/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Jbuilder 5 (getImage)
Fra : Michael_74
Vist : 548 gange
120 point
Dato : 07-03-02 16:08

Hejsa, jeg er lige begyndt at rode lidt med jbuilder, har i forvejen også rodet lidt med c++ builder, i c++ builder kan man med lethed sætte et billed ind på ens form ved at trykke på "image" i værktøjs baren og trykke på formen og definere bag efter hvilket billed der skal vises på formen i object inspector , sådan en funktion har jeg ikke fundet i jbuilder, er der nogen der ved om jeg kan gøre det på samme måde i jbuilder som i c++ builder og hvordan, hvis ikke er der nogen som har et forslag til hvordan jeg får indsat et billed på min form.

Michael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-03-02 20:38

"Michael_74" <Michael_74.news@kandu.dk> wrote
> [snip] i c++ builder kan man med lethed sætte
> et billed ind på ens form ved at trykke på "image" i værktøjs baren og
> trykke på formen og definere bag efter hvilket billed der skal vises på
> formen i object inspector , sådan en funktion har jeg ikke fundet i
jbuilder
[snip]

Hejsa

Jeg er ikke helt ekspert i JBuilder, men generelt når man vil have et
billede i sin brugerflade, så bruger man blot en JLabel (sådan en kan man
trække ind fra JBuilders toolbar) og sætter dens text til null, og dens icon
til det billede man vil have...

Hvis man ikke bruger Swing skal man istedet bruge en Canvas, men jeg kan
ærlig talt ikke huske om man selv skal skrive koden til at placere billedet.

Og iøvrigt så vil jeg da henvise til
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/ og
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/painting/usingImages.html
kapitlet. Bemærk hvad der står om Icon !

mvh
Peter Lind

Kommentar
Fra : Michael_74

Dato : 08-03-02 09:36

Har været derinde før men det har jeg ikke fået meget ud af, jeg skal bruge noget mere konkret, der må da være en som ved helt præcis hvordan man gør, jeg er vel ikke den første som skal vise en billed fil i min applet.

Accepteret svar
Fra : Klister

Modtaget 120 point
Dato : 08-03-02 13:39

Under din frame klasse tilføjer du du det nedestående... se bort fra det med label'en, da du sikkert allerede har tilføjet en selv, men det er selve princippet :)

public class Frame1 extends JFrame {

jLabel jLabel1 = new JLabel();
Icon billed = new ImageIcon("Dit_billed.jpg","");

}

Derefter skriver du nedestående under din init metode, så skulle det virke!
Du skal så bare også huske at tilpasse størrelses forholdene.

private void jbInit() throws Exception {
jLabel1.setIcon(billed);
}

Godkendelse af svar
Fra : Michael_74

Dato : 13-03-02 12:36

Tak for svaret Klister.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-02 16:21

Hej Michael...

Hvis du finder svaret vil jeg meget gerne høre det. Jeg sidder nemlig med
selvsamme problem :(

mvh

Martin