/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Motion og blodceller
Fra : bratberg
Vist : 675 gange
100 point
Dato : 19-12-03 17:54

Jeg har fået at vide, at man kan påvirke sin blodprocent (hæmoglobin) ved at dyrke kondiløb. Efter sigende skulle de røde blodlegemer bliv knust, når man sætter hælene hårdt i jorden ved regelmæssig motionsløb. Passer dette og hvor kan jeg læse mere om det? Litteratur eller på nettet?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-12-03 18:11

Hej
Det lyder som en vandre historie.
Det vil være svært at fortælle hvor de skal søge på vandrehistorier.. Men du kan jo forske lidt i hvordan og hvor de røde bæodlegmer fremstilles. Så vil du kunne tolke at du nok ikke får flere blodlegmer ved at stampe i gulvet. Kun problemer med underboen.
Du ka nogså oprette fremstilling af røde blodlegmer som spørgsmål nummer 2

mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-03 18:19

Så ved vi hvorfor blodlegemer er flade skiver.
De kommer i klemme når vi løber.
Nu motionerer jeg aldrig, måske er mine blodlegemer
af videnskabelig interesse. Små røde bolde suser
rundt i kroppen. Rent videnskabeligt er det logisk.
Universet består af runde stjerner og planeter.
En gang var jorden flad som blodlegemer, troede man.

Accepteret svar
Fra : jejs

Modtaget 110 point
Dato : 19-12-03 18:47

Hej Bratberg,

Ja, det er rigtigt nok at dine røde blodlegmer er sensitive overfor løb (fænomenet kaldes hæmolyse = nedbrydning af røde blodlegmer), men din krop producere konstant nye røde blodlegmer og fjerne de døde, så det er nødvendigvis ikke et problem, med mindre der er tale om ultra løb.
For at finde information om emnet så søg evt. på "hæmolyse, løb" via Google (19 hits) eller hvis du er til engelsk "hemolysis, running" (1650 hits).
Hvis du er til hard-core" videnskablig litteratur så brug evt. "hemolysis, running" på PubMed (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi) her er der 65 artikler som berører emnet (siden 1977).
God fornøjelse - interessant emne

Jan

Kommentar
Fra : jejs

Dato : 19-12-03 19:27

Hej igen,

Du har vakt min nysgerrighed en anelse, så jeg har søgt lidt videre om emnet.
Det lader til at man længe, faktisk helt tilbage fra 1943, har kendt til fænomenet "exercise-induce hymolysis (motions-induceret hæmolyse)" eller forøget nedbrydning af røde blodlegmer ved motionering. Eftersom mange af disse studier har været på løbere er det ofte blevet antaget at den forøgede nedbrydningen af røde blodlegmer er en konsekvens af "footstrike" ved løb. Det har dog været svært at bevise. Det viser sig endvidere, at der også i andre sportsgrene, som f.eks. cykling, vægtløftning, svømning kan måles forøget hæmolyse. Så det tyder mere på at hæmolyse er en konsekvens af forøget stress, f.eks oxidativt stress (Så du udsendelse om oxidativ nedbrydelse af kroppen på DR2 igår aftes?).

Søg efter og læs evt. denne artikel: "Footstrike is the major cause of hemolysis during running"
R. D. Telford, G. J. Sly, A. G. Hahn, R. B. Cunningham, C. Bryant, and J. A. Smith

Der er flere gode reference til ældre litteratur om emnet. Jeg har artiklen som en pdf-fil, hvis du ikke selv kan få fat i den.

MVH

Jan

Godkendelse af svar
Fra : bratberg

Dato : 20-12-03 13:19

Tak for svaret jejs.
Det var lige hvad jeg havde brug for at høre.

Glædelig jul og godt nytår.

VH Bratberg