/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
Resize af billeder
Fra : Hynde
Vist : 391 gange
100 point
Dato : 15-12-03 15:59

Hejsa..
Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er muligt at resize flere billeder på en gang i PSP, eller om man virkelig skal sidde og åbne allle fx 50 billeder og så gemme dem? Der må da være en anden metode ikke? Eller et andet program, der kan gøre det...
Hilsen Hynde_dk

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 16:02

Nej, det kan ikke lade sig gøre.
Hvis det kunne, ville jeg gerne vide hvordan.
Vi arbejder proff. med billeder hver dag, Photo Paint og Photoshop.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 15-12-03 16:05

Så vidt jeg ved kan PSP ikke batch resize, men her er et gratis program, der kan:

http://www.irfanview.com

Så kan du jo resize i det, og viderebehandle billederne i PSP.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 16:09

Lige en bemærkning mere.
Hvis det drejer sig om højtopløselige billeder, eks. til tryk / cmyk digital firfarve print, har vi forøvrigt også nok i et billede af gangen

JMS

Kommentar
Fra : Hynde

Dato : 15-12-03 16:09

JEg prøver irfanview dog skal du vide at url'et ikke virker.

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 15-12-03 16:13

Det virker herfra, så prøv igen.

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 15-12-03 17:18

Hejsa Hynde
Jeg har selv igennem længere tid døjet meget med lige netop det problem du også har. Jeg har tit behov for at åbne en hel mængde billeder, resize dem alle, gemme til web osv. osv. og har nu løst det på følgende effektive måde:

- Start med at oprette en ny mappe du skal bruge til formålet.
- I PSP skal du sørge for at paletten "Handlinger" vises. (Markèr den under menupunktet "Vindue".
- Åben nu et af de billeder du gerne vil ha' resizet.
- I bunden af paletten Handlinger, er der 6 små ikoner. Klik på nr. 2 fra højre "Opret ny handling". Giv din handling et navn, f.eks. "Resize", og klik på knappen "Indspil" (Nu indspilles de handlinger du foretager dig, men tag det bare roligt, der er masser af tid)
- Foretag nu din resize, og hvad du ellers måtte ønske af ændringer i billedet.
- Når du er klar, vælger du "Gem som", og gemmer billedet i den tidligere oprettede mappe. Sørg for IKKE at ændre på filnavnet, men vælg blot at gemme billedet med det navn det har. Dette er vigtigt, da handlingen ellers ikke kan bruges til mere end èt billede ad gangen fremover, og så er den jo ikke meget bevendt!
- Når billedet er gemt, klikker du på ikonet "stop indspilning" nederst i paletten, nr. 2 fra venstre, og handlingen ligger nu gemt i listen af Handlinger, klar til afspilning en anden go' gang.
- næste gang du har billeder du skal have resizet, er det blot at åbne dem alle, markere èt af gangen, klikke på din handling "Resize", og klikke på ikonet "Afspil det valgte" i paletten Handlinger. Bingo, nu ligger alle billederne med den nye størrelse i mappen, klar til brug.

Som sagt vil lige nøjagtigt denne handling altid bringe billederne i den samme størrelse, men ønsker du andre størrelser, eller måske at komprimere billeder til webbrug, eller noget helt andet, indspiller du blot en ny handling med et sigende navn.
Håber at det metode kan afhælpe dit problem

Andersen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-03 18:44

Hvis du vil beholde den fysiske størrelse, men bare komprimere billederne i Jpg, bruger jeg et program der hedder Image Optimizer, den klarer alle billeder i en mappe, og den spørger hvor meget de skal komp.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-04 09:18

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Hynde

Dato : 16-02-04 11:28

Tak for svaret pallebhansen.