UNDRES!!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-03 17:23

Det skyldes ikke at nogen komponenter bliver for varme, men at bundkortet ikke kan levere varen.
Der er intet mystisk ved at systemet hænger efter overclocking, man kan jo heller ikke presse en Polo til 180.
Du kan kun gå op til 129 og ikke 133 så vidt jeg er orienteret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 28-12-03 17:30

Hvem skal så have pointene???

Kommentar
Fra : bamses

Dato : 29-12-03 22:03

I BIOS kan der stå 100/100 eller 133/133, og ikke 129, hvad er da det for noget vrøvl, palle!!
VH Bjarne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-03 22:25

Min kan steppe med 1, men det er jo lige meget nu hvor du mener du har løst problemet, hvad jeg ikke tror du har?
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : lusen8

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-04 11:27

Problemet skyldes hverken varme eller dårlig køling, men skyldes nok mere din RAM, bundkortet kan nemlig ikke lide RAM af forskellig fab. ved den højeste hastighed, jeg har selv haft problemet, men løste det ved at montere RAM af samme fa.

Kommentar
Fra : bamses

Dato : 03-01-04 15:42

jeg har løst problemet, så jeg kan ikke se at det behøvedes kommenteres videre, ellers tak!
Vh Bjarne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-02-04 09:44

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler, selvom svarene ikke løste problemet.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bamses

Dato : 16-02-04 12:45

Tak for svaret lusen8.