/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Efternavn
Fra : kamillann24
Vist : 1696 gange
50 point
Dato : 26-11-03 23:57

Jeg står og skal giftes. Men jeg vil meget gerne have min mormors efternavn.
Lige nu har jeg det efternavn som min far & mor har. Men min far & mor er skilt, min far er her ikke mer,
min mor har ikke skifted efternavn, efter hun blev skilt. Kan jeg få min mormors efternavn?
Eller skal jeg købe det ?

Mange hilsen Kamilla

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-11-03 00:04

Du kan søge om at få dette navn, men det kræver du har navneattesten på dig selv, og vedkommenede du ønsker navnet fra. Jeg har selv lige skiftet navn. Det vil komme til at koste dig ca 3000, hvis du er meget heldig får du det gratis, men mener at efternavne koster penge at skifte.

Kommentar
Fra : S.Gine

Dato : 27-11-03 00:08

Hej.
Din mor skal have sit pigenavn for at du kan få det min datter skulle vise at jeg havde mit pigenavn for at hun kunne få det
VH S.Gine

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 27-11-03 00:50

Prøv siden her, så vidt jeg kan se, burde du kunne få din mormors efternavn - men du kan prøve, at kigge på siden her, hvor du har navneloven.

http://www.netjurist.dk/lovsamling/navnelov.php4#K1

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-11-03 01:04

Hvis man skifter navn/efternavn mon så man kan gemme sig for eventuelle kreditorer!!

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-11-03 01:40

Hej kamillann24
For at du kan få din mormors efternavn, er din mor nødt til
først at ændre sit efternavn til din mormors efternavn, det
er den eneste måde man kan ændre sit efternavn gratis. Ellers
koster det ca. kr.3000,-

Jeg håber du får et dejligt bryllup

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-11-03 01:42

> webgun
Det tror jeg bestemt ikke du kan, for dit cpr.nr.
vil jo stadig være det samme.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-11-03 02:33

Webgun

Igen noget du ikke ved
[citat]
Hvis man skifter navn/efternavn mon så man kan gemme sig for eventuelle kreditorer!!
[/code]

Du må da mindst være tvilling - Ingen kan da være så dumme alene.

Ram

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 27-11-03 07:22

Hej Kamillann24
Min søster har for omkring to år siden fået ændret sit efternavn til min afdøde mormors efternavn, hvilket jo også var min mors ungpigenavn, hun har efter skilsmisse bibeholdt sit giftenavn - så da kunne det i alle tilfælde lade sig gøre uden, at min mor skiftede til sit ungpigenavn og uden udgifter for min søster.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-03 09:59

>Kamilla

Du kan sagtens få din mormors efternavn (ungpigenavn), også uden at din mor havde det. Du skal blot have hendes dåbsattest. Jeg ved ikke om du overhovedet skal betale for det, men det kan du undersøge.
Kun i det tilfælde at din mormor giftede sig til et efternavn der er beskyttet, kan du ikke umiddelbart få det, men skal have tilladelse fra slægten med navnet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-11-03 11:17

>Hovsan
Du skriver:: "hun har efter skilsmisse bibeholdt sit giftenavn"

Har hun så fået udskiftet det med din mormors efternavn, eller
har hun fået din mormors fternavn som mellemnavn??

Jeg skiftede selv navn for 4 år siden, hvor jeg tog min mors
ungpigenavn, og da min datter for nogle år siden skiftede
efternavn, fik hun at vide, at hvis ikke jeg havde skiftet efternavn
først, så kunne hun ikke have fået min mors ungpigenavn (min mor
er jo som bekendt min datters mormor). Så der er noget jeg ikke
helt forstår.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-11-03 11:30
Kommentar
Fra : S.Gine

Dato : 27-11-03 14:28

der er jo også beskyttet navne det glemte jeg at sig så det skal du lige undersøge om det er

VH S.Gine

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 14:37

>S.Gine

Hvor svært kan man gøre det. Se mit indlæg 09.59.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-11-03 14:41

Ellebye, det var jo det jeg allerede skrev i det allerførste indlæg, man skal bare have dåbsattesten og så søger man om det. Jeg har selv været gennem det samme. Og efternavne koster normalt 3000 at skifte.
Alt efter hvor du bor, hvis du bor i sønderjylland, skal du kontakte personregisteret, ellers skal du henvende dig på kirkekontoret.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-11-03 19:18

ram2.
Hvem er det der er dum????????
Grunden til at jeg vælger at kommentere dette spørgesmål er udelukkene for at se om du ikke kommer med en af dine sædvanelige latterlige kommentarer..og ganske rigtigt...ram2 hopper sku lige om bord med samlede ben...oO hvliken griner hvor klog er man så????

men du glemte da helt at indsætte en kopering af min profil..det plejer da at være dit foretrukne, ok der var da en lille kopering, men af kommentaren!!! er du blevet syg ram2?????
har du meldt dig ud af din egen gentagelsesforening???det håber jeg da ikke , så er der jo ingen medlemmer tilbage!!!!!

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 27-11-03 22:08

> Mone - Ud fra kamillann24s sprørgsmål fremgår det ikke, at der er tale om mormors ungpigenavn, men blot efternavn - her er jeg gået ud fra, at det er nuværenden efternavn (hvilket jeg så nu kan se, ikke nødvendigvis er det Kamillann24 mener).

Men det er det jeg svarer på - min mor har ikke min mormors efternavn (altså min mors ungpigenavn) som mellemnavn og har heller ikke genantaget det.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 22:29

Jeg tilkendegiver det samme som >Hovsan. Det ville være rart at få respons om der er tale om ungpigenavn eller et giftenavn.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 22:31

>webgun

Jeg syntes lige du skulle læse min profil, med bagtanke i et andet link.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : kamillann24

Dato : 27-11-03 23:11

Tak til jer alle sammen. Det er min mormors ungpigenavn, Hun blev gift & fik min morfars efternavn, det vil sige at
min mor har ikke havft det, min onkel og hans familie har det. Det er ikke beskyttet.
M V H Kamilla

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-11-03 00:03

Hej.

Det var alle tiders, og selv om navnet havde været beskyttet, ville du have fået lov til at bruge det.

Held og lykke med ægteskabet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : kamillann24

Dato : 28-11-03 00:17

hej ellebye
tak

Godkendelse af svar
Fra : kamillann24

Dato : 30-11-03 01:30

Tak for svaret ellebye