/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
skader ved pistolskud
Fra : mistersteen
Vist : 478 gange
20 point
Dato : 14-12-03 22:15

Man ser ofte i tv at man i mellemøsten, og især i irak at folk ved festlige lejligheder affyrer pistoler og geværer op i luften, Jeg antager at det ikke er løst krudt, men rigtige kugler. Jeg har ofte tænkt på hvad der sker når kuglerne returnerer til jorden, og hvor store skader de anretter. Der må være en vis sansynlighed for at blive ramt af disse projektiler.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 30 point
Dato : 14-12-03 22:23

Det er sku sjovt jeg har tit selv tænkt samme tanke og spurgt andre dog uden at få et svar men her til aften var der en militærperson der sagde noget med farligheden ved at gøre det var ret stor og man ved jo at legemer der falder opnår ca 200 km i timen gange med vægten så de må sku da ku lave hul i skallen Hilsen Sune

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-12-03 22:28

Jeg giver dig delvis ret.
Nu skal man tænke på, at et projektil "flyver" op i luften til der ikke mere kraft er, hastigheden er lig med 0.

Projektilet falder så ned igen, men langt fra med den hastighed det blev affyret med.
Et slag på tasken er at projektilet når det rammer jorden vejer omkring 1 kg, og det overlever nok de fleste.

Så det er i virkeligheden slet ikke så farligt som det ser ud.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-12-03 22:33

12 gram i ca 1cm3 der kommer ned ovenfra med over 200km i timen slår helt afgjort et dybt hul.

Men folk skal stå ret tæt for at chancen for at blive ramt i skallen er stor...

Projektilerne falder ned op til flere kilometer fra affyringsstedet afhængig af vinklen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-12-03 22:36

Efter ligningen

m = 9,82 ^2 x højde i meter x vægt i kg. (teknisk beregning)

(så kan du selv prøve at regne det ud)
(Herfra skal trækkes luftmodstand og evt. sidevind)

ellebye

Kommentar
Fra : mistersteen

Dato : 14-12-03 22:50

Ellebye,,, jeg forstår dit svar, men det er ligesom den der med " hvad er tungest ? et kilo vat eller et kilo bly ? "" --- hvad vil du helst have over fødderne ? mht kuglen er den jo under en kvadrat cm, så jeg tror den trykker hårdt

Godkendelse af svar
Fra : mistersteen

Dato : 14-12-03 22:51

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-12-03 23:01

Intet som helst hvad du skriver. 1 kg bly vejer det samme som 1 kg fjer.
Men der er forskel på, om blyet vejer 100 kg eller 1 kg når det rammer jorden.

Det er nu ikke den samme skade som sker.
Vi tale om fysik, og de fysiske love kan du ikke komme uden om.

Så det du accepterer som svar er helt hen i vejret.

mvh
ellebye