/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvilke konsekvenser fik Napoleon for Fra~
Fra : Krassus
Vist : 696 gange
20 point
Dato : 30-11-03 21:52

tralalalalala hej rellom =)

Hvilke konsekvenser fik Napoleon for Frankrig? Var Napoleon en god ting for Frankrig?
Altså udover han førte frankrig ud i en masse krig, så kunne jeg godt tænke mig nogen links til sites der beskrev hvordan han "trimmede" den franske infrastruktur =)

Kræsser

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 30-11-03 21:57

prøv google.........

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-11-03 22:03

Spørgsmålet er om spørgsmålet er stillet til >rellom eller i al almindelighed. I så fald prøv som >ticka svarer.

ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-11-03 22:27

Tror at der henvises til dette spørgsmål, men vil ikke betale for at se svaret.
http://www.kandu.dk/dk/spg/26966
ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-11-03 22:44

Indlæg fra rellom:
Citat
Kong Louis d. 15(rettet af rellom til 16) var konge fra 1791-92. I 1792 blev han fængslet
og i 1793 henrettet.
I 1793 blev republikke oprettet med et nyt rædselsregime til følge, og
i 1795 tog det moderate borgerskab magten, og indførte en
styreform, der betegnedes som "direktoriet".
Du kan læse mere om det her: http://www.bredalsparken.dk/~soren-kretzschmer/storhedstiden_-_frankrigs_h ist.html

Emesen.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 30-11-03 23:21

Sig mig tror i jeg er dum eller sådan noget ???

jeg har snakket med rellom om det her emne i forholdsvis lang tid.... og ja spørgsmålet var direkte stillet til rellom, da jeg er sikker på et svar der er mere kvalificeret end øøøøh prøv google... TROR DU IKKE JEG HAR SØGT ??? doh....
og jeg vil godt lige have lov til at sige tak emesen.... tak for de gode returpoints... kan du gætte hvem der spillede spørgsmålet som rellom svarede på ??? DOH DOH DOH!!! for søren folkens......

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 30-11-03 23:21

Derudover havde det førstillede spørgsmål INTET at gøre med det jeg stiller på nuværende tidspunkt.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-11-03 23:26

Kraussus

Du må være forberedt på lidt af hver, når du stiller spørgsmålet i "smalltalk"

Accepteret svar
Fra : tjantzen

Modtaget 20 point
Dato : 01-12-03 10:56

Ja han gjorde også meget godt for Frankrig.
Han moderniserede samfundet på mange områder.
Standardisered måle og vægtsystemer (i hele Europa undtagen England)
Og han største bedrift var at skabelsen af "Code Civil" eller som den også kaldes "Code Napoléon", den franske grundlov.
Code Civil er et moderne lovsystem, som vi kender det i dag, hvor alle er ens under loven og der gælder klare og enslydende regler for alle.
Før dette tidspunkt, fandtes ikke et sæt almengældende love.
Det sydlige frankrig havde romersk-latinske love, hvorimod man bruget de tysk teutoniske love i nord frankrig. Derudover var adlen undtaget af mange af disse love og Kongen (før revulotionen) kunne efter godtbefinden omstøde og ændre lovene. I bund og grund var loven forskellige fra provins til provins og fra person til person.
Denne praksis og syn på lovgivning var desuden almen gældende i resten af Europa. Nu om dage lyder det jo totalt åndsvagt men det er kun takket være "Code Civil", at vi har det lovsyn som vi har idag.

Også videnskaben fik lov at blomstre under Napoleon. Under sit felttog til egypten, havde han en gruppe videnskabsmænd med. Disse videnskabsmænd skabte egyptologien og takket være dem, blev hieroglyfferne tydet (Rosetta stenen) og studiet af oldtiden blev formaliseret. Man forsøgte at bevare og forstå oldtidens levn istedet for bare at røve skattene. (fx. Sliemann's gravrøvning af Troia)

Desuden var Napoleon jo også et klokkeklart eksempel på at alle er deres egen lykkes smed, og éns foretagner i livet skal baseres på evner og merit og ikke på hvor man er født og hvilken farve ens blod har.

Leonardo Da Vinci´s billed af Mona Lisa er kun så berømt som det er fordi det i mange år var Napoleons yndlingsbillede og det hang i hans private gemakker.

Han skabet et forbedret vejsystem "La route Napoleon", som gjorde det mindre besværlig at rejse rundt i landet, hvilket igen var med til at skabe handel, vækst og nationalitetsfølelse.

Moderne nationalismen er også noget som han var med til at skabe. Spørgsmålet er selvfølgelig om det var god eller skidt. Frankrigs "storhedsvandvid" nu om dage stammer også tilbage fra napoleonstiden.

Og så er der selvfølgelig også Napoleonskagen!

mvh
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 01-12-03 15:37

Tak for svaret tjantzen.

Genialt =)

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 02-12-03 10:13

Det var så lidt

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Prinsenafhirshberg

Dato : 12-05-05 19:48

Hejsa.

Jeg har selv skrevet en lille biografi om Napoleon Bonaparte, så hvis du er interesseret i at læse mere om, så gå ind på denne adresse:
http://www.bredalsparken.dk/~soren-kretzschmer/frankrigs_storste_feltherrer_-2.html

Mvh
Prinsenafhirshberg