/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Antabus - tillæg til tidligere indlæg
Fra : cenk
Vist : 10022 gange
40 point
Dato : 16-12-03 16:59

Hej!
Jeg har læst de mange gode kommentarer og besvarelser, der har været omkring misbrug og brug af antabus.

Er der nogen, som præcist kan fortælle mig, hvordan det virker, hvis der drikkes samtidig med, at der indtages antabus?

Jeg har hørt et sted - at man kan "tvinge" sig selv til at drikke og ligesom komme forbi punktet, hvor man bliver dårlig, er det rigtigt? Er der nogle, som har prøvet det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-03 17:08

http://www.netdoktor.dk/medicin/Fakta/antabus.htm

og medicinsk :

Citat
Medicinsk er der tale om, at der fremkaldes en "...akut acetaldehydforgiftning, der er så ubehagelig, at patienten skræmmes fra at drikke, enten gennem personlig erfaring eller i de fleste tilfælde blot på grund af sin viden om reaktionen. ...".

Læs : http://www.natnet.dk/udfordringer/20spgbio/9/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 16-12-03 17:09

ja det er rigtig man kan overvinde antabussen men vil ikke anbefale det
du drømmer ikke om hvor syg man bliver

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-12-03 17:19

Jeg har set en mand drikke, efter at han havde taget antabus. Oveni kørte han også bil. Han var total rød i hovedet og blodårerne stod blårøde frem i tindingen på ham. Han så ud som om han havde en helt utrolig hovedpine og virkede samtidig stresset og aggressiv. Jeg var ikke ret gammel, så jeg spurgte ikke specielt om, hvordan han havde det. Men hans udseende forskrækkede mig meget.
Det er mange år siden, og han er for længst død, -ikke af antabus. Han endte med at begå selvmord som så mange alkoholikere gør, hvis de ikke holder op med at drikke. Men jeg glemmer aldrig hans udseende.

Hvis man tager antabus, så skulle det gerne være fordi man ønsker at HOLDE OP med at drikke. Hvis man svigter sig selv i det ønske, så bliver det bare endnu sværere at komme ud af misbruget.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-12-03 17:35

Det er absolut ikke anbefalelsesværdigt at drikke når man har indtaget antabus, det er utrolig farligt blodtrykket stiger du har det elendigt , det kan endog medføre døden. Hvis du vil snyde med det kan du ligeså godt holde op med antabussen. Er du af en aller anden årsag nødt til at tage det så lad være med at drikke.
Ønsker du selv at komme ud af et misbrug kan du få hjælp af din læge til at komme i behandling uden antabus. Det hedder Minnesotakuren og varer 6 uger. Her tager du ikke antabus men holder op med støtte fra andre. Her kan du ikke snyde for du snyder kun dig selv.
Jeg tror ikke du kun spørger af nysgerrighed, skriv om dit problem så kan du bedre få et præcist svar. Ønsker du kun trick´s til at snyde så lad være med at skriv

Stig

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 16-12-03 20:42

Der går mange skrøner om at folk har drukket antabussen væk,det er til dels også rigtigt ,hvis man har taget 1-2 antabus og er vant til at drikke,(weekend drankere)men folk der er på en regulær antabus kur og igennem, eks vis 14 dg - 3 uger,har taget 2 busser 3 x om ugen, er det en fuldstændig umulighed og drøn farligt.Du frarådes på det kraftigste af en der har været klog som bare f.... ,tal først med en læge elller et ambulatorium.Jeg lover dig,har du ikke været syg før,så bliver du det,det er ikke til at beskrive med ord hvordan det føles,det er kun lægmænd der kan det,den mindste smule uregelmæssigheder med dikkeværket og man er i akut livsfare,jeg var selv så heldig at bo i en storby,hvor hjælpen var lige om hjørnet
Mvh Ole

Kommentar
Fra : cenk

Dato : 17-12-03 12:26

Tak for mange gode henvendelser. Det er ikke mig, som har et drikkeproblem, det er min mand. Og jeg har ham lidt mistænkt for at drikke samtidig med, at han tager sin antabus. Han var en "garvet" alkoholiker og har drukket igennem mange år.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-12-03 13:28

Det er jo sådan at man kan tage antabus to gange om ugen hos sin læge eller man kan tage dem selv. Tager man dem selv er de jo nemme at undgå. Man har sågalt set alkoholikere der efter imdtagelsen hos lægen har gået ud og fremprovokeret en opkastning. Antabus er kun et støttemiddel, man skal selv have et ønske om at holde op med at drikke.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 40 point
Dato : 17-12-03 17:03

Det bedste, du kan gøre for din mand er at forlade ham! Jo før, jo bedre. -Han holder først op med at drikke, når det går op for ham, at det er HANS!!! ansvar, og hans ansvar alene!
Og jo længere, du venter, jo sværere vil det være for ham at holde op.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 17-12-03 21:59

Jeg er som gl og garvet,desværre nød til at give Birgitta ret
Mvh Ole

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 18-12-03 02:24

Hej : cenk
Er du interesseret i min kommentar ? – Når jeg får tid, sikkert først efter nytår,
så er du meget velkommen til at skrive direkte til mig på adr.: steen.hansen@dk2net.dk
ellers glem det !

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-03 02:45

Lyt nu lidt til lægevidenskaben som tidligere angivet på : http://www.natnet.dk/udfordringer/20spgbio/9/

Citat
Hvad er Antabus, og hvad sker det egentlig?
Antabus er det populære navn for enzym-hæmmeren disulfiram. Disulfiram forhindrer alkohols nedbrydning på overgangen fra acetaldehyd til eddikesyre.
Når man indtager alkohol, efter at have indtaget disulfiram, får man det der kaldes en akut acetaldehydforgiftning. Dette er så væmmelig at man simpelthen skræmmes fra at drikke alkohol igen.
Da Antabus i visse tilfælde kan skabe en MEGET voldsom reaktion, hvor patienten kan besvime, kollapse eller få et hjertestop, kan man give et antidot ("modgift") der hedder Dopamin.

Det giver svar på det spørgsmål du oprindeligt stillede

Mht. at det er din mand's alkoholproblem ændrer intet ved; det også er dit. Du må derfor affinde dig med, det er dig og KUN dig der kan løse det, i forbindelse med jeres indbyrdes forhold. Her tænker jeg på tillid/oprigtighed/kærlighed. Du kan ikke løse din mand's problem, heller ikke i dette forum!

Jeg er bekendt med mange der har drukket på antabus, men selv de mest hårdkogte måtte indrømme at dén går ikke; med mindre man snyder med at tage den !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-03 17:15

Hej, Steen! Hvorfor vil du ikke dele dine kommentarer med os andre?? Det kunne jo være, at VI også kunne lære noget af guldkornene..

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 22-12-03 02:04

Hej Birgitta.

Som jeg også skrev til dig i et af de andre indlæg:

Jeg har intet imod at dele såkaldte ”Guldkorn” ud til andre, men der er altså nogle på denne debatside, som tilsyneladende har nogle særdeles ømme punkter, og som tilsyneladende elsker
at kaste med mudder efter mig.

Derfor lader jeg dem, som ønsker en seriøs behandling af deres problemer, henvende sig direkte til mig, hvilket du også er velkommen til, men du skal nok påregne at jeg først får tid til at svarer dig efter nytår, men du er altså meget velkommen til at skrive til mig på adr.: steen.hansen@dk2net.dk

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-03 14:19

Hej, Steen. Jeg aner intet om, hvad du står for, så derfor virker det meget mystisk på mig, at du opfordrer folk til at opgive deres anonymitet og skrive direkte til dig uden at du på forhånd fortæller noget om, hvad det er for gode råd, du har. Det er da muligt, at du bare er naiv og velmenende, men du kunne også være en smart kvaksalver??? Jeg aner det ikke, og føler mig selvfølgelig ikke et øjeblik fristet til at svare dig privat.
Vi bliver da allesammen indimellem udsat for en spand pladder. Man kan jo ikke fjernstyre andre menneskers meninger eller udtryksform. Og gudskelov for det!
Det er jo bare ord, og Kandu ville da også blive kedelig, hvis alle altid var pæne og seriøse...

Du må have en god jul, og jeg håber, at du får sat dig lidt ud over din selvhøjtidelighed i det nye år og kommer tilbage til det åbne forum. -Du skal være velkommen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-12-03 18:09

Nu er det såadan at jeg er ædru alkoholiker på 3. år, jeg blev behandlet med minnesotamodellen, der varer 6 uger. Inden da havde jeg prøvet antabus flere gange, men det kan der snydes med, hvis man vil. Når man er på antabus er man tørlgt alkoholiker. Det betyder for et stykke tid.
I dit tilfælkde er du jo ikke alkoholiker, men det der hedder medafhængig. Der findes selvhjælpsgrupper der hedder Alanon, altså for medafhængige, du kan få oplysninger i telefonbogen eller hos kommunen.
I denne jule og nytårstid er det nemt at falde i vandet, det er jo jul, vi skal have det lidt godt, vi venter med at stoppe til efter nytår o.s.v.
Har du brug for mere uddybende kommentarer så skriv her i gruppen, jeg har tid også inden nytår.
Stig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-03 18:41

Flot, Stig!!!!

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 21-01-04 00:11

Hej Birgitta:

Årsagen til, at jeg først svarer dig nu, er at jeg hidtil, har været optaget af mange forskellige opgaver, og det er jeg faktisk stadig.

Og det er faktisk også, bl.a. på grund af mine mange opgaver, at jeg ønsker at folk skriver direkte til mig, hvilke der så også en nogle der gør.

Jeg og dem jeg har direkte kontakt med, - nogle pr. brev og andre ved personlige møder, foretrækker at gøre det på denne måde, da de og jeg er enige om, at KANDU er meget godt
til diskussioner, men drejer det sig om ”hjælp til selvhjælp”, skal der benyttes
en mere personlig præget kontakt.

Og det tilbud står stadig ved magt fra min side!

Men nu til mine kommentarer til dig:

Du vil gerne vide hvad jeg står for. – OK – Jeg kan sagtens skrive, at jeg står for ærlighed og hjælpsomhed, men hvad hjælper det ?
Jeg kunne også fortælle om nogle at de resultater jeg har opnået med at hjælpe folk til et bedre liv, men hvad hjælper det ?

Mig bekendt opfordre jeg ingen til at opgive deres anonymitet ved at skrive direkte til mig – mig bekendt er en e-mailadresse, noget andet end alle mulige personlige oplysninger.

At jeg virker meget mystisk på dig, kan meget let - kun have meget lidt med mig at gøre,
hvorimod det har meget med dig at gøre, da det er dig selv der styrer dine opfattelser,
såfremt du er en rigtig selvstændig person.

For øvrigt kommer jeg aldrig med såkaldte gode råd til folk. – Det jeg gør at tilbyde folk at hjælpe dem til selv at finde ud af hvordan de får et bedre liv, og denne hjælp tilbyder jeg ud fra et langt livs erfaringer med hjælp til selvhjælp.

Om du mener at jeg kunne være en smart kvaksalver???
Det er muligt at du mener det, og det er jo også dit helt eget valg, hvad du mener!

Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad du synes om lægemiddelstyrelsen, læger, medicinalindustrien o.s.v.? – Her kan jeg henvise til en DR-udsendelse, for kort tid siden.
Muligvis kan du finde noget om den på følgende hjemmeside:

http://www.dr.dk/dokument/design2003/debat.shtm?&gbCmd=showThread&pID=F4EC9336C289F184C1256DF000575E09&gbStart=1&x=y#GB2

I øvrigt tak for dine julehilsner.

Om jeg har for lidt eller for meget selvhøjtidelighed, er mig bekendt – som næsten
alt muligt andet – bl.a. et spørgsmål om øjet der ser det, hvor det ses fra, i hvilket lys det ses i, hvilke filtre det betragtes igennem – og meget meget andet !
Så det vil jeg undlade at kommentere nærmere!

Jeg vil hermed afslutte med de bedste hilsner.
Steen
steen.hansen@dk2net.dk

Kommentar
Fra : TheDArkInside

Dato : 29-03-04 07:42

davs ja det er muligt at drikke på antabus. men du kan nemt se om han har gjort det da han ser ud som en tomat i ansigtet. men da jeg var i antabus behandling drak jeg nogle gange, men jeg tog terbasmin (astmamedicin) og det gjorde at jeg ikk fik det kanont skidt da jeg nemt kunne trække vejret.

Godkendelse af svar
Fra : cenk

Dato : 31-03-04 07:40

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-03-04 17:49

Hej, cenk, tak for accepten af mit svar. Jeg håber da ikke, at det er dig selv, der har tænkt dig at eksperimentere.....